HTML

hiper

A hipermarketek és a kereskedelem csodálatos világa. Nézzünk a dolgok mélyére! Hogyan működik a hiper? Ha van ötleted, témád, vagy posztot szeretnél írni a témával kapcsolatban, akkor küldj e-mailt a következő címre: droli99@gmail.com

Utolsó kommentek

  • Szabina Petroczki: Üdvözlöm! Azt szeretném kérdezni hogy mit tegyek a következő dologban?Ma vásároltam egy játékautót... (2018.05.10. 15:34) Ha nem jó az ajándék...
  • bogarász: Kedves Droli! Kicsit kései a hozzászólásom, de ma pont így jártam. csak más termékkel. Már a tábl... (2012.02.11. 15:36) Sajt, Penny Market, botrány
  • Attila__: A www.gyerunkvasarolni.hu weboldalon gyerekjáték végiglapozni a legfrissebb akciós újságokat és ka... (2011.12.15. 21:03) Akciós újságban csak magyarul!
  • flippant: Árufeltöltőnek hol lehet jelentkezni? Milyen végzettség kell hozzá? Könnyű árufeltöltőként elhelye... (2011.12.12. 17:50) Dolgozzunk hiperben! Az árufeltöltő feladatai
  • Rézszakáll: És a karalábéra tesznek érzékelőt?? Mert, hát a karalábé, és a zsömle, stb. könnyen pakolható csip... (2011.06.26. 13:06) Önkiszolgáló pénztár
  • Utolsó 20

MVM - ez minek?

2010.01.23. 07:33 Droli

Van egy dolog, amivel az őrületbe lehet kergetni: ez az MVM, ami esetünkben nem a Magyar Villamossági Művek rövidítése, hanem a maximálisan vásárolható mennyiségé. A Tesco alkalmazza előszeretettel, számomra érthetetlenül. Nemrég az Átkerülőpont blogon olvastam erről egy történetet, ajánlom szeretettel mindenkinek, hogy lássátok, mennyire abszurd az egész.

 

Az egy dolog, hogy az MVM-et nehéz betartani – mert ha csinálok pár „fordulót” a boltban, máris kijátszom; de kereskedelmi szempontból értelmezhetetlen is. Mert miről szól egy akció? Arról szól, hogy bejöjjön a vásárló, és vásároljon az akciós termékből (meg másból is persze). Minél több akciós terméket vásárol a vevő, annál nagyobb lesz a forgalom, az árréstömeg (mert az akciós termékeken általában van némi profit is), ami meg jó az áruháznak, különösen a mai recesszióban. Nagyobb forgalom, nagyobb árrés=nem kell alkalmazottakat elbocsátani, sőt, akár fel is lehet venni újakat. Mondja meg nekem valaki, mi a rossz ebben?

 

„Ja kérem”, mondja az osztályvezető vagy a beszerző, „de mi van, ha mindenki sokat vásárol, és nem marad a többi vevőnek?” Most ahelyett, hogy valami csúnyát mondanék, hadd kérdezzem meg a kedves osztályvezető vagy beszerző kollégát, hogy ha tudja, hogy kevés lesz a rendelt mennyiség, akkor miért nem ad le pótrendelést? Eleve, miért nem rendel eleget? A kereskedelem egy olyan szakma, ahol bizony illik valamennyire eltalálni az akciós forgalmat – ezért kapja a fizetését a kolléga, mert ennyi erővel akkor rendeljen inkább egy csimpánz, az legalább két banánért megcsinálja az egészet. Különösen súlyosbítja a helyzetet, hogy itt tudatában van a beszerző/osztályvezető annak, hogy a rendelt mennyiség kevés lesz, ezért rakja ki ezt az undorító MVM-et. Ez gusztustalan, és ne csodálkozzon, ha legközelebb a forgalom csökkenése miatt el kell küldeni egy-két emberét.

 

Előfordulhat az a (tapasztalataim szerint nem sűrű) eset is, hogy a szállító nem tudja szállítani a szükséges mennyiséget ezért van ez az MVM; ebben az esetben viszont miért adnak ilyen árat neki? Lehet cseppet drágábban is újságba rakni az adott terméket, esetleg le lehet tárgyalni egy másik szállítóval, hogy adja a hasonló termékét ugyanennyiért, és ketten már csak össze tudják dobni a szükséges mennyiséget! Ez az un. helyettesítő termék fogalma nem ismeretlen a hipereknél, gyakran előfordul, hogyha az akció alatt elfogy az egyik termék, akkor egy hasonló terméket ütnek le ugyanarra az árra, még akkor is, ha veszteséges – még mindig olcsóbb, mint egy GVH büntetés.

