HTML

hiper

A hipermarketek és a kereskedelem csodálatos világa. Nézzünk a dolgok mélyére! Hogyan működik a hiper? Ha van ötleted, témád, vagy posztot szeretnél írni a témával kapcsolatban, akkor küldj e-mailt a következő címre: droli99@gmail.com

Utolsó kommentek

  • Szabina Petroczki: Üdvözlöm! Azt szeretném kérdezni hogy mit tegyek a következő dologban?Ma vásároltam egy játékautót... (2018.05.10. 15:34) Ha nem jó az ajándék...
  • bogarász: Kedves Droli! Kicsit kései a hozzászólásom, de ma pont így jártam. csak más termékkel. Már a tábl... (2012.02.11. 15:36) Sajt, Penny Market, botrány
  • Attila__: A www.gyerunkvasarolni.hu weboldalon gyerekjáték végiglapozni a legfrissebb akciós újságokat és ka... (2011.12.15. 21:03) Akciós újságban csak magyarul!
  • flippant: Árufeltöltőnek hol lehet jelentkezni? Milyen végzettség kell hozzá? Könnyű árufeltöltőként elhelye... (2011.12.12. 17:50) Dolgozzunk hiperben! Az árufeltöltő feladatai
  • Rézszakáll: És a karalábéra tesznek érzékelőt?? Mert, hát a karalábé, és a zsömle, stb. könnyen pakolható csip... (2011.06.26. 13:06) Önkiszolgáló pénztár
  • Utolsó 20

A hipermarket és a beszállítók kapcsolata

2008.12.16. 19:43 Droli

Egy hiper sokmindenben különbözik egy átlagos városi piactól, egy fontos dologban azonban hasonlít: olcsón vesz, s drágábban elad. Most a hiper vásárlásaival fogunk foglalkozni, ezen belül is azzal, hogy kitől vásárol, s milyen feltételek mellett.

A hiper vásárlásai abban különbözik a mi mindennapi vásárlásainktól, hogy sokkal alaposabban felméri a piaci helyzetet. Mi (az átlagos vásárló) bemegyünk az egyik boltba, megvesszük amire szükségünk van, majd megyünk a másikba, hasonlóan cselekszünk, a végén hazamegyünk, s élvezzük az eddig megvásárolt élvezeti cikkek élvezeti értékét. A hipermarket kereskedő cég, azaz nem végfelhasználóként van jelen a piacon (általában), s ezért nem csak azt veszi meg, amire szüksége van, hanem kialakít egy termékválasztékot (a vásárlók igényeinek megfelelően), s erre próbálnak meg válaszokat adni, azaz termékeket keresni a piacon. Ezen a piacon a beszállítók versenyeznek, s próbálják meggyőzni a hipert, hogy az ő termékük legyen a megfelelő válasz az termékpaletta egy adott elemére. Mivel ugyanazt a terméket több cég is gyártja, ezért a hiper különböző kritériumokat fogalmazhat meg a cégekkel szemben. Miért fontos ezt kiemelni? Mert sokan elítélik a hipereket, hogy például polcdíjat, extra marketingköltséget és halasztott fizetést kér a beszállítótól, pedig ez inkább csak egy olyan szűrő, mellyel kiszűrik a komolytalan jelentkezőket.

Ha egy cég be akar szállítani, sok költséggel és nehézséggel kell szembenéznie. Először is a hipereknek megvannak a saját beszerzői körük, akik közvetlenül a termelőktől képesek megvásárolni az árut nagy mennyiségben, s ezáltal igen jó árat tudnak elérni. Ha a beszállító nem termelő, hanem szintén kereskedő cég, pl. nagykereskedő, akkor ezzel mindenképpen számolnia kell.

