HTML

hiper

A hipermarketek és a kereskedelem csodálatos világa. Nézzünk a dolgok mélyére! Hogyan működik a hiper? Ha van ötleted, témád, vagy posztot szeretnél írni a témával kapcsolatban, akkor küldj e-mailt a következő címre: droli99@gmail.com

Utolsó kommentek

  • Szabina Petroczki: Üdvözlöm! Azt szeretném kérdezni hogy mit tegyek a következő dologban?Ma vásároltam egy játékautót... (2018.05.10. 15:34) Ha nem jó az ajándék...
  • bogarász: Kedves Droli! Kicsit kései a hozzászólásom, de ma pont így jártam. csak más termékkel. Már a tábl... (2012.02.11. 15:36) Sajt, Penny Market, botrány
  • Attila__: A www.gyerunkvasarolni.hu weboldalon gyerekjáték végiglapozni a legfrissebb akciós újságokat és ka... (2011.12.15. 21:03) Akciós újságban csak magyarul!
  • flippant: Árufeltöltőnek hol lehet jelentkezni? Milyen végzettség kell hozzá? Könnyű árufeltöltőként elhelye... (2011.12.12. 17:50) Dolgozzunk hiperben! Az árufeltöltő feladatai
  • Rézszakáll: És a karalábéra tesznek érzékelőt?? Mert, hát a karalábé, és a zsömle, stb. könnyen pakolható csip... (2011.06.26. 13:06) Önkiszolgáló pénztár
  • Utolsó 20

Mit lehet tanulni a nyugattól?

2009.04.20. 18:59 Droli

Tanulni nem szégyen - mondják az okos emberek. Olyan szerencsés helyzetben vagyok, hogy belülről ismerem a magyar és külföldi (ezen belül is az angolszász) hiperek működését. Persze, mint minden más területen, itt is megvannak a különböző rendszerek előnyei és hátrányai: van, amit mi, magyarok csinálunk jobban, s van, amit az angolok. A mostani posztban pár olyan dolgot szeretnék leírni, amit eltanulhatnánk az angolszász hiperektől.

 

reduced to clear”: aki tud angolul, az tudja, hogy ez azt jelenti, hogy „lecsökkentettük (az árát), hogy eltakarítsuk”, magyarosabban „leáraztuk, hogy a vásárlók megvegyék mindet” :-). Az élelmiszeren a lejáratos termékekkel mindig baj van: alapszabály a rotálás, ami azt jelenti, hogy ami hamarabb jár le, azt helyezzük az előtérbe, s mögé töltjük be a később lejáró termékeket – azonban még így is mindig marad olyan termék, amely lejárat előtt egy nappal még ott van a polcon. Ilyenkor van az, hogy leárazzák azt a terméket, azonban tapasztalataim szerint ez nem minden áruházban működik, van, ahol egyszerűen csak megy a selejtbe (rossz nyelvek szerint átcímkézik, s való igaz, sajnos erre is volt már példa...). Ezt a leárazást az angolszász hiperekben professzionálisan csinálják: kijelölnek egy-két métert ennek a „reduced to clear”-nek, s a másnap lejáró termékeket odagyűjtik, majd leárazzák. Az árazás során a terméket leveszik a készletről, s egy „reduced to clear” kódot kap, azaz a készleten az a termék már nem látszik. Ebben a módszerben az tetszik, hogy a lejáró dolgokat egy helyre gyűjtik, s nem keverik a friss termékkel, s így sokkal könnyebb kezelni a lejáró termékeket, mert nem összevissza, hanem egy helyen vannak; ráadásul nap közben is lehet követni fogyásukat, s amit nem visznek el nap végére, azt le lehet árazni annyira, hogy biztosan elvigyék. Ezzel a selejtet erősen le lehet csökkenteni, s legalább lát némi pénzt ebből az áruház.

