HTML

hiper

A hipermarketek és a kereskedelem csodálatos világa. Nézzünk a dolgok mélyére! Hogyan működik a hiper? Ha van ötleted, témád, vagy posztot szeretnél írni a témával kapcsolatban, akkor küldj e-mailt a következő címre: droli99@gmail.com

Utolsó kommentek

  • Szabina Petroczki: Üdvözlöm! Azt szeretném kérdezni hogy mit tegyek a következő dologban?Ma vásároltam egy játékautót... (2018.05.10. 15:34) Ha nem jó az ajándék...
  • bogarász: Kedves Droli! Kicsit kései a hozzászólásom, de ma pont így jártam. csak más termékkel. Már a tábl... (2012.02.11. 15:36) Sajt, Penny Market, botrány
  • Attila__: A www.gyerunkvasarolni.hu weboldalon gyerekjáték végiglapozni a legfrissebb akciós újságokat és ka... (2011.12.15. 21:03) Akciós újságban csak magyarul!
  • flippant: Árufeltöltőnek hol lehet jelentkezni? Milyen végzettség kell hozzá? Könnyű árufeltöltőként elhelye... (2011.12.12. 17:50) Dolgozzunk hiperben! Az árufeltöltő feladatai
  • Rézszakáll: És a karalábéra tesznek érzékelőt?? Mert, hát a karalábé, és a zsömle, stb. könnyen pakolható csip... (2011.06.26. 13:06) Önkiszolgáló pénztár
  • Utolsó 20

Hiperszakma?

2009.06.04. 08:04 Droli

A munkahelyiterror-blogon kommentelt egy kedves olvasónk, hogy szerinte a hiper blogon szakmai szemmel sok égbekiáltó hülyeség van. A felvetést nagyon jónak tartom, főleg abból a szempontból: mit takar a szakmai szem, egyáltalán, létezik-e a „hiperszakma?”

 

Az „égbekiáltó hülyeséggel” teljesen egyetértek; ha ezt a blogot megmutatnám egy ír vagy angol kollégának körberöhögne. Például, mi az, hogy egy menedzser rendel, osztályt vezet, tervez? Egy menedzser feladata az, hogy a vásárlóval foglalkozzon! Vagy például itt a kiárusítás kérdése: mindenki másképp csinálja. Én azt mondom, hogy gyorsan túl kell rajta esni. A „szomszéd” osztályvezető meg azt mondta, hogy lassan, ne veszítsünk árrést, majd elcsöpög az áru. De jókat vitatkoztunk ezen :-) De vegyük figyelembe, hogy Magyarországon mindenfajta vezetési- és kereskedelmi kultúra jelen van (pl. Auchan, Cora – francia, Tesco – angol, Lidl, Aldi, Spar – német-osztrák, CBA – magyar), s mindegyiknél megfigyelhetjük az országspecifikus dolgokat; egyáltalán, mindenhol másképp működik a dolog. S akkor még nem is beszéltünk a szakboltokról, a rengeteg kiskereskedőről, akiknél a kiárusítás pl. nem azt jelenti, mint egy hiperben... De a felvételi is egészen más, sőt a működés is (írtam már a centralizált és a decentralizált modellről). Szóval még most sem tudjuk: létezik-e egyáltalán olyan, hogy kereskedelmi vagy hiperszakma, vagy sem?

 

A kérdés megfejtéséhez azt a területet kell vizsgálnunk, mely ehhez a témához a legközelebb áll, ez pedig a kereskedelem és a gazdaságtan. Ezeket iskolákban tanítják, évente több ezer diák végez, mint közgazdász (diplomával vagy érettségivel, a téma szempontjából lényegtelen), vagy mint bolti eladó. A legfontosabbat már első órán elmondják: senki ne várja, hogy itt „megmondják a frankót”, s az itt tanultak hasznosításával remekül elvezeti a boltot. Elméleteket, és főleg szemléletet fog kapni, ami segítségével megpróbálhatja, de a bölcsek kövét sajnos nem fogják tálcán átnyújtani neki. Elméletek vannak, hogy minek hogyan kellene működnie, de ezek az elméletek sokszor homlokegyenest ellentmondanak egymásnak. Jó példa erre a mostani válság: egyes közgazdászok szerint az államnak most „szórni kell a pénzt” a gazdaságba, hogy élénkítsék a keresletet, s ezzel ki lehet nőni a válságot (lásd: USA). A közgazdászok másik fele azonban azt mondja, hogy ez hülyeség, az emberek nem hülyék, látják, hogy a pénz mögött semmi nincs, s ezzel a pénzszórással csak inflációt okoz a kormány, gazdasági növekedést nem. S az elméletek képviselői sokszor lelkesen hülyézik és anyázzák egymást, és mindenki meg van győződve a saját igazáról. És ne felejtsük el: ezek az emberek neves egyetemeken végeztek, alighanem mindegyikük mestere a közgazdaságtannak, mégsem értenek egyet. Nesze neked, szakma! :-)

 