A beszerző először is terméklistát kér a beszállítótól. Korántsem biztos, hogy a lista összes termékét forgalmazni fogja a hiper, mert lehet, hogy más forrásból olcsóbban tudja beszerezni, inkább csak szemezgetni fog a listából. A beszállító érdeke, hogy ez minél több termék legyen, mert különben csak úgy éri meg a céget belistáztatnia a hiper szállítói közé. Ugyanis van a belistázási díj, amit azért fizet a beszállító, hogy a továbbiakban nyilvántartásba vegyék a hipernél, s termékeinek megadják a lehetőséget a rendelhetőségre (itt kérem a kedves olvasót, hogy a bizonyos díjak elnevezését ne vegye készpénznek, mert minden hipernél más - a logikát figyeljétek!). Ezen felül jönnek az egyéb finomságok: például termékbelistázási díj (termék rendelhetővé tétele) polcpénz (hogy a terméket választékban tartsa a hiper,s valóban kirakja), áruháznyitási hozzájárulás (egy ilyen szerződés csodálatosan van megfogalmazva, egy beszállító érezze magát megtisztelve, hogy a hiper új áruházat nyit, hiszen ezzel a beszállítónak is nő a forgalma), marketinghozzájárulás, bizonyos időnként kötelező akciós árakat adni, stb. Ezek a költségek egyszeri, fix költségek, s milliós-tízmilliós nagyságrendről beszélünk. (Ezeket a dolgokat az állam nem jó szemmel nézi, ezért egyre inkább beépítik az átadási árba.)

Az átadási áraknál a beszállítónak adnia kell egy hiper-kedvezményt a listaárból (kb. 30%-kal alacsonyabb, mint amennyiért a partnereinek szállít), tehát ha az adott terméket a beszállító a helyi kisboltnak 100 Ft-ért szállítja, akkor a hiper elvárja, hogy neki 70-ért vigye (nevezzük ezt egyszeres nettó átadási árnak). De ez nem minden! A szállító a fenti fix költségeket és az ezzel felmerülő egyéb költségeit leosztja termékekre, s kiderül, hogy valójában még olcsóbban szállít: ez a kétszeres nettó átadási ár, ami legyen mondjuk 50 Ft (ez az eladott mennyiségtől függ: ha sokat ad el a hipernek, akkor kisebb az ezzel kapcsolatos termékenkénti költsége; ez példánkban termékenként 20 Ft). S még mindig nincs vége: ha a hiper akciót kér, akkor még ennyi sem lesz a valós pénz, amit kap; ezt hívjuk háromszoros nettó átadási árnak (10% esetében - vigyázat, az egyszeres nettó árból kérik a kedvezményt! - már 43 Ft-nál tartunk). S már csak egy csipetnyi ÁFA hiányzik, s kész is az újságos akciós 69 Ft-os ár, amit a kisbolt mondjuk 149-ért ad (mert ő 100-ért veszi, ne felejtsük el).

Megéri-e a beszállítónak megadni ezt a rengeteg kedvezményt? Abban az esetben igen, ha a hiper valóban nagy mennyiségben vásárol tőle, hiszen ezzel segíti a beszállító általános költségeinek csökkentését, a méretgazdaságosság és a hatékonyság javítását. S ami nem igazán működik, pedig jó lenne - a nemzetközi piacra jutást, mivel ezek a hipermarketek több országban is működnek, s ha Pista bácsi KFT-je forgalmazza a legjobb pálinkát a legjobb áron a világon, akkor miért ne lehetne ezt más országban is árulni?

34 komment

Címkék: ár beszállító hiper belistázás polcpénz átadási

A bejegyzés trackback címe:

https://hiper.blog.hu/api/trackback/id/tr66826816

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

johnplayer 2008.12.16. 20:58:03

Szvsz ez is egy zsarolás a multik részéről. Leszorítják az árakat, még lejjebb, lejjebb, aztán azt mondják, hogy külföldről olcsóbb, és behozzák a szennyezett sz*rt, és együk meg. Lásd a mosta ír húsbotrányt, stb. stb.
A magyar termelő meg tönkremegy, eladja a földjét.
Hogyan lehet olcsóbb a Magyarországra behozott az ír húsféle? Úgy, apám, hogy őket senki sem ellenőrzi, a maygar gazdát meg számtalanszor, és képtelen tartási követelményeket adnak, meg, modván, hogy uniós követelmény. Nah, lehetne még sokáig ragozni,
Tessék kérem fellázadni, bojkottálni, blokád, tüntetés, sztrájk hetekig, mint a franciáknál.

