HTML

hiper

A hipermarketek és a kereskedelem csodálatos világa. Nézzünk a dolgok mélyére! Hogyan működik a hiper? Ha van ötleted, témád, vagy posztot szeretnél írni a témával kapcsolatban, akkor küldj e-mailt a következő címre: droli99@gmail.com

Utolsó kommentek

  • Szabina Petroczki: Üdvözlöm! Azt szeretném kérdezni hogy mit tegyek a következő dologban?Ma vásároltam egy játékautót... (2018.05.10. 15:34) Ha nem jó az ajándék...
  • bogarász: Kedves Droli! Kicsit kései a hozzászólásom, de ma pont így jártam. csak más termékkel. Már a tábl... (2012.02.11. 15:36) Sajt, Penny Market, botrány
  • Attila__: A www.gyerunkvasarolni.hu weboldalon gyerekjáték végiglapozni a legfrissebb akciós újságokat és ka... (2011.12.15. 21:03) Akciós újságban csak magyarul!
  • flippant: Árufeltöltőnek hol lehet jelentkezni? Milyen végzettség kell hozzá? Könnyű árufeltöltőként elhelye... (2011.12.12. 17:50) Dolgozzunk hiperben! Az árufeltöltő feladatai
  • Rézszakáll: És a karalábéra tesznek érzékelőt?? Mert, hát a karalábé, és a zsömle, stb. könnyen pakolható csip... (2011.06.26. 13:06) Önkiszolgáló pénztár
  • Utolsó 20

Nem lesz magyar áru a Tescoban?

2010.03.01. 09:07 Droli

Kisöpri a magyar árukat a Tesco? - adta hírül a Magyar Nemzet piaci forrásra hivatkozva. A lap szerint a Tesco arra készül, hogy jövőre a friss élelmiszeren kívül minden mást külföldi forrásból szerezne be a magyar Tesco. Miután hivatalosan még nem erősítették meg ezt a hírt, ezért ne vegyük készpénznek; viszont vizsgáljuk meg, milyen hatással lenne ez a magyar gazdaságra, illetve milyen változást jelent ez a hiper beszerzési politikájában!

 

Elsősorban a nem-élelmiszer szektort vizsgáljuk szerintem, mert a tartós élelmiszernél nem lesz olyan könnyű kikerülni a magyar szállítókat – ott túl erősek a pozícióink. El tudjátok-e képzelni a Tescot például Vénusz étolaj vagy Arany Ászok sör nélkül? Nem élelmiszer vonalon azonban már korántsem vagyunk olyan erősek, mert az elmúlt két évtizedben a magyar könnyűipart egyszerűen elsöpörte a távol-keleti dömpingáru.

 

A hiperekről tudni kell, hogy saját nemzetközi beszerzéssel rendelkeznek, tehát beszerzők tárgyalnak a Tesco nevében közvetlenül a kínai gyárakkal, termelőkkel. Miután a hiperek nagy mennyiségben szerzik be a termékeket (bulk-nak hívják a nagy tömegben beszerzést), ezért komoly árengedményeket tudnak elérni – ezzel most gondolom meglepőt mondtam :-) Annak ellenére, hogy a hiper akár a nem-élelmiszer teljes szortimentjét be tudná maga szerezni a Távol-Keletről, nem teszi. Mi ennek az oka? Két dolog: egyrészt ha minden kis izét maguk szereznének be, az őrült mennyiségű árut jelentene, és ehhez akkora logisztika (raktárak, szállítójárművek) szükséges, amire lehet, hogy nem éri meg beruházni; másrészt meg a hiper ha megvesz egy stockot (árutömeget, készletet) Kínából, és elhozza, akkor azt már nem küldheti vissza, hanem el kell adnia. Hogy mennyit lehet eladni egy időszakban egy adott termékből, kevés terméknél még meg lehet becsülni, de több tízezernél már jóval keményebb munkát jelent ez, és jóval pontatlanabb becslést. Így a hiper könnyen abba a hibába eshet, hogy valamiből túl sokat rendel, és akkor rajta marad, amit kénytelen veszteséggel kiárulni – ellenkező esetben meg túl keveset rendel, és az üzletek polcain hiány lesz belőle, ami meg nem néz ki jól. Ezért a hiperek csak olyan dolgot hoznak Távol-Keletről, aminek bomba ára van („marhaolcsó” elsőáras termékek), vagy pedig tudják, hogy nagy tömeget lehet belőle eladni. Kiváló példa erre például egy 1590 Ft-os étkészlet - ez bőven a magyar ár alatt van, másrészt több tízmilliós forgalmat lehet vele realizálni, tehát megéri foglalkozni vele. Viszont a 100 Ft-os gumicsirke hiába van a piaci ár alatt, nem lehet vele nagy forgalmat realizálni, ezért ezt nem hozzák be. Ezt meghagyják a magyar cégeknek.