De térjünk vissza a hiperekhez. Tudjuk például, hogyha valaminek az árát csökkentjük, akkor az emberek többet vesznek belőle, s ez a termékek többségére és bizonyos mennyiségig igaz. Igen ám, de ez mit jelent? Meg tudná-e valaki mondani, hogyha a 109 Ft-os tej árát 99-re csökkentem, akkor mennyivel több fogy? S mindezt mondjuk a szegedi Corában, a dunakeszi Auchanban, vagy a budaörsi Tescoban? Kiváló matematikai modellekkel rendelkezünk, erre az egyszerű kérdésre mégsem tudjuk a választ, csak sejtéseink, tippjeink vannak. Vagy például a centralizált beszerzés a jobb, vagy a decentralizált? Mi a jobb, ha a menedzser rendel, vagy a számítógép? Valóban „kinyírja-e” a hiper a kisboltokat? Nincs tökéletes válasz egyik kérdésre sem, legfeljebb elméletek, s vállvonogatás, hogy „hát, az attól függ”... Az iskolában persze az ember megtanulja az alapokat, hogy például mi a jó rendelés képlete, hogyan kell felvételiztetni, vagy hogyan kell a kasszában a pénzt kezelni, hogyan kell visszaadni, de ez önmagában senkit nem tesz jó kereskedővé, árufeltöltővé vagy osztályvezetővé. Ehhez kell valami, amit a franciák úgy mondanának, hogy „je ne sais quoi”, azaz „tudja a franc” :-). Szokták emlegetni a kereskedői vénát, meg a tapasztalatot, ami nagyon fontos, de ezek nem konkrét dolgok.

 

Szóval a „hiperszakma”, mint olyan, véleményem szerint csak "mérsékelten" létezik. Elméletek vannak, tapasztalati tények, de a frankót senki ne várja, ezen a blogon sem. Akkor mi is a haszna az egésznek? Mert más szemléletmódot is megismerve az ember sokat tanulhat; én is sokszor csak ámulok-bámulok, milyen érdekes dolgokat írnak a kedves kommentelők, amikre nem is gondolnék. S hogy ne csak az én szemléletem legyen jelen ezen a blogon, ezért – mint a jobb felső sarokban olvashatjátok – várom mindenkinek a levelét a már meglévő vagy új témákkal kapcsolatban. Az sem baj, ha pont az ellenkezőjét állítjátok mint én, ki fogom tenni :-) E-mail: ahiperblog@gmail.com Higyjétek el, sokat tanulhatunk egymástól, s ez mindannyiunk hasznára válhat!

2 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://hiper.blog.hu/api/trackback/id/tr391157653

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

csavargo 2009.06.05. 16:05:01

Remélem lesz hozzászóló, engem érdekelne a téma.

Vegaaa 2009.06.07. 00:04:41

nálunk konkrétan minden sornak van egy felelőse (tied a tojás meg a bio, tied a sajt sor, tied a joghurt sor stb.) a felelősség csak annyi, hogy lejárt termék ne legyen a te sorodon, és túl sokat se kelljen akciózni/kidobni onnan. hogyan tudod te ezt elérni, mint szimpla árufeltöltő? (ez is áruház specifikus. bizonyos helyeken az árufeltöltö tényleg csak egy droid. tölt oszt jóvan. nálunk viszont a jobban hozzáértő az SAP-ba is belenyúlkál, ha úgy hozza a helyzet)
szóval akkor napi szinten töltöd a saját sorod, tisztában vagy azzal, hogy milyen eredménye van a munkádnak. ez az eredmény abban nyilvánul meg, hogy melyik terméket hogyan teszed ki. adott termék fogyásából próbálod kitalálni, hogy melyik polcra tegyed és hány arcba legyen.
csak egy példa: az alföldtej gyárt winny vajkrémeket 4 ízben. magyaros, hagymás, márványsajtos, natúr. elöször csak azt vettem észre, hogy a natúr jobban fogyott mint az izesített társai. 2 arcba volt mind a négy iz, tehát elsőre a natúrból csináltam 3 arcot. még igy is gyorsabban elfogyott, mint a többi. több hely nem volt ahhoz, hogy mégjobban szélesítsem, de aztán az egy polccal arrébb levő nagyon nem fogyó termékeket kilistáztuk. helyére feltettem a winny vajkrémek mellett levő milli vajkrémek közül azt az ízt, amelyik a legkevésbé fogyott. a frieslandos (többségében milli termékeket gyártó cég) képviselővel megbeszéltem, hogy kap egy plusz polcot (az elöbb kilistázott termékek helyét), de kicsit összébb szedem a cuccait, hogy a natúr winny vajkrémet még jobban ki tudjam szélesíteni. szerencsére beleegyezett, igy most már 5 arcba van ez a szar. jelenleg elmondhatom, hogy kb ugyanolyan gyorsan fogy el, mint az izesített winny vajkrémek, tehát ideálisnak mondható a kihelyezés. ez a folyamat több hónapon át tartott! beleszólt az is, hogy én nem mindig dolgoztam, tehát más is töltötte a soromat, így át is implantálhatta >> elbaszta a tesztkihelyezésimet. közben lefutott legalább 10 katalógus, aminek eredményeképp volt olyan időszak, amikor nem a "legolcsóbb" winny vajkrém volt a legolcsóbb, hanem ami benne volt az újságban, tehát az jobban is fogyott. ehhez hozzájönnek az időszakok is: hó elején hétvégén figyeled a fogyást (ráérnek az emberek vásárolni és van is miböl), amikor a konkurens áruház(ak) ugyanazt a terméket olcsóbban adják, nagy tömegeket vonzó városi rendezvények vannak, hosszú hétvége jön e, esik e az eső (viccen kívül!), vengégmunkások hazamennek vagy éppen külföldre dolgozni (nem magyar termékek jobban fogynak), és még sorolhatnám.
tudnám még bonyolítani, de szerintem ennyi is elég a lényeghez. ez a mese csak egy rohadt vajkrémről szólt, és annak kihelyezéséröl. nem beszéltem az áráról, rendelési tételekről, konkurens gyártók nyomásáról, és hogy van még legalább 1000 termék az osztályodon. sok sikert srácok:)