freeware2000 2008.12.16. 21:00:24

Az egyik legfontosabb tényező/nehézség kimaradt (bocsi, ha felületes voltam):

Nem ritka a 180 nap feletti fizetési határidő. A szerződésben is eleve hosszú időt rögzítenek, de ha még ezt is meghaladja a kereskedő, akkor sincs semmi, mert a termelő nem mer lépni. Na ehhez kell óriási tőke, mert ha ez a magatartás állandósult, akkor azt egy egyszeri, elveszített összegnek lehet tekinteni.

Ezzel szemben lehetne védeni a termelőt törvényileg, de a mindenkori törvényhozás magasról tesz rájuk.

(II. Torgyán Виктор) THY Rokk *n* Troller 2008.12.16. 21:09:27

Vegyük mindjárt a dunakeszi-i székhelyű Sweet Point esetét. Októberben a multik elvitték a több tonna szaloncukrot, majd márciusban a fizetési határidő lejárta előtt visszavitték a 70%-át a 30%-ot meg kifizették. Persze márciusban már eladhatatlan volt az áru. Be is dőlt az egész cég.

I love Magyarország.

endike · http://barathendre.wordpress.com/ 2008.12.16. 21:11:21

Ne felejtsük el a bűnösök között megemlíteni a vásárlók tömegeit, akik leszarnak mindent csak hogy kicsivel olcsóbb legyen amit vesznek. Teli van a teszkó és társai...

Ex Termesz · http://karvolt.blog.hu 2008.12.16. 21:19:36

de ha senkinek nem éri meg oda szállítani, akkor hogy-hogy mégis tele vannak a polcok?
kinek szorítottak puskát a fejéhez, hogy ennyire egyoldalúan előnytelen szerződést aláírjon? ha annyira jó a terméke, akkor el tudja adni külföldre is...

balage28 2008.12.16. 21:29:14

A vevők szorítanak puskát a termelők, forgalmazók fejéhez... nesze neked hazai ipar.
Csak sajnos magyarországon nem felnőtt a lakosság.

movhu 2008.12.16. 21:32:33

És ezután a legnagyobb lehúzással adja el a termékeket, he kell, akkor vidéken drágábban:

mover.blog.hu/2008/12/15/a_tesco_diszkriminal

Droli · https://soundcloud.com/drolimusic 2008.12.16. 21:34:08

johnplayer: A fizetési határidő kitolódásáról volt egy jó cikk nemrég az Indexen:

index.hu/gazdasag/magyar/cof081121/

165 nap az átlagos fizetési idő a magyar cégeknél. Tragikus, nem?

gabest1 2008.12.16. 21:45:46

Állítólag az akciós plazma mögött van egy tükör, azt kell bezúzni.

Fwdg3 2008.12.16. 22:35:56

Pár dolog kimaradt, ami szerintem gusztustalan.

1. Hiába változnak a beszállítók termékeinek beszerzési költsége, van hogy több évig nem hajlandók áremelést elfogadni a multik. Sok esetben egy 3 évvel ezelőtti árból kérnek még engedményeket.

2. Ha a beszállító akár 1 napot is csúszik a szállítással, azonnal kötbér (és persze nem kevés). Ők viszont csak akkor írnak alá szerződést, ha abban benne van, hogy ők nem fizetnek kötbért, ha csúsznak a szállítással.

3. Sok esetben megtörténik, hogy azt mondják, hogy x db terméket elloptak, vagy tönkrement, ezért ezek árát automatikusan levonják. Gyakorlatilag a hasukra ütnek és mondanak egy számot, és mivel ezt automatikusan levonják és annyival kevesebbet utalnak.

4. Mikor nagyot zuhant az euro körbement egy levél, hogy mivel valószínű most a termékekhez olcsóbban jutnak a beszerzők, ezért ebből a nem várt "haszonból" jutassanak a nagyáruház részére nem kevés összeget.

