Szóval most összességében a miért nincs kint és a hogy került lejárt szavatosságú termék a polcra kérdésekre válaszolnék. Ezek mind olyan esetek lesznek, amikhez az áruháznak semmi köze, nem az ö hibájából fordult elő.
Elsőként egy olyan esetet hozok fel, amiért majdnem el is bocsájtottak. Adott egy nagy magyar cég - nevezzük D-nek - ami jó minőségű, megfizethető, közkedvelt termékeket széles választékban állít elő. Ebből adódik hogy nem kevés mennyiséget szoktunk tőlük rendelni, a probléma pedig főleg e miatt van. Nem számít ritka esetnek ha 7-8 komplett raklapnyi motyót hoznak, amit az áruátvételesnek nem kevés idejébe kerül átnézni, megszámolni, szavatossági időket ellenőrizni (az már csak hab a tortán, hogy a gyárban sokszor olyan logikátlanul teszik egymásra a különböző termékeket, hogy egyfajta memória- és kirakósjáték fúziójával van dolga az átvételesnek. Közben pedig kinn áll a néha több száz méteres kamionsor az áruház előtt bebocsájtásra várva).
Most akkor nézzünk egy példaraklapot: van rajta zöld, kék, sárga, piros, fekete, fehér, barna nevezetű termék. Mindegyiknek más a szavatossága és a mennyisége, szinte véletlenszerűen ide-oda vannak rakosgatva, sokszor egymás hegyén-hátán. Az átvételes mindegyikből kirángat egy mintadarabot és elhiszi hogy az összes többi ugyanolyan (sérülésmentes, jó szavatossági idő, nem hiányos csomagolás). Nincs más választása, mert különben egész nap ennek az egy cégnek a termékeivel kellene bíbelődnie.
Szóval tegyük fel hogy most éppen a zöld nevezetű terméket vizsgálja, amiből jött 13 kartonnyi nem kevés mennyiség és alapból úgy lett hozva, hogy rá lett pakolva a kisebb mennyiségű piros és barna nevezetű termék. Ezeket idő hiányában nem pakolja le, hanem egyszerűen kitép egy zöld mintadarabot az egyik kartonból és elhiszi hogy rendben van az összes többi is. Most jön a képbe az árufeltöltő, aki odamegy ezért a cumóért és viszi ki az eladótérbe. Mivel gyorsan fogyó áruról van szó (ezért is lett belőle sok rendelve) ezért a töltő kolléga kartonostól kiteszi az összeset, de nyilván nem tudja mind a 13-at egyszerre bepakolni, ezért csak először a felső ötöt, aztán a középső ötöt, aztán a legalsó hármat pakolja. Ő is elhiszi hogy mindegyik kartonban levő zöld terméknek ugyanaz a megfelelő szavatossága van, de közben előfordulhat hogy hát bizony nem! Nagyon furfangos D nevű cég lehet hogy kicsit többet gyártott az egyik sorozatból, így be van ragadva tegyük fel a május 5-ig jó zöld termékekkel, de közben már gyártják a május 21-ig jókat. Tehát fogja ezt a 13 kartonnyi zöld cuccot és valahol a hatodik-hetedik karton magasságába berejt egyet-kettőt a május 5-ig jó sorozatból, a többi 21-ig jó.
Az áruátvételes nem veszi észre mert nincs lehetősége annyit vizsgálódni, az árufeltöltőnek sincs ideje az áruátvételes munkáját ellenőrizni és pont ott fogta közre a 4-5 kartont hogy a május 5-ig jó sorozatból való kartonok pont közéjük estek. Aztán pedig csak telik az idő és mire annyi elfogy ebből a bizonyos zöld termékből hogy a május 5-ig jó sorozat a felszínre kerül, akkor már kérlek szépen lehet hogy május 10-et mutat a naptár.
Ez a kedves cég más dolgokat is lenyelet az áruházzal, mert tudja hogy az ő termékeit egyszerűen nem fogja senki se kilistázni, egyszerűen rendelni és árulni kell, mert az emberek keresik. Ez a más dolog abban szokott még megnyilvánulni, hogy nem sokat gyárt az egyik sorozatból, hanem éppen keveset. Annyira nincs tekintettel a megrendelőre hogy odaszóljon: bocsi ezt nem tudom teljesíteni. Szinte minden alkalommal előfordul, hogy valamit egyszerűen csak nem hoznak ki, de nem küldöd vissza az egész szállítmányt, mert örülsz hogy legalább kihoztak valamit. Ez általában akkor szokott előfordulni, amikor egy új ízt akarnak a piacra bevezetni és nem tudják hogy mennyit érdemes belőle előre legyártani. Akkor nagyon ciki, ha az új ízesítés bejött az embereknek és vörös fejjel ordibálnak a vevőszolin vagy az árufeltöltővel: "nem igaz hogy egy ekkora áruházban nincsen!".
A bajt még akkor is tudja tetőzni ha rendes akar lenni. Rendelek 15-féle terméket, kihoznak belőle 10-et, de garantálják hogy másnapra hozzák a hiányzó 5 tételt. Aztán másnap megjelenik a kamion 3 tétellel, tehát 2 még mindig hiányzik. Jó mi?
És hidd el, ez a helyzet tök általános.
Most nézzünk egy másik példát, ami inkább bénaságra utal. Vegyünk egy M nevű céget, aminek az egyik termékét beleteszem az akciós katalógusba. Annak rendje és módja szerint sokat berendelek belőle, de azért kérek tőlük mást is, mert hát nem az akciós katalógusból áll az áruház. Szóval akkor rendelek tőle 150 darab akcióban szereplő cuccot és 50 darab egyéb cuccot. Erre beállít a kamion 150 darab egyéb cuccal és 50 darab akciós cuccal. A gyártó cég az ország másik végében van és csak hetente egyszer szállít hozzám a másik alvégre. Sajnos így lett megint igaz, hogy egy ekkora áruházban bizony nincsen az akciós motyóból.
Aztán az is előfordulhat, hogy a marketinges ront el valamit. Beleteszem az akciós katalógusba a Z nevű cég egyik friss tejét. Jön a dekoros és lefényképezi ugyanezen cég tartós tejét és az kerül a katalógusba. A kettő nem ugyanaz, főleg ha a frissből rendelek 200 litert, a tartósból meg csak 20-at.
Olyan is van, hogy a sofőrön múlik a dolog. Általában az évek során kialakul egyfajta szállítási rend és egyes cégek egyes kamionjai napról-napra, hétről-hétre mindig ugyanazon időpontban jelennek meg. Ez nagyon meghatározza a rendelési mennyiséget. Mert ha tudom, hogy U nevezetű cég minden nap hajnali hatkor megjelenik a motyóval, akkor viszonylag bátran kezelhetem a termékeit, esetleg pont hogy olyan szintre optimalizálom a rendelést, hogy adott termék minden este pont zárás előtt fogyjon el, de már másnap hajnalba nyitás előtt megjön. Így nem ragadok be vele, nem kell akcióznom. De mi van akkor ha annak rendje és módja szerint előző este elfogy a termék, másnap hajnalba pedig nem ér ide a kamion? Hát akkor lesz megint vörös a fejed kedves vásárló, mert nincs amiért bejöttél.
Bocs ha hosszú lett, de viccen kívül ez még mindig nem minden. Csak annyit kérnék a vásárlóktól hogy a hipermarketeket ne úgy kezeljék mint a sarki fűszerest. Itt mindenki függ mindenkitől és a méretből adódóan bürokratikus rendszernek KELL működnie. Köszönöm.
Utolsó kommentek