 

Nagyon sok olyan magyar vállalkozás van (főleg nagykerek), amelyik ugyanúgy, mint a hiper, Kínából hozza be olcsón a termékeket, és drágábban eladja itthon – akár a hipernek, akár a kiskereknek. Ha legközelebb egy hiperben jársz, találomra nézz be egy nem-élelmiszer sorba, válassz ki egy terméket, és jó eséllyel ezt találod a cimkén: „Importálja és forgalmazza: XY Kft, Származási ország: Kína”. Ezek a KFT-k ugyanúgy felelősek a magyar termelés tönkretételéért, mint a hiperek, mivel ők is a hazai termelésű árut szorítják ki az olcsó távol-keleti dömpingáruval – ennek ellenére, mikor arról beszélünk, hogy meg kell védeni a multik hazai beszállítóit, róluk is beszélünk! Nem-élelmiszeren a termékek 80%-át vagy a hiper importálja, vagy ezen kereskedőcégek, és talán van 20%-nyi magyar gyártású termék is, de ebben nem vagyok olyan biztos. Miért hagyja a hiper, hogy ezen cégek hozzák be Kínából az árut – a hiper helyett, nyilvánvalóan drágábban? Ennek két oka van: egyrészt a már fent említett raktározási gondok – a magyar cég behozza, raktározza, a hiper meg hetente lerendeli, amennyire valójában szüksége van, másrészt meg ha esetleg túl sokat rendelt belőle, akkor visszáruzza a magyar cégnek – gyakorlatilag tehát semmi kockázatot nem vállal ezzel, ezt áthárítja a hazai cégre, aki meg azt csinál az árujával, amit akar. A felár, amit a cég keres rajta, az nem jelent mást, minthogy a hiper „megveszi” a kockázatmentességet a magyar cégtől – a magyar cég meg reménykedhet, hogy minden áruja elmegy, és nem lesz sok visszáru. Nem egyszerű.

 

A Tesco állítólagos tervezete azt jelentheti, hogy mostantól kihagyják a magyar szállítót a játszmából, és a Tesco saját nemzetközi beszerzése veszi kézbe a dolgokat, és ők veszik meg közvetlenül a Távol-Keletről az árut. Ezzel alacsonyabb ára tud elérni, ezáltal olcsóbb tud lenni a versenytársainál. Na és a kockázat? Mivel a Tesco óriási, rengeteg áruházzal rendelkezik Európa-szerte, könnyebben tudják „teríteni” a kockázatot az országok és az üzletek között. A hazai kereskedőcégeknek ez viszont óriási forgalomkiesést fog jelenteni, jó pár tönkre fog menni minden bizonnyal, illetve nagyobb elbocsátások várhatók. A hazai termelőcégeket is durván érinteni fogja, ugyanezen okokból. A hazai, amúgy is gyenge lábakon álló termelőágazat tehát kap még egy döfést, (reméljük, azért nem a kegyelemdöfést). Eddig ugyanis a hazai kereskedőcég – miután ők is rárakták a maguk hasznát a termékekre – valamennyire csökkentették a lyukat a kínai dömpingár és a magyar termelőcég ára között, most ez a lyuk viszont nagyobb lesz.

 

Mit lehet tenni? Először is reménykedni kell, hogy a fenti hírek megmaradnak pletykaszinten, és maximum azt a célt szolgálják, hogy a Tesco így próbál alacsonyabb árat „zsarolni” a magyar beszállítóktól. Ha viszont a hír igaz, akkor mindenképpen meg kell találni a módot, hogyan tudja a hazai termelőcég csökkenteni az árakat – ebben az állam is segíthet, például csökkentheti az adókat – másrészt meg felhívnám a figyelmet a vásárlók „zsarolóerejére” is, ugyanis ha ennek hatására sikerül széles körű társadalmi tiltakozást kialakítani – például egy „ne vásárolj a Tescoban” mozgalmat -, akkor a Tesco kénytelen lesz meghátrálni, és visszavonni döntését. Ehhez viszont olyan társadalmi összefogás kellene, amire nem igazán látok esélyt – sajnos a magyar ember pár forint árengedményért képes volt tönkretenni a hazai ipar- és mezőgazdaságot (lásd például a külföldi, sokszor minősíthetetlen minőségű termékek vásárlását, ugyebár reggeli ital vs igazi tej...), és tényleg nagyon sajnálom, hogy ezt kell mondanom, de jelen esetben is „meg fog enni” minket a Tesco reggelire.

 

2 komment

Címkék: hiper

A bejegyzés trackback címe:

https://hiper.blog.hu/api/trackback/id/tr631798222

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Droli · https://soundcloud.com/drolimusic 2010.03.01. 13:59:53

Gyorsan hozzáteszem a tejes dologhoz(mert így elolvasva ez félreérthető), hogy a hazai cégek is beszálltak anno a "reggeli ital" iparba...

És a hírt egyelőre ne tekintsük hivatalosnak, max. egy pletykának. Az is lehet, hogy csak a beszerzést vonják össze a nem-élelmiszeren (ennek meg is lenne a logikája, mert a termékek kb. ugyanazok, pl. Panasonic tévé), és ezt értette félre a "piaci forrás"...

lüke 2010.03.01. 21:09:26

ezt biztos a jobbiknak üzeni.................