HTML

hiper

A hipermarketek és a kereskedelem csodálatos világa. Nézzünk a dolgok mélyére! Hogyan működik a hiper? Ha van ötleted, témád, vagy posztot szeretnél írni a témával kapcsolatban, akkor küldj e-mailt a következő címre: droli99@gmail.com

Utolsó kommentek

  • Szabina Petroczki: Üdvözlöm! Azt szeretném kérdezni hogy mit tegyek a következő dologban?Ma vásároltam egy játékautót... (2018.05.10. 15:34) Ha nem jó az ajándék...
  • bogarász: Kedves Droli! Kicsit kései a hozzászólásom, de ma pont így jártam. csak más termékkel. Már a tábl... (2012.02.11. 15:36) Sajt, Penny Market, botrány
  • Attila__: A www.gyerunkvasarolni.hu weboldalon gyerekjáték végiglapozni a legfrissebb akciós újságokat és ka... (2011.12.15. 21:03) Akciós újságban csak magyarul!
  • flippant: Árufeltöltőnek hol lehet jelentkezni? Milyen végzettség kell hozzá? Könnyű árufeltöltőként elhelye... (2011.12.12. 17:50) Dolgozzunk hiperben! Az árufeltöltő feladatai
  • Rézszakáll: És a karalábéra tesznek érzékelőt?? Mert, hát a karalábé, és a zsömle, stb. könnyen pakolható csip... (2011.06.26. 13:06) Önkiszolgáló pénztár
  • Utolsó 20

Elemezzünk álláshirdetést!

2009.07.09. 20:28 Droli

A mai gazdasági helyzetben sokan szeretnének multicégnél dolgozni, s ezen belül is nagyon népszerűek a hipermarketek. Arról már volt szó, hogy mik az elvárások, mit kell ott csinálni – lásd a jobb oldali hasábban a kiemelt témáinkat – azonban hogy mik a felvételi követelmények, illetve hogy ezek mit takarnak, azzal kapcsolatban elég sok kérdést kapok. Elemezzünk ki ezen szempontok közül párat! A Tesco, Auchan és a Cora honlapján található álláshirdetéseket használtam a poszt írása során.

 

Felsőfokú végzettséggel vagy jelentős szakirányú tapasztalattal rendelkezik: A diploma főként a pályakezdőknél fontos. Tulajdonképpen mindegy, milyen diploma van, persze a gazdasági diploma előny, de minden további nélkül elfogadják a bölcsészdiplomát is. Ugyanis a kereskedelmet lent, az áruházban fogja jelöltünk megtanulni, nem az iskolában. A szakirányú tapasztalat többnyire vezetői tapasztalatot jelent (a lényeg, hogy a jelölt tudja, mit jelent az, hogy több embert is vezetni kell), de jelentheti azt is, hogy valaki eddig saját kisboltot csinált, de most már szeretne átmenni egy biztosabb helyre. A „vagy” szócskát kiemelném, nem feltétlenül kell diploma!

 

Rugalmasság: Területi és időbeli rugalmasságról beszélünk. A területi rugalmasságot például a Tesco egészen tágasan értelmezi, a honlapjuk szerint minimum 4-5 megyére kiterjedő területi mobilitást várunk el. Azért nem kell megijedni, annyira nem veszik komolyan :-) Ugyanígy a többi lánc is elvárja a területi rugalmasságot, hiszen előléptetésnél korántsem biztos, hogy ugyanabban az áruházban kell tovább dolgozni... és elég sokszor fel kell ugrani a központba is képzésekre, szinergiákra (többnyire Budaörs), s ezt bizony meg kell tudni oldani. Időbeli rugalmasság: reggel, délután, este, bármikor dolgozni kell, hétvégékről ne is beszéljünk, lásd még: kereskedelmi munkarend. Területileg ritkábban kell rugalmasnak lenni, időben sokszor.

 

Nagy munkabírás, dinamizmus: Gyerekek, ez egy stresszes, munkás pálya. Egyszerre elvárják, hogy rendelj, akciót tárgyalj, implantációs terveket/planogrammokat készíts, az igazgatónak bemutasd az eredményeket, megírd a beosztást, foglalkozz vásárlói panaszokkal, vagy éppen lent tölts. Ehhez jó szervezőkészség kell (szerintem ez a legfontosabb), meg idegrendszer. Persze nem azt kell elképzelni, hogy az osztályvezető egyik kezében telefon, másikban béka, a szájában meg a rendelési ív, de előfordulhat :-)

 

Csapatszellem + kommunikáció: Egy hiperben elég sok ember dolgozik, s az alá- és fölérendeltségen kívül fontos szerepe van az „oldalági” kapcsolatoknak is. Tehát nemcsak az alkalmazottaiddal, a főnököddel vagy közvetlen munkaviszonyban, hanem a többi osztályvezetővel is. Ez nem olyan munka, mint egy irodai munka, hogy főnöködön kívül hozzád sem szól senki. Ehhez kell némi kommunikációs készség, teljesen bezárkózott embernek nem fog menni.