 

Állványos kihelyezés: ezt valahogy nem szeretik a hazai áruházak; habár sok helyen használnak céges promo-állványokat, azonban nincsenek kihasználva ezek a lehetőségek. Itt, külföldön rengeteg olyan állványt látok, mely felett televízión mutatják, hogy hogyan kell azt a terméket használni (például sportszereknél, barkácsáruknál, vagy újonnan bevezetett „csodatermékeknél” ez kifejezetten hasznos lehet); nálunk például az ilyen termékekből magasan többet adunk el, mint a többiből, s az áruház legjobb termékei között is ott vannak – mindig. Arról nem is beszélve, hogy ezért lehet kérni marketingdíjat is a beszállító cégtől (aki mellékesen a rendelések miatt biztos nem fog rosszul járni)... A jól kihelyezett állványok nem zavarják a vásárlást, sőt, interaktívvá teszik a vásárló számára, aki több időt fog az áruházban tölteni.

 

Planogramok: ezt sokféleképpen hívják otthon, például implantációs terv, polcrajz, stb. - nos, itt be is tartják ezeket ;-) ; azonban a dolog nagyszerűsége abban leledzik, hogy nem minden elem van megrajzolva-lefényképezve, csak a legfontosabbak, s a többit az osztályvezető-alkalmazott berendezi a helyi viszonyoknak és készleteknek megfelelően. Persze a legfontosabb termékekre rajzolnak planogramokat; ennek az a célja, hogy egy tapasztalatlan osztályvezető el ne „dugja” azt a terméket, amitől nagy forgalmat vár a szakértő beszerzés. Tudom, ez Magyarországon is így van (elméletben); mutassatok egy olyan helyet, ahol azt betartják! :-)

 

Vevőszolgálat-áruvisszavétel: itt most nem arra gondolok, hogy mennyire „vigyorog” vevőszolgálatos Marika, hanem a technikára. Amikor a vásárló vásárol valamit, a pénztár arról blokkot ad, s a blokkra nyom egy vonalkódot – ha ezt a vonalkódot a vevőszolgálat elszkenneli, akkor ez alapján a számítógép azonosítja a tranzakciót, s képes további műveleteket végezni vele. Hányszor előfordult otthon, hogy a vásárló visszahozta a terméket, mi meg próbáltuk kikeresni, hogy mi a fene lehetett az (mert az áruvisszavételhez is vonalkód kell), s miután nagy nehezen meglett, utána jöhetett a jegyzőkönyv kitöltése macskakaparással; nos, itt csak elszkennelik blokk vonalkódját, kijelölik rajta a visszaveendő terméket, felugró menüből kiválasszák a hiba okát, s a nyomtató máris nyomtatja a jegyzőkönyvet, melyre a vásárló ráírja nevét és lakcímét (ezt törvény írja elő), majd aláírja, s már kapja is vissza a pénzt. Ennyi; jóval rövidebb, biztosabb (mert ha arra a blokkra már vettek vissza terméket, a gép jelzi!), meg elegánsabb is (nyomtatott szöveg) – ha van technika, miért ne használjuk ki?

 

Persze itt sem minden fenékig tejfel, sőt, vannak nagyon „hülye” dolgaik is: de erről majd a következő részben.

7 komment

Címkék: vásárló állvány selejt hiper pénztárblokk

A bejegyzés trackback címe:

https://hiper.blog.hu/api/trackback/id/tr921076589

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Vegaaa 2009.04.20. 22:17:15

reduced to clear részhez:
már megint említem magam mint tejest, asszem nálam jobban senki sem tudja mennyire nehéz ez. a saját rendszerünktöl eltekintve csak egy szimpla kérdést tennék fel. 4 nappal ezelött mondjuk csak 8 lejárós terméket akcióztam, ma pedig teleirtam majdnem két oldalt ezekböl, ami úgy kb. majdnem 100 különbözö termék (a darabszámot nem említem, igy is érthető lesz a kérdésem). adott neked 200 méter polcod. nyilván tele van az egész mert az úgy optimális. hogy éri meg nekik folyamatosan fenntartani mondjuk 3-4 métert csak a napi akcióra? honnan tudja hogy csak annyi kell? mi van akkor ha annyi a beragadt szavidö hogy az a 3-4 méter lófaszra sem elég? ebböl kifolyólag folyamatosan implantálgatnak a feltöltők, ami időben nem biztos hogy megtérül (mert ugye nem csak a napi akciót kell ám dédelgetni).
én a napi akcióban pl. csak annyit csinálok hogy ha be van forgatva a lejárós termék, akkor azt kiszedem onnan, utána pedig csak szimplán kiteszem az akciós cimkét. ehhez képest most szedjem le az összes lejárós terméket és külön implantáljam ki a reduced to clear részre, ami hol kevés, hol sok.

állványos kihelyezéshez:
mi most pl. a heineken sört úgy áruljuk hogy külön állványon van, tetejében egy TV amin non-stop foci megy. de általánosnak mondható hogy bizonyos bio termékeket is külön állvánnyal meg kijelzövel árulunk. az ember odamegy oszt mögtudja hogy miért olyan jó az egészségének ha drágább bio cuccot vesz.
nem árulok el nagy titkot. az itthoni pénztárcákat ez érdekli legkevésbé. ebböl te aztán nem profitálsz annyit hogy megérje, még a kertészeti meg barkács részlegen se.

planogram:
nálunk ez úgy megy hogy odajön a területi képviselö oszt mögmondja hogy neki mekkora arcba kell ez meg az a terméke. de ha biztosra akar menni, akkor hoz magával külön tartókat és abba helyezed ki a cuccot. pl. a túró rudinál ez eléggé általános, de nemrég a legújabb éppen terjeszkedö cég hozott tartókat a camembert sajtjainak. oszt jónapot:)

Droli · https://soundcloud.com/drolimusic 2009.04.20. 23:07:00

@Vegaaa: reduced to clear: nem implantálgatnak ezek semmit, szó szerint behányják arra a kb. 2 méterre a lejáratos cuccot. Ha nincs két méternyi, akkor kicsit szellősebben hányják be :-)

állványos izé: számomra is meglepő volt, hogy milyen jól működik. Itt főleg a tévéreklámos termékeket nyomják így, miközben megy felette a TV-shop szerű reklám.

Vegaaa 2009.04.20. 23:47:19

nem értem. ha nincs annyi hely mint amennyi lejárós cuccom van, akkor föleg nem rakom ki szellősebben. akkor a maradék szinte fix terméksort kell arrébbhányni. ez utóbbit nyilván nem teszik, úgyhogy van olyan tippem hogy ami nem fér ki, azt egyszerüen kihajítják.
a másik poén hogy egy ilyen rendszerhez a lejárós cuccot át kell cimkézni, vagy ha egy kód az überalles, akkor le kell szedni a sorból a jó szavidöt. igy lesz neked üres részed megint a sorban. ha nem, és cimkézel, arra megint idö megy el. én csináltam már mindkettöt.... még mindig nemtom melyik a jobb. de azis lehet hogy osztályvezetöt kellene cserélnem (bár jelenleg kb a mostani az egyetlen aki a legrégebb óta bírja)

Droli · https://soundcloud.com/drolimusic 2009.04.21. 11:58:08

@Vegaaa: pedig ezt csinálják: ha több lejárós termék van, mint reduced to clear, akkor bővítik a helyet cseppet. Jó, annyit hozzátennék, hogy nincs akkora áruválaszték, mint Magyarországon, úgyhogy egy méteren kevesebb fajta termék van, azt meg könnyebben lehet szűkíteni. De erre ritkán láttam példát, inkább sok is az a két méter ennek az egésznek, s gyakran üres. Tejet meg még nem láttam reduced to clearben, de ott a normál polcok is elég üresek mindig. Nem tudom, nem rendelnek, vagy nem szállítanának eleget? Ez számomra rejtély.