 

Ha valaki meg esetleg extrém mennyiséget akar elvinni – nem a hivatkozott posztban említett 10-12 darabról van szó, hanem mondjuk több raklapnyi áruról – ott meg szépen meg lehet beszélni a vevővel, hogy később rendelkezésre fog állni a kért mennyiség, akciós áron, akár az akciós időszakon kívül. Lehet, még az alighanem viszonteladó vevő is örülni fog neki, hogy nem ütközik a hiper akciós árával. Ilyen egyszerű.

 

4 komment

Címkék: mvm hiper

A bejegyzés trackback címe:

https://hiper.blog.hu/api/trackback/id/tr481694019

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

▓▓▓▓▓☻ ©╞╕ چ ذ җ € η ☻ ▓▓▓▓▓ · http://blog.hu/user/45354/tab/activity/mindate/2007-07-23T16:48:05+02:00 2010.01.23. 11:32:50

Azért az MVM, mert jön a sok élelmes vállalkozó és rogyásig pakolja a bevásárlókocsit, hogy aztán elégedetten rámolja a raktárba. (Milyen jó lesz az majd a köv. áremelés után!) A Manci néni meg bejön és nem tudja megvenni. Tudom, erre az a válasz, hogy akkor annyit rendeljenek, hogy az "élelmes vállalkozó" is kiszolgálásra kerüljön, de ezt a kategóriát nehezebb belőni, mint a vásárlói keresletet, pedig az sem egyszerű, nem?

Droli · https://soundcloud.com/drolimusic 2010.01.23. 11:39:55

@▓▓▓▓▓☻ ©╞╕ چ ذ җ € η ☻ ▓▓▓▓▓: ja, értem, én, de a gyakorlat nem ezt mutatja. Van egy rakat hiper, ahol nincs MVM, és nincs is semmi probléma ebből, sőt, tárt karokkal várják a "vállalkozót", hogy pakolja rogyásig a bevásárlókocsit. Vagy ha megadnák, hogy MVM mondjuk valami extrém mennyiség, az oké, de az, hogy MVM-nek megadnak 6 (!) darabot?