 

Üzleti szemlélet, nyitottság a szakma iránt: Tulajdonképpen az első ponttal függ össze: valakinek vagy van hozzá tehetsége, vagy nincs. A kereskedelmet nehéz tanulni; jó, persze a képzések során meg lehet tanítani dolgokat, de azt, hogy a tejből 149 Ft-ért 5, 10, vagy 15 raklap kell, azt érezni kell. Meg azt is, hogy mit csináljunk vele, ha le akar járni, s van három napunk (mi legyen az az ár, amennyiért el tudjuk adni, de még nem is bukunk annyit). Ugyanez az akcióknál is: vajon mennyiért fogják „kajálni” a parasztkolbászt, 599-ért, 699-ért, vagy 799-ért? Persze, 599-ért, de van-e hozzá „képünk”, hogy megkérjük a szállítótól az ehhez szükséges árat, mennyiséget, egyáltalán, elérjük-e, hogy ideadja ennyiért? Fontos dolgok, s igazán a helyszínen derül ki, mekkora taktikusok is vagyunk.

 

Döntéshozatali készség: rendelni, beosztást írni, sorvéget cserélni, akciót elfogadni-elutasítani – mind-mind egy döntés. Egy osztályvezetőnek naponta elég sok ilyen döntést kell meghozni, s sokszor nincs idő hezitálni, azonnal dönteni kell. Jól. Egy rossz döntéssel nagy kárt okozhatunk (pl. túl sok tejet rendelünk be, rosszul írjuk meg a beosztást, s nincs, aki lecserélje a polcvéget). Aki sokat hezitál, s mindent alaposan körül akar járni az optimális döntés érdekében, az bizony „elúszik” az idővel. S itt jön be a képbe az üzleti szemlélet/készség...

 

Vevőközpontúság: Érdekes, ezt mindenki a végére teszi, külföldön ez legelöl lenne, igaz, ott sokszor nem is kell kereskedelmi feladatokat végezni... hát, igen, a vevő kérdez, panaszkodik, visszahoz terméket, s bizony minket fognak csesztetni vele, hogy „oldd meg!”. Ja, közben persze a főnök is ad egy rakat munkát, de ez a vevőt nem érdekli, s igaza is van. A vevőből élünk, ezt ne felejtsük el.

 

Nagyjából ennyi. Olyannak kell lenni, mint egy tábornoknak: tudni kell hadsereget szervezni, támadni/védekezni, harcolni, közben gyors döntéseket hozni, lelkesítő beszédeket tartani, s biztosítani kell az eredményeket. Nem feltétlenül a „nagypofájú” típus a nyerő, sokszor inkább a jó stratéga. De hogy kiből lesz jó osztályvezető, az inkább a helyszínen, munka közben derül ki.

 

16 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://hiper.blog.hu/api/trackback/id/tr101216270

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Vegaaa 2009.07.09. 23:20:53

hát osztályvezetöi feladatokról sem egyszerü irni úgy nagy általánosságban, de nagyjából jól összefoglaltad. azt viszont kihagytad, hogy a durvább osztályokra mindig vesznek fel olyan árufeltöltöt, aki többre is képes mint szimplán polcot tömni. én speciel selejtezem, árellenörzök, rendelek, akciózom, polcvéget/kihelyezést alakítok, jobb belátásra bírom a területi képviselöket (folyton rágják a fülem hogy az ö termékeiket nyomassuk, én meg próbálom öket visszafogni), ha úgy adódik akkor az egész főosztály visszárujával és árátállásaival foglalkozom. és mindezek ellenére napi szinten látom hogy a fönökeim legalább 2 telefonnal rohangálnak.
és akkor amikor 3 telefonod csörög, a beosztottaid nyomják mint az állat (olyan tipusu melót is amit amúgy neked kéne megcsinálnod), az áruházigazgató vörös fejjel tart feléd, az egyik telóból éppen milliókról döntesz (kb. a saját állásod forog kockán), akkor jön egy 60 éves öreg néni és keresi a laktózmentes plazma tévét, amit te egyébként megrendeltél csak a beszállító nem küldte ki (és még katalógusba is van), na akkor legyél vevöközpontú.
szerintem az ilyen helyekbe alapból bele van kódolva az átbaszás (nem feltétlen direkt módon), csak tudni kell kommunikálni.

kaboca36 2009.07.09. 23:41:59

talán ezért van hogy több munkakört találtak ki és nem kéne egy embernek 5 munkáját végezni és tulórázni.

csinálnak eléghasznot hogy több emberrel kényelmesebben dolgozzanak.