Vegaaa 2009.04.22. 15:52:33

nemnagy rejtély. más az áruház profilja. az "én áruházamban" csak sajtból többféle van, mint az azonos méretü konkurenciának az egész tejosztályán az összes termék. ez kicsit túlzás azért, de 5 polcunk van nem kevesebb mint 1500 féle termékkel. reduced to clear itt nem müködik, de egy kisebb áruházban lehetséges. vagy egy olyanban ahol nem viszik túlzásba a "kényeztetést" és csak azt árulnak amit visznek is. az ilyennek a vásárlóköre is tök más, ezért szokás parasztelosztónak is hivni;) én például totál megrökönyödtem amikor átmentem a konkurenciába vásárolni és azt láttam hogy csak úgy kartonossával minden oda van baszva. aztán amikor megláttam hogy frisstejböl (leggyorsabban lejáró termék) is csak max 3 féle van, akkor majdnem leültem. és hát ugye akkor jön a konkluzió: ja! hát igy könnyü:) a konkurencia kisebb áruháza meg pl. csak két mélyen tölt terméket a legjobban elérhetö helyen is. mert ennyi a forgalma és kész. én meg a kedvelt cuccokból maxifulra tömöm a legfelsö polcot is hogy ne keljen ki-be rohangálnom állandóan, hanem fogyáskor csak felülröl leszedegetni. órákig mesélhetnék még ezekröl, de nem fogok, csak annyit hogy: a helyi viszonyoknak és az áruházi profilnak megfelelöen alkalmaznak trükköket.

merthogy juteszembe nálam is van reduced to clear rész, amit már irtam is:) ez nevezetesen a bazinagy akció felirattal ellátott gurulós hütö. belehajigálom a motyót oszt vigyed paraszt.

hatja 2009.05.06. 12:22:39

én az angolszász melóról kérdeznélek :) milyen ott az árúfeltöltők helyzete? tervezem a szerencsepróbálást odakint és első próbálkozásnak kézenfekvő lenne az a műfaj amiben van két év tapasztalatom itthon. angol tudás mennyi kell hozzá? el tudok kommunikálgatni de azért a teljes szortimentet nem hiszem, hogy tudnám angolul hogy melyik termék micsoda :D köszi

ez a reduced to clear dolog egyébként nagyon tetszett kint, volt, hogy zárás elött fél órával 10 pennyért vettünk 6 darab magos zsömlét, teljesen ehető állapotban a tescoban. a szuperek itthon is csinálják ezt, sajnos nálunk a "madarasban" úgy félnek tőle mint a tűztől. inkább megy minden a szemétbe, nem-élelmiszernél meg a raktár sarkába... nagy kár.

Droli · https://soundcloud.com/drolimusic 2009.05.06. 22:27:06

@hatja:

Nagyon erős nyelvtudás kell - nem is annyira beszéd, hanem inkább értés szintjén -, mert ahogy ezek beszélnek... a főnök a válla felett odaveti hadarva, hogy mit csinálj, s elvárja, hogy megértsd. Pont, mint Magyarországon. S végül is jogosan várja el, hogy megértsd, mert azért fizet, ha nem érted, akkor felvesz egy hazait.

Én azt mondanám, hogy várj egy-két évet, hátha addigra végetér ez a helyzet, s újra beindul az élet. Most tényleg nagyon nagy baj van, az angol nagykövetség nemrég adott ki egy közleményt, hogy most senki ne induljon útnak munkavállalás céljából, Írországban meg újabban a banki szakemberek jelentkeznek a McDonaldsba, s a munkanélküliek száma év végére eléri a félmilliót (négymilliós ország!). Vesd össze: az fas.ie szerint ma kb. 2000 betöltetlen állás van. Félmillió munkanélkülire.