Van egy dolog, amivel az őrületbe lehet kergetni: ez az MVM, ami esetünkben nem a Magyar Villamossági Művek rövidítése, hanem a maximálisan vásárolható mennyiségé. A Tesco alkalmazza előszeretettel, számomra érthetetlenül. Nemrég az Átkerülőpont blogon olvastam erről egy történetet, ajánlom szeretettel mindenkinek, hogy lássátok, mennyire abszurd az egész.
Az egy dolog, hogy az MVM-et nehéz betartani – mert ha csinálok pár „fordulót” a boltban, máris kijátszom; de kereskedelmi szempontból értelmezhetetlen is. Mert miről szól egy akció? Arról szól, hogy bejöjjön a vásárló, és vásároljon az akciós termékből (meg másból is persze). Minél több akciós terméket vásárol a vevő, annál nagyobb lesz a forgalom, az árréstömeg (mert az akciós termékeken általában van némi profit is), ami meg jó az áruháznak, különösen a mai recesszióban. Nagyobb forgalom, nagyobb árrés=nem kell alkalmazottakat elbocsátani, sőt, akár fel is lehet venni újakat. Mondja meg nekem valaki, mi a rossz ebben?
„Ja kérem”, mondja az osztályvezető vagy a beszerző, „de mi van, ha mindenki sokat vásárol, és nem marad a többi vevőnek?” Most ahelyett, hogy valami csúnyát mondanék, hadd kérdezzem meg a kedves osztályvezető vagy beszerző kollégát, hogy ha tudja, hogy kevés lesz a rendelt mennyiség, akkor miért nem ad le pótrendelést? Eleve, miért nem rendel eleget? A kereskedelem egy olyan szakma, ahol bizony illik valamennyire eltalálni az akciós forgalmat – ezért kapja a fizetését a kolléga, mert ennyi erővel akkor rendeljen inkább egy csimpánz, az legalább két banánért megcsinálja az egészet. Különösen súlyosbítja a helyzetet, hogy itt tudatában van a beszerző/osztályvezető annak, hogy a rendelt mennyiség kevés lesz, ezért rakja ki ezt az undorító MVM-et. Ez gusztustalan, és ne csodálkozzon, ha legközelebb a forgalom csökkenése miatt el kell küldeni egy-két emberét.
Előfordulhat az a (tapasztalataim szerint nem sűrű) eset is, hogy a szállító nem tudja szállítani a szükséges mennyiséget ezért van ez az MVM; ebben az esetben viszont miért adnak ilyen árat neki? Lehet cseppet drágábban is újságba rakni az adott terméket, esetleg le lehet tárgyalni egy másik szállítóval, hogy adja a hasonló termékét ugyanennyiért, és ketten már csak össze tudják dobni a szükséges mennyiséget! Ez az un. helyettesítő termék fogalma nem ismeretlen a hipereknél, gyakran előfordul, hogyha az akció alatt elfogy az egyik termék, akkor egy hasonló terméket ütnek le ugyanarra az árra, még akkor is, ha veszteséges – még mindig olcsóbb, mint egy GVH büntetés.
Ha valaki meg esetleg extrém mennyiséget akar elvinni – nem a hivatkozott posztban említett 10-12 darabról van szó, hanem mondjuk több raklapnyi áruról – ott meg szépen meg lehet beszélni a vevővel, hogy később rendelkezésre fog állni a kért mennyiség, akciós áron, akár az akciós időszakon kívül. Lehet, még az alighanem viszonteladó vevő is örülni fog neki, hogy nem ütközik a hiper akciós árával. Ilyen egyszerű.
Utolsó kommentek