HTML

hiper

A hipermarketek és a kereskedelem csodálatos világa. Nézzünk a dolgok mélyére! Hogyan működik a hiper? Ha van ötleted, témád, vagy posztot szeretnél írni a témával kapcsolatban, akkor küldj e-mailt a következő címre: droli99@gmail.com

Utolsó kommentek

  • Szabina Petroczki: Üdvözlöm! Azt szeretném kérdezni hogy mit tegyek a következő dologban?Ma vásároltam egy játékautót... (2018.05.10. 15:34) Ha nem jó az ajándék...
  • bogarász: Kedves Droli! Kicsit kései a hozzászólásom, de ma pont így jártam. csak más termékkel. Már a tábl... (2012.02.11. 15:36) Sajt, Penny Market, botrány
  • Attila__: A www.gyerunkvasarolni.hu weboldalon gyerekjáték végiglapozni a legfrissebb akciós újságokat és ka... (2011.12.15. 21:03) Akciós újságban csak magyarul!
  • flippant: Árufeltöltőnek hol lehet jelentkezni? Milyen végzettség kell hozzá? Könnyű árufeltöltőként elhelye... (2011.12.12. 17:50) Dolgozzunk hiperben! Az árufeltöltő feladatai
  • Rézszakáll: És a karalábéra tesznek érzékelőt?? Mert, hát a karalábé, és a zsömle, stb. könnyen pakolható csip... (2011.06.26. 13:06) Önkiszolgáló pénztár
  • Utolsó 20

A Tesco gazdaságos és a többi

2009.02.27. 10:17 Droli

Ki nem hallott még a Tesco gazdaságosról, a Profi szalámiról vagy a Winny márkanévről? A hipermarketek legolcsóbb termékeit mindenki ismeri; azonban hogy ez melyik hipernél hogyan működik, illetve hogyan gyártják ezeket: erről lesz szó ebben a fejezetben.

 

Először is tisztázzunk két (vagy inkább három) fogalmat: mit is jelent a legolcsóbb és az elsőáras termék? Először is lássuk, mi is az az elsőáras termék: az adott áruházban az adott termékcsoporton belül a legolcsóbb termék, tehát pl. ha a Tescoban az 500 grammos makarónitésztából három-féle van, az egyik 99 Ft, a másik 129 Ft, és a harmadik 149 Ft, akkor a 99vFt-os lesz az elsőáras termék. Ha ezt kiterjesszük a piac többi szereplőjére is, azaz „megversenyeztetjük” például az Auchan, a Cora, a Metro elsőáras termékeivel is, akkor ezek közül a legolcsóbb kaphatja a „legolcsóbb” kifejezést. A legolcsóbb megnevezéssel tehát az adott hiper vállalja, hogy az adott piacon a legolcsóbb a terméke, nemcsak az áruházon belül található termékek között. Fontos megemlíteni, hogy ez nem jogi kategória, és az áruházak előszeretettel használják az összes elsőáras termékükre a legolcsóbb megjelölést is, tehát hétköznapi értelemben ez a két fogalom összemosódik.

 

Másik érdekes probléma, hogy mi is a különbség mondjuk a legolcsóbb és a gazdaságos között. Ezt az angol példán szeretném bemutatni: ott Tesco Value-nek hívják az elsőáras termékeket, azonban ez megtévesztő, mert a value szó inkább értéket jelent, jobb lenne pl. lowest price, vagy valami hasonló. Példa lehet erre az, ha a legolcsóbb 500 grammos makarónitészta 99 Ft, de a legolcsóbb 1000 grammos 149 Ft, akkor az elsőárasnak nevezhetjük mindkettőt, azonban value jelzővel inkább a másodikat érdemes illetni, hiszen „grammra bontva” jobb eredményt kapunk (miközben az angoloknál mindkettő Tesco Value megnevezést kap). De ez már tényleg csak kekeckedés :-)

 

Lássuk, hogyan gyártják az elsőáras termékeket? A név azt sugallja, hogy van egy nagy gyár, ahonnan csak úgy öntik ki a Winny tejfölt, Winny tejet, és a Winny kenőmájast; a valóság természetesen nem ez. Egyes hiperek „tendert” írnak ki, azaz felkeresik a piacon az adott termékcsoportot gyártókat, adnak egy rettenetesen olcsó átadási árat (azaz hogy ennyiért vennék át az árut), s árajánlatokat kérnek a gyártóktól, hogy mennyiért tudnák ezt vállalni? A gyártó persze kihagy az adott termékből minden „felesleges” összetevőt, meg még sok mást, s megpróbálja elérni a kívánt árat; ha el tudja, s egyben ő is a legolcsóbb, akkor ő kapja meg a jogot, hogy gyártsa ezen un. „fehértermékeket”. Másik jellemző beszerzési forrás az, ha a beszerző már eleve kiválaszt egy piacon létező terméket a legolcsóbb titulusra, s megtárgyalja a szállítóval az „olcsósság” feltételeit: ide tartozik például, hogy ezen termékekre nem kell háttérkondit fizetni (pl. extra marketing, polcpénz), cserébe a szállító vállalja, hogy a piacon mindig a legolcsóbb marad, azaz ha valamelyik konkurenciánál olcsóbb lesz az adott termék, akkor adnia kell egy még jobb árat.

 

S miért éri ez meg a gyártóknak/szállítóknak? Egyrészt ezzel a hiper feles kapacitásokat köt le (mert nagy mennyiséget, un. bulkot rendel); másrészt nagyon jó forgalomnövelési lehetőség (habár haszon növelésére nem alkalmas), s az elsőáras szállítók egyéb más termékeinek is könnyebb bekerülni a hiperbe, mint amúgy (pláne, ha a hiper visszaél erőfölényével, s a bekerülés feltételéül szabja ezt...). Persze az eredeti gyártó nevét ezeknél a termékeknél titokban kell tartani, nehogy a márkanevét lerontsa azzal, hogy gyengébb minőséget is gyárt (már ha ez sikerül, mert általában könnyen ki lehet találni, ki a gyártó).

 

Mi, vásárlók, meg előszeretettel vásároljuk ezen termékeket; de hát ezt úgyis látjátok...

 

1 komment

Címkék: beszerzés termék ár beszállító termelő hiper polcpénz átadási

A bejegyzés trackback címe:

https://hiper.blog.hu/api/trackback/id/tr45968755

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

kaboca36 2009.07.09. 23:55:06

na igy lesz a normális termék SZAR és GAGYI

GRATULALOK

AMugy itt van egy kis leleplezö film a tesco barátunk anglia tevékenységéröl, ha nem is tudsz angolul éerdemes végig nézni az egész sorozatott.
garantálom többet az életben nem mész hiper szuper gagyi üzletbe. ha nem akarsz hányni akkor kaja elött nézd meg .

www.youtube.com/watch?v=r_x-QOlNuOA