5. Mikor már semmi mást nem tudnak kitalálni, kiküldenek mondjuk egy egymilliós számlát, csak úgy. Se szerződés, se semmi nincs hozzá, csak valami kamu megnevezés. Ennek utánajárni, bizonyítani, hogy alaptalan a számla, gyakran több év!!! És nincs olyan hogy nem fizeti ki a beszállító, mivel ezeket automatikusan vonják az utalandó pénzből.

6. Le volt beszélve egy akció, akciós árat kapott a hiper, majd az akció előtt 1 nappal a hiper visszamondta az akciót (az persze kit érdekel, hogy emiatt lett berendelve nem kevés mennyiségű áru, ami a beszállítón maradt). Ezek után az akciós ár benne maradt a gépben és ez alapján számláztak, ennek tisztázása a mai napig sem sikerült.

Ezek csak most hirtelen eszembe jutottak, de gyakorlatilag naponta van 1-1 ilyen sztori.

Gusztustalan.

Fwdg3 2008.12.16. 22:36:44

Korrekció a 2-es ponthoz: "...ha ők csúsznak a fizetéssel"

mzz 2008.12.16. 22:40:18

Pár pontosítás:

Olyan, hogy helyi kisbolt, aki 100Ft-ért vásárol, gyakorlatilag nem létezik. Mindenki tagja vagy beszerzési társulásnak vagy nagykerből vásárol, akik természetesen mind kérnek kondíciókat, tehát a kisbolt ugyanúgy kizsákmányolja a beszállítót mint a hiperek.

A Coop, Cba semmivel nem kér kevesebbet, mint a multik, sőt.. Pedig ők magyarok.

A kisbolt azért drágább, mert egyszer keresni akar a terméken a nagyker vagy a beszerzési társulás, és egyszer keresni akar a boltos is. A multik érthető módon csak egyszer teszik rá az árrést.

Az árlisták (amin a 100Ft szerepel) többnyire virtuálisak mert a beszállító eleve úgy kalkulálja az árakat, hogy beleférjenek a kondíciók. A lényeg úgyis a nettó árbevétel, a többi csak papírmunka: mondjuk legyen 110Ft az ár és adok belőle egyből 10Ft kedvezményt, stb.

Az akciós árat nem nyeli le a kereskedő, hanem továbbadja a fogyasztóknak, sőt maga is enged az árréséből ,hogy még jobb polci árat tudjon kialakítani.

Jovanotti 2008.12.16. 22:42:01

Még egy fontos dolog kimaradt, de ez már következmény:
Figyelik a beszállítót, minden éves mérlegét lekérik, és összehasonlítják a feléjük mutatott forgalmukat az árbevétellel.Ha megfelelő az arány (az összforgalom 50-70%-át már egy adott hiper hozza) rögtön felajánlják a saját márkás termékek gyártását, ezzel gyakorlatilag elérve, hogy teljesen a kezükben tartsák a beszállítót.
Ha a beszállító elfogadja akkor van esélye túlélni (sajnos nem sok), ha nem, akkor biztos a piacvesztés, és gyakran a teljes csőd, mivel az adott cég forgalmának jelentős részét adja a hiper.Értelemszerűen erre a nagy forgalomra vannak berendezkedve, ha megszűnik, a hatékonysági mutatók nullára esnek, és jön a felszámoló...
Mire a beszállító rájön erre, már késő (ez sajnos az életből vett példa : tusko), ez akár több éves folyamat is lehet.A beszállító fejleszt, beruház, aztán tönkremegy...
De sajnos ez mind a vásárlón múlik, ha bemegy akkor ő is hozzájárul ehhez.

mzz 2008.12.16. 22:49:48

Csak azt akartam jelezni, hogy semmi nem fekete és fehér, ahogy az írás meg sok komment beállítja


Saját márka egészen más sztori:
- pl. Kedves Ferenc, az egyik leggazdagabb magyar ebből kereste sz*rrá magát.
-Egy másik cég pedig amellett, hogy domináns piaci helyzete van, még saját márkát is gyárt, így gyakorlatilag a piac 90-100%-a az övé, a legolcsóbbtól a legdrágábbig mindent ő gyárt. Itt kérdés, hogy ki is van akkor kiszolgáltatott helyzetben, a beszállító vagy a kereskedő?

