HTML

hiper

A hipermarketek és a kereskedelem csodálatos világa. Nézzünk a dolgok mélyére! Hogyan működik a hiper? Ha van ötleted, témád, vagy posztot szeretnél írni a témával kapcsolatban, akkor küldj e-mailt a következő címre: droli99@gmail.com

Utolsó kommentek

  • Szabina Petroczki: Üdvözlöm! Azt szeretném kérdezni hogy mit tegyek a következő dologban?Ma vásároltam egy játékautót... (2018.05.10. 15:34) Ha nem jó az ajándék...
  • bogarász: Kedves Droli! Kicsit kései a hozzászólásom, de ma pont így jártam. csak más termékkel. Már a tábl... (2012.02.11. 15:36) Sajt, Penny Market, botrány
  • Attila__: A www.gyerunkvasarolni.hu weboldalon gyerekjáték végiglapozni a legfrissebb akciós újságokat és ka... (2011.12.15. 21:03) Akciós újságban csak magyarul!
  • flippant: Árufeltöltőnek hol lehet jelentkezni? Milyen végzettség kell hozzá? Könnyű árufeltöltőként elhelye... (2011.12.12. 17:50) Dolgozzunk hiperben! Az árufeltöltő feladatai
  • Rézszakáll: És a karalábéra tesznek érzékelőt?? Mert, hát a karalábé, és a zsömle, stb. könnyen pakolható csip... (2011.06.26. 13:06) Önkiszolgáló pénztár
  • Utolsó 20

Vonalkód, termékkód

2009.02.05. 21:18 Droli

Előfordult-e már veled, hogy pakoltad ki a cuccokat a pénztárosnak, mikor ő megszólalt: „ennek a terméknek nincs kódja, meg kell keresnem!” S te hiába mondod meg az árát, az nem elég. Vajon mi az oka ennek?

 

A hiperek rengeteg árut forgalmaznak (a nagyobbak akár hatvanezer-féle terméket is!), s a napi árumennyiség, ami „mozog” az áruházban, az is százezres nagyságrendben van. A termékmozgásoknak több fajtája van: árubeérkezés (mikor a szállító meghozza az árut, s a hiper bevételezi), vásárlás (mikor a vásárló megveszi az árut, s ezt a hiper levonja a készletéből), selejtezés (a rossz termékek leírása), valamint az ismeretlen eredetű árumozgás (nagyjából a lopásokat jelenti, de ezt nem írják le minden nap, csak leltárkor). Ezeket önmagában véve nyomon követni szinte lehetetlen feladat, ezt a számítógépek végzik, a vonalkód alapján.

 

Mi is a vonalkód? Ez egy általában 13 számjegyből álló számsorozat, mely egyértelműen meghatározza, mely termékről van szó. Egy darab terméknek – jobb esetben – csak egy vonalkódja van, de egy fajta terméknek lehet több vonalkódja is: ilyen például a matchbox kisautó, melynek minden típusának külön vonalkódja van. A kezelhetőség kedvéért vezették be a termékkódot, ami az ilyen termékeket gyűjti egy tömbbe, mint pl. a fenti Matchbox kisautó (melynek egy termékkódja van, de több vonalkódja). Ennek a gyakorlati jelentősége többek között az, hogy ha a kisautóra akciót akarnak csinálni, akkor nem kell minden egyes vonalkódra egyenként beállítani az árat, elég a termékkódra; de például rendeléskor is egyszerűbbé teszi az életet. Vannak olyan termékek is, melyeknek csak egy vonalkódja és egy termékkódja van, ezek a homogén termékek. Tehát alapesetben minden termékhez tartozik egy termékkód, s a termékkódhoz tartozik egy vonalkód (ha homogén termékről van szó, pl. Biopon 2,5 kg-os színes mosópor) vagy több vonalkód (pl. DVD 299 Ft-os árkategória, ahol minden címnek külön vonalkódja van).

 

Ez a rendszer megfelelően kódolja a számítógép számára is az információt, ami ezáltal különböző kimutatásokat készít: miből mennyi fogyott, s mennyi a jelenleg elérhető készlet. S itt kell egy fontos megjegyzést tenni: miután a pénztárszerver és a vállalati szerver külön működik, s csak éjszaka töltenek át „egymásba” (ennek okairól lásd a blog különböző posztjait; elsősorban technikai-gyorsasági és biztonsági okai vannak), ezáltal könnyen lehet, hogy a pénztáros már „lehúzta” a termék kódját, az eladó viszont még mindig az eredeti mennyiséget látja. Ennek akkor lehet jelentősége, ha telefonon érdeklődünk egy termék iránt, s az eladó azt látja, hogy van még 1 belőle: mindenképpen kérjük meg, hogy erről győződjön meg személyesen is, nehogy a fenti hibába essen!

 

Most már némileg világos lehet, miért nem elég a pénztárosnak simán beütni a termék árát: ez nem tartalmaz információt a gépnek, hogy melyik termék megy ki (hiszen sok terméknek ugyanaz az ára). S mivel a hiperek nem „közértek”, személyesen is jóval nehezebb nyomon követni a termékvándorlást. Mi, a vásárlók annyit tehetünk az ügy érdekében, hogy még az osztályon megpróbálunk vonalkódot keresni a termékhez – természetesen az osztályos segítségével -, s ezáltal mi sem fogunk annyit bosszankodni a pénztárnál, míg a pénztárügyeletes megpróbálja kinyomozni a kódot.

 

2 komment

Címkék: áru termék vonalkód hiper termékkód

A bejegyzés trackback címe:

https://hiper.blog.hu/api/trackback/id/tr85925203

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

FöldlakóEmber · http://kornyezet.blog.hu 2009.02.05. 21:40:42

Akkor van gond, ha megmondod a kiírt árat, a vonalkód meg drágábbat "mond"... Elég gyakori példa, kihasználják, hogy ezt viszonylag ritkán tudja a pénztárnál kosárból kipakolás, visszapakolás közben figyelni az ember.