A Hogyan működik a pénztár? című fejezetben megismerkedhettünk a pénztár életének szervezésével; most a pénztár egyéni "hősével", a pénztáros feladataival foglalkozunk.
Ha megfigyeltek egy álláshirdetést, mely pénztárosok számára készül, akkor láthatjátok, hogy a pénztárosnak 3 fő feladata van:
1. A vásárló kedves, mosolygós fogadása és kiszolgálása: azaz, amikor megérkezik a vásárló a kasszához, köszönünk neki, mosoly, az esetleges kérdéseket legjobb tudás szerint meg kell válaszolni, a végén megköszönni a vásárlást, és elköszönni a vásárlótól. Ezzel a pénztárosnak azt a hitet kell erősíteni a vásárlóban, hogy ő, mint egyén, fontos az áruház számára. Ne feledkezzünk el arról, hogy a hiperekkel szemben az egyik legfőbb ellenérv a személyes kiszolgálás hiánya (mint pl. egy kisboltban), ezt a pénztárosok tudják valamennyire ellensúlyozni.
2. Pontos, megbízható pénztárblokk készítése: azaz elszkennel mindent. Biztonsági szempontból a pénztárosoknak nagy felelősségük van: ha nem veszik észre az újság közé, vagy dobozokba rejtett "szajrét", akkor az a vásárló nagy valószínűséggel ki is tudja vinni az árut. A pénztáros tehát valamilyen szempontból biztonsági őr is, csak míg a biztonsági őr nem tud minden vásárlót "átvizsgálni", addig a pénztáros igen. A pontosság azt is jelenti, hogyha például több tételt szkennel el egyszerre a pénztáros (pl. 5 ásványvizet), akkor ügyelnie kell arra, hogy a szorzó ott legyen. A pénztáros biztonsági okokból nem szolgálhat ki rokont vagy ismerőst, mivel fennáll a veszélye, hogy például ezek a szorzók kimaradnak... (gyakorlatban persze ezt nehéz megvalósítani, hogy ki az ismerős, és ki nem)
3. Pénzkezelés: a vételár pontos beszedése. Mikor a vásárló fizet, hangosan le kell számolni előtte a pénzt, be kell ütni a gépbe, s a visszajárót is hangosan le kell számolni a vásárló előtt. Az alternatív fizetési módoknál figyelni kell, hogy lehet-e azzal fizetni (pl. melegétel-utalvány). Kártyás fizetésnél figyelni kell arra, hogy a tranzakció vissza lett-e igazolva, s a megfelelő összeggel lett-e visszaigazolva. S ami a legfontosabb: tilos megtéveszteni a vásárlót, azaz kevesebbet vagy többet visszaadni neki! Ha kevesebbet ad vissza a vásárlónak, az ugyanolyan hiba, mintha többet ad vissza. A műszak végén a kasszának nullásnak kell lennie, vagy belül kell lennie egy tolerálható szinten; ha ezt túllépi, akkor szankcionálják (pl. képzés, elbeszélgetés, későbbiekben akár elbocsátás is).
4. Egyéb teendők: például az áru elcsomagolása előre odakészített pénztárzacskókba; pénztárügyeletesi feladatok ellátása; leltáron való részvétel; adott helyzetben árufeltöltői munka.
A pénztáros feladata tehát elég sokrétű; a következő (izgalmasabb) fejezetben azzal ismerkedhetünk meg, hogy ezeket hogyan tudja egy hiper ellenőrizni.
Utolsó kommentek