Before · http://azbeszt.blog.hu 2008.12.16. 22:51:22

A vásárlókat hiába szidjátok, ezt ők képtelenek átlátni, belátni, megérteni. Ez a realitás sajnos.

smidgen 2008.12.16. 22:52:33

istenem, már megint kiderült ,h nem való a magyarnak sem a piacgazdaság, sem a kapitalizmus és sem az eu tagság...

f@sznak lépett be ez a szutyok ország az eu-ba ha utána semmit nem hajlandó betartani, elfogadni és normálisan működni... nem multizni kell itt, ha nem normális adótörvények, és versenyképességet növelni

Kopasz Mercis 2008.12.16. 22:53:26

Coop, CBA is a multiktól tanulták. Ha nem alkalmaznák csődbe mennének.

A kisbolt azért drágább mert a lényegesen kisebb forgalom után is nyereséges szeretne lenni. Ha megnézed a forgalomra eső költségeit, nem adhatja alacsonyabb árréssel, mert akkor veszteséges lesz.

Amelyik gyártó nincs bent a multiknál meghal. Ezek után könnyű őket revolverezni.

Beszerezni nem a hiper szokott hanem a cég (cégcsoport)/Tesco-Global, Louis Delhaize, Metro/ vagy beszerzési társulás /CBA, Coop/.

smidgen 2008.12.16. 22:59:38

@endike: "Ne felejtsük el a bűnösök között megemlíteni a vásárlók tömegeit, akik leszarnak mindent csak hogy kicsivel olcsóbb legyen amit vesznek."

elmész te a picsába, miért venne valaki drágább, szar minőségű magyar árút venni ha külföldi. a vásárlók a pénzükkel szavaznak, ha valami nem ér annyit akkor nem veszik meg - ébredj már fel kicsi virág

smidgen 2008.12.16. 23:00:22

...ha a külföldi jobb...

bomi 2008.12.16. 23:02:11

mzz 2008.12.16. 22:40:18
> Pár pontosítás:
>
> Olyan, hogy helyi kisbolt, aki 100Ft-ért vásárol, gyakorlatilag nem létezik. Mindenki tagja vagy beszerzési társulásnak vagy nagykerből vásárol, akik természetesen mind kérnek kondíciókat, tehát a kisbolt ugyanúgy kizsákmányolja a beszállítót mint a hiperek.
A Coop, Cba semmivel nem kér kevesebbet, mint a multik, sőt.. Pedig ők magyarok.
Az árlisták (amin a 100Ft szerepel) többnyire virtuálisak mert a beszállító eleve úgy kalkulálja az árakat, hogy beleférjenek a kondíciók. A lényeg úgyis a nettó árbevétel, a többi csak papírmunka: mondjuk legyen 110Ft az ár és adok belőle egyből 10Ft kedvezményt, stb.
Az akciós árat nem nyeli le a kereskedő, hanem továbbadja a fogyasztóknak, sőt maga is enged az árréséből ,hogy még jobb polci árat tudjon kialakítani.

Droli · https://soundcloud.com/drolimusic 2008.12.16. 23:08:14

mzz: Köszönöm a felvetésed.

Lehet tovább bonyolítani, pl. ha ugyanaz a nagyker, aki a kisboltnak szállít, a hipernek is szállít (van rá jópár példa). Vajon ki kap nagyobb kedvezményt a listaárból? S sok "kisbolt" ilyen módon vásárol.

A beszerzési társulás egy piaci válasz. A hiper nagy tételben vásárol, nagy forgalmat generál, s ezért nagy árengedményt kap, egy "kisbolt" mindezt nem tudja, de sok kisbolt, ha összefog, igen. Tehát a "kisboltok" itt hiperként viselkednek.