Vegaaa 2010.01.25. 23:03:35

@Droli: engedelmeddel ezt megvétóznám:)
tudod hogy cora-s vagyok, nálunk pedig nincs MVM, úgyhogy van mit mesélnem. az akciós katalógust központilag találják ki, de az áruházak az ország különbözö részein vannak elhelyezve, így könnyen kitalálható hogy adott akciós motyóból más mennyiség fog fogyni budapesten vagy esetleg debrecenben. erre könnyen lehet mondani hogy mindkét városban levö osztályvezetö legyen észnél, de ez korántsem ilyen könnyü (föleg hogy adott termékcsoporton belül simán vannak tonnányi eltérések a forgalom elemzésekor). csak egy extrém példát említek: rendelj okosan húsvétkor tojást. vagy berendelsz elöre szarásig, de akkor a szavidő bukó lesz (esetleg nem tudod hova rakni a cuccot mert az év maradék részében egyébként nem szükséges akkora raktár a tojásnak mint húsvétkor), vagy a szezon közepén anyázol a telefonban hogy de miért nem tojnak a tyúkok eleget. ez egy kirivó példa, de egy igazán frankó akciónál is hasonló helyzet áll elő (főleg ha szezonális kihelyezésed is van, mert odafönn valaki ezt igy kitalálta).
de most visszatérnék arra hogy cora és cora között is van különbség. nagyon durva gazdasági elemzés kell ahhoz, hogy elöre kitaláld miböl és mennyi fog fogyni. ez persze utólag mindig kiderül (a saját károdon), de az optimalizálás folyamata több hónapig is eltarthat. én szegeden dolgozom, ebböl pedig bizonyos dolgok levezethetök. az áruház tulképp autópálya mellett van, és amíg nem épül meg az elkerülö, addig sok román/szerb/lengyel/bolgár vásárlónk lesz. a dolog onnantol bonyolultabb, hogy ezen vásárlók közül sokaknak van magyar kapcsolata a vajdaságban. rengeteg nyersanyagot visznek, csak sajnos eléggé esetleges a felbukkanásuk. a nagy tételes vásárlók egy részét már arcról felimserem (ők ritkábban járnak), másoknak meg ottvan a telószáma a mobilomban, hogy amikor azt a terméket rendelem ami öt érdekelheti, akkor felhivom és megkérdem hogy mennyi extra mennyiséget kérjek csak az ö számára. nem hazudok ha azt mondom hogy egy bizonyos sajtból bizonyos áron rendelek mondjuk 8 tonnát, a szerb srác meg külön kér még 800 kilót (volt hogy a szerb srác konkrétan saját magától lebeszélt egy akciót egy területi képviselövel, nekem meg csak rendelni kellett). ehhez ki kellett alakulnia a kettönk közti kapcsolatnak (és itt most nem csak egy emberröl beszélek), mert ha ez nincs, akkor a srác szó nélkül bejön két-három bevásárlókocsival és lepakolja azt a kb 300 kilót amit az árufeltöltö kipakolt, te meg mint vásárló 2 percre rá odaérsz és kivered a balhét hogy hát miért nincsen sajt?!?!
mondhatni tényleg "eszméletlen" mennyiségekröl beszélek. egy helyi pékség képviselöje pl. mindig megjelenik, hogy ha mondjuk 120ft/liter alá esik a tartós tej ára. lazán elvisz 3x720 litert belöle, és felkészülten jön, mert még csereraklapot is hoz, a tejet meg targoncával csak úgy basszuk fel a kocsira, de úgy hogy azé majd ne boruljanak fel vele. jönnek hozzánk még idösek otthonából, de szeretetszolgálattól is.
vannak a kisebb nagytételesek is, ők "csak" olyan 50-100 kiló körül szoktak sajtot vinni. ezek tipikusan súlykódos cuccok, tehát kartonosan szokás öket kivinni, a kasszás pedig csak a kartonon levö gyüjtökódot csippantja le (persze ha az is be van listázva). a bibi ott van, hogy vannak kb 9 kilós és vannak akár 15 kilós kartonok is. ezek a köcsögök meg simán megcsinálják hogy a 9 kilós kartonba belegyömöszölnek 13-14 kiló sajtot, így lazán megvágnak egy pár ezressel. volt hogy 3-4 nap alatt 120 kiló hiányunk keletkezett (ez már százezres tétel minuszba). ekkor úgy adtuk oda a szerbnek a cuccot, hogy a karton megvan, gyüjtökod leszakitva. volt egy csávó aki ezért kiverte a balhét. olyan 200 kilónyi 80 dekára vágott sajttal megpúpozott két bevásárlókocsit, a kartonokat szanaszét hajigálta, és elindult fizetni...
most így hirtelen más nem jut eszembe, de van még sztorim ha érdekel. csak annyit akartam mondani hogy az mvm nem feltétlenül fasság:)

Droli · https://soundcloud.com/drolimusic 2010.01.27. 12:50:01

@Vegaaa: Úgysem adom meg magam :-)

Na jó, egy kicsit.

Frissárunál, lejáratos dolgoknál rendben van, ha odaírják, hogy MVM mondjuk 30 liter egy tej esetében. De mondjuk a pelenkánál?

Amúgy annyira nem nehéz akciós fogyást tervezni: meg kell nézni, az előző akciós időszakban, hasonló árnál mennyi ment el belőle, aztán meg kell nézni, hogy nem-e csak azért ment el annyi belőle, mert idő előtt elfogyott, aztán erre egy kicsit rászámol az ember, mert amúgy is akciós áron jön be (legalább az akciós időszak után jobb lesz az árrés),és ez az esetek 90%-ában jól működik.

Én amúgy az ilyen nagybevásárlókkal mindig megállapodtam, hogy szívesen berendelem a kért mennyiséget, akciós áron, ha nagyon sokat akartak vinni, és általában nem volt gond. Sőt, még örültek is, hogy nem ütköznek a mi akciónkkal, hanem a későbbi kiszállítás miatt az akciós időszakunk után akár ők is tudtak akciózni. Jó, ehhez tényleg kellett kb. 1 év, mire ez a kapcsolat kialakult, szóval a kezdő osztályvezető ezzel bajban lehet :-)

Szóval lehet MVM, de ne 6 darab, hanem tényleg olyan mennyiséget adjanak meg, ami már valójában veszélyezteti a többi vásárló vásárlási jogait.

A sztorik jöhetnek! :-)