Már két hét sincs hátra, s itt van. Ilyenkor, a karácsonyi szezonban kaszálnak a hipermarketek.
De mi is az a karácsonyi szezon? Gondolom, van akit bosszant, hogy feldíszített fenyőfákat lát és karácsonyi zenét hall már november elején, s felteszi a kérdést: minek ilyen korán kezdeni?
A karácsonyi szezon általában halottak napja után következik, azaz november elején (persze lehetnek eltérések, a mostani munkahelyem a legjobb példa erre, mi szeptember 26-án (!) kezdtük a szezont, igen, mikulással és csingilingivel). Ilyenkor a bejáratokról leszedik a mécsest, a virágokat, s a helyükre a karácsonyi dolgok kerülnek. A karácsonyi szezonon belül beszélhetünk "mikroszezonokról". A novemberi hónap még inkább a mikulásról szól, ilyenkor főként az édességek vannak terítéken, valamint a mikulással összefüggő dolgok (pl. mikulássapka), a hónap közepétől azonban lassan beindul a játék valamint a szórakoztató elektronika forgalma is, de az ekkor realizált árbevétel még csak sejteti a decemberi nagy hajtást. A nagy fordulópont általában november utolsó hétvégéje négy héttel karácsony előtt, ilyenkor ugrik egy nagyot a forgalom, s ekkor kerülnek előtérbe az illatszerek, a karácsonyi teríték, és a karácsonyi dekorációt is ilyenkor kezdik vásárolni az emberek; s három héttel karácsony előtt elkezdődik a karácsonyfaárusítás is. A nem-élelmiszer forgalma ezen a szombaton (december 13) fogja elérni a csúcsot, utána nagyon lassan csökkenésnek indul, míg a karácsony előtti utolsó hét hagyományosan az élelmiszerek forgalmának emelkedéséről fog szólni.
De térjünk vissza az eredeti kérdésre: mi indokolja, hogy a kereskedők már november elején kirakják a karácsonyi árut, amikor szemmel láthatóan nincs még akkora forgalma? A válasz az, hogy a vásárlók már ilyenkor is nézegetik a termékeket, felmérik az árakat, s hogy mit is fognak venni később. Aztán meg decemberben visszatérnek, s megveszik. Olyan ez, mint amikor az egyszeri ember februárban nézegeti a nyaralási katalógust, s azon elmélkedik, hová utazik a júliusi szabadságán.
És sokszor nemcsak nézegetnek. Egy hipermarketben a novemberi hónap forgalma kb. az éves forgalom 10%-át teszi ki, a december meg 15%-át! (Mindez a szakáruházakban erősebben jelentkezik, ott e két hónap forgalma az éves forgalom 30-40%-át is meghatározza.)
A karácsonyi szezon eredményessége nemcsak a hipermarketnek fontos, hanem a környezetének is. Egy jól sikerült szezon javítja az egész éves eredményt, s ezáltal pozitívabb választ ad olyan kérdésekre, mint például megtartsák-e a szezonra felvett munkaerőt (tudnak-e számára pozíciót ajánlani); másrészről közvetve javítják a magyar gazdaság helyzetét is, hiszen ezek a multik sok hazai kisvállalkozás termékeit is forgalmazzák (az importtermékek mellett). De hogy hogyan, miért, s egyáltalán, milyen viszonyban is vannak a hazai kisvállalkozók és a hipermarketek, erről majd egy másik alkalommal.
Utolsó kommentek