Mondjuk kérdés, ki mit ért "kisbolt" alatt :-)

Droli · https://soundcloud.com/drolimusic 2008.12.16. 23:11:10

psmith:
"beszerezni nem a hiper szokott hanem a cég (cégcsoport)/Tesco-Global, Louis Delhaize, Metro/ vagy beszerzési társulás /CBA, Coop/."

Köszönöm a pontosítást. Természetesen a beszerzés központilag történik.

prukker 2008.12.16. 23:28:30

Turk Hava Yollari ,

A Sweet Point nem ezert ment tonkre, ott a kreativ konyveles miatt huztak le a rolot. Igen sok penz kisuhant onnan az eek alatt...
Persze nyilvan nem esett nekik jol ez az ugylet sem, de ha olyan barom kereskedojuk van, aki egy ilyen szerzodest megkot, akkor magukra vessenek.

CSak azt nem ertem, hogy a kereskedok miert nem szegenyek sosem, ha ilyen sanyaru sorsuk van...

prukker 2008.12.16. 23:33:42

balage28,
Nem, ez nem így van.
Mert ugye valaszthat a gazda, hogy szallit e a tesconak olco aron vagy sem. ha nem, akkor atesco megveszi szlovakoktol, kulfoldrol es AZT a termeket fogod latni. Miert? Mert a kulfoldi termelo erre rajott, hogy nem kell szarra keresni magat egy termeken es akkor a kulfoldiek is az ovet zabaljak majd. Nyilvan erdeke kerdes, hogy a kulfoldinek miert eri meg, a magyarnak miert nem.
Na itt van ura fejekben a piacgazdasagot illetoen a termeloi oldalon !

guy 2008.12.17. 00:17:56

Baromság az egész, csak pár évtizede működik a rendszer így, és már látni benne a zavarokat. Sajna előbb-utóbb be fogjuk látni, hogy a kreatív könyvelés meg az akciós ár és a beszállítók kizsákmányolása csak statisztikai alapon működhet, az csak egy rakás szám, és a forintok mögött emberek, föld, munka van, aminek az árát már nem lehet egy idő után lejjebb tornászni, és be fog dőlni az egész rendszer. Na akkor lesz rossz, és nem most. Uff, én beszéltem :-).

bomi 2008.12.17. 01:06:16

Az meg egy másik kérdés (de messzire vezet), hogy miért nem éri meg a magyar termelőnek beszállítani (lásd: hogy kerül Mo-ra nagy mennyiségben ír sertéshús); röviden: míg mi hagyjuk leépülni a mezőgazdaságunkat/élelmiszeralapanyag előállításunkat, nálunk "szerencsésebb" nemzet- és agrárstratégiát folytató országok (Lengyelország, Írország, Csehország, Ausztria, Szlovénia, stb.) kiegészítik ezen ágazat termelőinek bevételeit.

Statisztika Blog 2008.12.17. 02:26:30

Haha. A mis kiboltunk KeletMO a Pennybe vesz a frissárukat. A Penny 500 méterre van, mégis tele van reggel a kisbolt.

amondó (törölt) 2008.12.17. 07:08:07

Ha nem támogatná az állam a fuvarozást (lásd legutóbbi hiszti a magas, és azóta leszállított benzinár miatt), akkor nem lenne olcsóbb az ír disznóhús. És nem lennének monopolhelyzetben a hiperek.

hurmazs 2008.12.17. 07:44:08

Kisboltosként örülök ennek a posztnak,ki kéne függeszteni a boltban.Tényleg bosszantó hogy én nem tudok 100 Ft alatt egy terméket megvenni és látom a
hyper akciós újságjában 79-ért.PL.A Danone kf a nagykereknél 61 Ft ,rajta nagybetűvel ajánlott ár: 59 Ft.

B-road · http://szetbaszazideg.blog.hu 2008.12.17. 08:53:12

hurmazs:

Ha te 100-ert nem tudod megvenni a nagykertol, akkor miert nem veszed meg te is a peniben 79-ert? Vagy a danont az ajanlott aron 59-ert? Akkor legalabb te nem generalsz forgalmat a nagykernek.

hurmazs 2008.12.17. 09:03:30

Ezt sokan meg is teszik ,én nem szeretek rohangálni egyik helyröl a másikba.Amig egész nap pakolászol
hyperekben-ahol nem is kényelmes nagyban vásárolni-
valakit fizetsz magad helyet a boltban.
De ha 59-ért megveszem tecsóban még mindig drágábban kell adni mint ami rá van írva,mert hogy valamit kéne is keresni rajta.

