HTML

hiper

A hipermarketek és a kereskedelem csodálatos világa. Nézzünk a dolgok mélyére! Hogyan működik a hiper? Ha van ötleted, témád, vagy posztot szeretnél írni a témával kapcsolatban, akkor küldj e-mailt a következő címre: droli99@gmail.com

Utolsó kommentek

  • Szabina Petroczki: Üdvözlöm! Azt szeretném kérdezni hogy mit tegyek a következő dologban?Ma vásároltam egy játékautót... (2018.05.10. 15:34) Ha nem jó az ajándék...
  • bogarász: Kedves Droli! Kicsit kései a hozzászólásom, de ma pont így jártam. csak más termékkel. Már a tábl... (2012.02.11. 15:36) Sajt, Penny Market, botrány
  • Attila__: A www.gyerunkvasarolni.hu weboldalon gyerekjáték végiglapozni a legfrissebb akciós újságokat és ka... (2011.12.15. 21:03) Akciós újságban csak magyarul!
  • flippant: Árufeltöltőnek hol lehet jelentkezni? Milyen végzettség kell hozzá? Könnyű árufeltöltőként elhelye... (2011.12.12. 17:50) Dolgozzunk hiperben! Az árufeltöltő feladatai
  • Rézszakáll: És a karalábéra tesznek érzékelőt?? Mert, hát a karalábé, és a zsömle, stb. könnyen pakolható csip... (2011.06.26. 13:06) Önkiszolgáló pénztár
  • Utolsó 20

Hiper vs kisbolt

2009.01.08. 19:20 Droli

Gyakran éri a hipereket az a vád, hogy tevékenységükkel tönkreteszik környezetükben a magyar kis- és középvállalkozásokat. Ebben valóban van igazság, de akkor miért van az, hogy jópár kisbolt túléli a hiperek megjelenését, és továbbra is sikeresen tud működni? Ezt a kérdéskört szeretném ebben a blogban feszegetni, elsősorban hogy hogyan látom én ezt egy hiper szemszögéből, és most fokozott aktivitást kérnék kedves olvasóimtól: ti hogyan látjátok, hogyan lehet túlélni egy hiper árnyékában?

Az emberek szeretnek a hiperben vásárolni, mert:
- nagyon olcsó (mivel nagy mennyiségben vásárol, jobban tud árengedményt elérni a hiper)
- nagy a választéka (a vevő mindent megtalál "egy fedél alatt", nem kell boltból boltba menni)
- intenzíven promotálják magukat (lásd a gyűlölt szórólapokat melyeket mindenki utál, de azért megnézi :-)

És miért nem szeretnek az emberek a hiperben vásárolni?
- az áru minősége rosszabb, különösen a frissárué
- személytelen kiszolgálás, nehéz kihasználni az informális kapcsolatokat (ugyebár ismerős hentes jobb húst ad)
- félelem az áreltérésektől, az átverésektől (hamis akciók)
- tömeg, sokat kell várni a kasszánál
- messze van, elmenni egy hiperbe valóságos programnak számít (a hiperek nagy része a város szélén található)

A prosperáló kisboltok többsége pont ezeket a gyengeségeket használja ki. A hiperek friss részlege - különösen a zöldség, pékség és a hentesáru - a szabványosított folyamatok miatt gyakran rosszabb minőségű terméket kínál, mint egy szakértő kisvállalkozás. Sokmindenkinek van egy "bejáratott" zöldségese, akinél mindig jobb a dinnye, egy ismerős hentese, aki mindig a friss disznótorosból ad, illetve van a közelben egy pékség, ahová érdemes már reggel 6-kor lemenni a friss kenyérért. A kiszolgálás is sokkal közvetlenebb lehet egy kisboltban, ahol az eladó személyesen ismeri a vásárlót, s sokszor kérés nélkül is tudja, milyen márkát kér. Egy kisbolt közelebb van az ember lakhelyéhez, mint a hiper, s ha elfelejtettük a cukrot, egyszerűbb leugrani a kisboltba, s gyorsan megvenni, mint elmenni a hiperbe (ahol mondjuk tíz forinttal olcsóbb).

A jól működő kisboltok mindig egy kis pluszt kínálnak a hiperhez képest. A fentieken túl lehet ez a plusz a szakértelem (például egy kis barkácsboltban el is tudják magyarázni, hogy hogyan kell felszerelni azt a csapot), vagy a  rugalmasság (egy könyvesbolt "megszállott" eladója a föld alól is előkeríti az általunk keresett könyvet). Egy kisbolt sikeres lehet, ha rákoncentrál egy hiper által nem igazán kihasznált szegmensre; például minden hiper árul számítógépalkatrészeket, de korántsem teljes választékban, s egy "kuckóban" nagyobb sikerrel járhat a vásárló, hogy megtalálja a keresett hangkártyát (s még be is szerelik neki). S ne felejtsük el az éjjel-nappaliakat sem, amelyek nyitvatartásukkal szintén jelentős pluszt nyújtanak a vásárlónak.

S mely kisboltok nem fognak megélni? Amelyek a hiperben vett akciós árut adják el drágábban, de úgy, hogy a fentiek közül egyik pluszt sem nyújtja. Mert ha unott arcú, a termékekről semmit sem tudó plázacica szolgál ki rágózva egy méregdrága boltban, köszönés nélkül, akkor miért mennénk oda?

3 komment

Címkék: áru kiszolgálás kisbolt hiper

A bejegyzés trackback címe:

https://hiper.blog.hu/api/trackback/id/tr42865971

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Koronix · http://otletlada.blog.hu/ 2009.01.09. 11:17:32

hello,
szívesen olvasnám a véleményedet/tapasztalatodat arról, h miért érzem h hiperekben lévő "kisboltok" rendszeresen cserélődnek (nyitnak meg pár hónapra és zárnak be)? nem éri meg hiperben nyitni vagy a bérlőkkel van a gond vagy csak egy csalóka érzék mindez...?

Droli · https://soundcloud.com/drolimusic 2009.01.09. 12:12:44

@Koronix: Ezeket az ingatlanokat általában nem konkrétan a hiper kezeli, hanem a hiper anyacégének egy cége (pl. az Auchannál az Immochan), tehát - most maradjunk akkor az Auchannál - az adott Auchan áruház szinte semmit nem lát a pénzből, abból az Auchan anyacége profitál. Maga a bérbeadás amúgy sokszor jobb buli az anyacégnek, mint fenntartani mellette az áruházat :-)

A bérleti díjak nagyon magasak (gondolhatod, hogy aranyárban adják négyzetméterét...), azt kitermelni elég nehéz, másrészt eleve olyan bolttal érdemes próbálkozni, melynek profilját a hiper nem fedi le (illetve lásd a fenti posztot). S egy piaci szegmensből megélni magas bérleti díjak mellett... nem mindenkinek sikerül.

Ha bővebben érdekel a téma, akkor látogasd meg a www.immochan.hu oldalt.