wasabii (törölt) 2009.07.10. 07:52:27

Hipermarketben dolgozni? Komolyan van ember, akinél ez felmerül? Diplomával? Ne már. Annyi komoly, nagy presztizsű multi van a piacon, könnyűipar, szolgáltatás stb., ahol ugyanolyan értékű kereskedelmi rutint lehet szerezni, sokkal kevesebb szívással. Ha pályakezdő koromban az lett volna az álmom, hogy a tecsóban dolgozzak, megkértem volna anyámat, hogy üssön agyon.

pefki 2009.07.10. 08:13:45

@wasabii: Még eljöhet az az idő is csak ne bízd el magad!!!

szelephézag 2009.07.10. 08:53:12

...és mindezt százegynéhányezerért? :)

Gery.Greyhound · http://greyhound.blog.hu 2009.07.10. 08:59:06

A poszt első mondata borzalmasan szomorú. Oda jutott az ország, hogy egyes lakói vágynak arra hogy rabszolgái lehessenek egy olyan cégnek, amely csak árt az országnak.

CyberPunK 2009.07.10. 09:13:38

Még szép, hogy népszerűek a hipermarketek, azon multik egyike, ahol szarrá tudja lopni magát az ember, callcenterben neccesebb, bár azok meg tele vannak dugható picsákkal.

A nép fia 2009.07.10. 09:33:15

Ajánlom mindenki figyelmébe A Tesco-titok c. könyv mindkét részét! Nem reklámozni akarom, de olvassátok el, ha még nem tettétek.

pefki 2009.07.10. 09:39:02

@wasabii: Nézz egy kicsit körül ebben az országban!

68nyara 2009.07.10. 11:12:30

1. A Tesco vesz fel OV-kat? Mintha eddig az a gyakorlat ment volna, hogy azokat előléptetik mezei pénztáros/ügyfélszolgálatos/stb. pozíciókból.
2. A kereskedelem természetesen tehetség kérdése is, de azért nem ártana valamiféle kereskedelmi végzettség sem. Mert a vevők jogairól szóló tv-eket pl. azért nehéz annyival elintézni, hogy tehetséges tehát tudja.
3. Igen a vevőkből élnek, sőt, a vevőkért vannak. Ezt sokan elfelejtik itthon. De: Magyarországon egy kicsit átestünk a ló túlsó oldalára is. A vevőnek igaza van, ám nem szidhatja üvöltve az ügyfélszolgálatos anyját. Sőt meg sem ütheti, még csak kísérletet sem tehet rá. Megjegyzem ezt próbálja előadni az általunk oly nagyon tisztelt "nyugaton", előbb dobják ki a biztonságiak, mint, hogy észbe kapna.
4. Természetesen a multik rengeteg kárt okoznak az országnak, de ezt ne keverjük össze azzal, hogy valaki hajlandó e náluk dolgozni. Sajnos a család eltartása, a lakásrészlet fizetése okán muszáj valahol dolgozni. Márpedig, ha ott van állásajánlat, akkor ott. Nem nagyon lehet válogatni az ajánlatokban.

wasabii (törölt) 2009.07.10. 11:24:11

@pefki: Te jól vagy? Az ország jelenlegi helyzete miatt eljöhet az az idő, hogy pályakezdő kereskedő legyek egy tesckóban? Ezt hogy logikáztad ki? :)

68nyara 2009.07.10. 13:06:53

@A nép fia: A Tesco egy rakás ...., a könyv meg kamu nagyrészt. (Valószínűleg az egyik konkurens aktív támogatásával)

pefki 2009.07.10. 14:38:21

@wasabii: Arra gondoltam,hogy egyszer még majd örülhetsz ha oda felvesznek a diplomáddal a zsebedben!

Droli · https://soundcloud.com/drolimusic 2009.07.10. 15:37:02

@68nyara: Biztos, hogy kívülről is vesznek fel OV-kat, mert tőlünk is mentek át oda.
Tesco-titok: én tudok olyan konkurensről, aki nem árulta, etikai okokból. Majd a könyvről leírom a véleményemet, de az külön poszt lesz, mert hosszú :-) sajnos a tapasztalataim sok esetben egyeznek.

@wasabii: Hát, egy pályakezdő, tapasztalat nélküli diplomásnak nem sok lehetősége van... a hiper ilyen esetben sokszor kényszerpálya, mivel máshová nem vették fel gyakorlat hiányában. Az már más kérdés, hogy mit csinál az angol-történelem szakos ifjú diplomás mondjuk a sajtpulttal...

@Vegaaa: Ha van ilyen alkalmazott, az az osztályvezetőnek főnyeremény, de hát nincs mindig. Ilyenkor ki kell nevelni egyet, de az idő.

Vegaaa 2009.07.15. 16:01:49

@68nyara: én írtam hasonló postokat, de konzekvensen kihagytam olyan dolgokat, amiért megütném a bokám. láttam eleget már én is, pedig nem is tesco alkalmazott vagyok.