Blasta 2008.12.17. 09:12:50

Ó, vannak ám még az említett gusztustalanságok felett további mókák, lássuk:

- Szülinapi akciós katalógus lesz (az áruházlánc Mo-on X éves), ezért BIZTOS több vásárló jön be a boltba, ergo ha a kedves beszállító meg szeretne jelenni eme szülinapi akciós katalógusban, fizessen a termékei képe után pl. 50-100e ft-ot. Magyarul akciós árat ad a hipernek egy-egy termékre, és ezért a hiper MEGBŰNTETI...

- Éves beszerzői EXPO lesz, amit a beszerző cég szervez a beszállítóinak és LEHETŐSÉGET AD, hogy a kedves beszállító részt vegyen rajta és termékeit bemutassa az áruházlánc dolgozóinak. A rendezvény részvételi díja pedig sokszázezer ft!!! (figyelem: a hiper ez esetben tehát arra ad lehetőséget, amire a beszállítónak AMÚGY IS lehetősége van, azaz, hogy bemutassa termékeit az osztályvezetőknek. Nonszensz) Mindezt a semmit természetesen mízes-mázos gigarendezvényes csomagba csomagolva tolja a beszállító arcába, akinek a rendezvényre MELEGEN AJÁNLOTT ELJÖNNIE (azaz fizetnie), különben a hiper esetleg elfelejt tőle árut rendelni...

- Ha akármilyen okból nem érkezik meg az előre letárgyalt, akciós katalógusban megjelenő termék az áruházba (vagyis az akció kezdőnapján nem kapható a hiperben) borzasztó kötbérekkel terhelik a beszállítót. Még akkor is, ha a beszállító időben jelezte, hogy az árú nem valószínű, hogy megérkezik és szabályosan helyettesítő terméket ajánlott fel. Általában az ilyen akciókat a hiper beszerzői erőszakolják ki, és nem foglalkoznak azzal, hogy elérhető lesz-e a termék az adott akciós áron, vagy sem, őt (a hipert) nem izgatja, hisz az akciót megcsinálta, a munkáját elvégezte, és még a beszállítót is le lehet húzni zsére.

Undorító, ocsmány biznisz, ahol a beszerzők dolga az, hogy a korrekt, jó árut beszállító embereket/cégeket módszeresen szopassák, lehúzzák, bűntessék. És miért is? Amiért jól eladható árut szállítanak a hipernek.

Hát kössz.

tippmester · http://tutitipp.blog.hu 2008.12.17. 09:35:33

endike: rám ne mondja senki, hogy bűnős vagyok, ha két azonos termék közül az olcsóbbat választom! Tanulj egy kis közgazdaságtant, és megtudod mi a piacgazdaság. Különben meg a termelők tanulják meg, hogyan lehet hatékonyabbá tenni a termelésüket, ezáltal meg nagyobb forgalommal és olcsóbb termékkel több hasznot elérni. A vevő mindig az olcsóbbat fogja választani szerintem. Persze kivétel endike, aki majd a drágább, de magyar(?) terméket veszi. Az meg egy másik kérdés, hogy honnan tudja hogy magyar. Pl magyar-e a Győri keksz, vagy magyar-e a Suzuki?

Kopasz Mercis 2008.12.17. 09:59:32

Kedveseim nem az a probléma, hogy a paraszt drágábban termel itthon, mint Szlovákiában.

Egyszerűen Magyarországon nem maradt élelmiszeripar. Megvették, bezárták.

A kereskedelem mellett sikerült azt is tönkretenni. Hála a balfasz semmihez sem értő, hirtelen lett politikusnak (MDF, FIDESZ), meg a saját zsebét tömködő többi hülyének (MSZP).