HTML

hiper

A hipermarketek és a kereskedelem csodálatos világa. Nézzünk a dolgok mélyére! Hogyan működik a hiper? Ha van ötleted, témád, vagy posztot szeretnél írni a témával kapcsolatban, akkor küldj e-mailt a következő címre: droli99@gmail.com

Utolsó kommentek

  • Szabina Petroczki: Üdvözlöm! Azt szeretném kérdezni hogy mit tegyek a következő dologban?Ma vásároltam egy játékautót... (2018.05.10. 15:34) Ha nem jó az ajándék...
  • bogarász: Kedves Droli! Kicsit kései a hozzászólásom, de ma pont így jártam. csak más termékkel. Már a tábl... (2012.02.11. 15:36) Sajt, Penny Market, botrány
  • Attila__: A www.gyerunkvasarolni.hu weboldalon gyerekjáték végiglapozni a legfrissebb akciós újságokat és ka... (2011.12.15. 21:03) Akciós újságban csak magyarul!
  • flippant: Árufeltöltőnek hol lehet jelentkezni? Milyen végzettség kell hozzá? Könnyű árufeltöltőként elhelye... (2011.12.12. 17:50) Dolgozzunk hiperben! Az árufeltöltő feladatai
  • Rézszakáll: És a karalábéra tesznek érzékelőt?? Mert, hát a karalábé, és a zsömle, stb. könnyen pakolható csip... (2011.06.26. 13:06) Önkiszolgáló pénztár
  • Utolsó 20

Ha nem jó az ajándék...

2008.12.26. 08:30 Droli

Kicsi apura az ing? Hugica mástól is megkapta ugyanazt a CD-t? A nagymama két nap alatt tönkrevágta a Nintendo Wii-t? Lássuk, milyen lehetőségeink vannak ezen problémák orvosolására karácsony után!

Két esetet különbözethetünk meg: vagy elromlott az a valami, vagy pedig nem kell. Az első esetben a kereskedő vagy a szervíz köteles jótálni a garanciajegy alapján, a második esetben pedig téves (nem tévés!) vásárlásról beszélünk.

Ha a termék elromlott, akkor a vásárlástól számított három munkanapon belül ahhoz a helyhez kell fordulnuk, ahol vásároltuk, három napon túl pedig a garancialevél által megjelölt szervízhez. A vásárlónak minden esetben rendelkeznie kell vásárlást igazoló blokk-kal vagy számlával, valamint az érvényes, lepecsételt garancia- vagy jótállási jeggyel. Éppen ezen okból nem szerencsés a garanciajegyet utólag postán kiküldetni, mindig a helyszínen a vásárláskor pecsételtessük le. Hogy a javítás alatt a szervíz gondoskodik-e cseregépről vagy sem, illetve milyen áron teszi ezt, az cégfüggő. Akit ez a téma bővebben érdekel (mert ennél azért valamivel bonyolultabb, pl. beszélhetünk szavatosságról; van-e mindenre jótállás, illetve hogy vitás esetekben kinek kell bizonyítania, hogy kinek a hibájából romlott el a gép), annak ajánlom a következő honlapot: http://tudatosvasarlo.hu/cikkek/51. De az esetek 99%-ban a fent vázolt út működik.

A téves vásárlásról akkor beszélünk, amikor a vásárló meggondolja magát, s szeretné visszavásároltatni vagy kicseréltetni a terméket. Hogy meg tudja-e ezt tenni, az áruházfüggő, még pontosabban ügyeletesfüggő (van, aki mindent visszavesz anélkül, hogy ránézne, van, aki mindig kifogásokat keres, s semmit nem hajlandó visszavenni). Alapesetben frissárut - érthető okokból - nem vesznek vissza, s ruhaneműnél is lehet arra hivatkozni, hogy pl. higiéniai okokból nem veszik vissza (pl. használt bugyi), valamint a méretre igazított ruhákat sem szokták visszavásárolni. A szerzői jog alá eső termékeket (pl. CD, szoftver) szintén nem köteles a kereskedő visszavenni. Ezeken az eseteken kívül azonban, ha a termék eladható állapotban van (értsd: vissza van csomagolva az eredeti csomagolásába, s kinézetre nem volt használva), valamint a vásárló rendelkezik a vásárlást igazoló bizonylattal, nem szokott problémát okozni a termék visszavétele vagy cseréje.

Nézzünk néhány kivételt (ami ugyebár a mondás szerint erősíti a szabályt):
1. Ha nincs meg a vásárlást igazoló bizonylatunk, akkor is lehetséges a termék visszavétele abban az esetben, ha az adott terméket csak az adott hiper forgalmazza, hiszen ebben az esetben a vásárlás helye egyértelmű (pl Tesco value csavarhúzó)
2. Nézzük az 1-es pontban vázolt esetet, azzal kibővítve, hogy a terméket több hiperlánc is forgalmazza, de nekünk nincs meg a blokkunk. A hipermarket ilyenkor a termék visszavételét visszautasíthatja, azonban ha a hiper is forgalmazza ezt a terméket, akkor nem biztos, hogy vissza is fogja. Meg kell próbálni, hátha sikerül! (Sikertelenség esetén azonban nem érdemes az asztalt verni.)
3. Mi a helyzet, ha nincs garancialevél, s a termék elromlott? Nagyon gyakran előfordul ez a hiperek sajátmárkás termékeinél, s sok esetben szervíz sincs, aki szervizeli őket. Ebben az esetben az áruház köteles a terméket megjavíttatni, ha nem lehetséges, akkor kicserélni, illetve visszavásárolni. A blogokon gyakran említett auchanos Nintendo-utánzatra is ez a sors vár, ha elromlik :-)

Ajándékoknál kényes ez a blokk-téma, hiszen az ember nem szereti odaadni a blokkot az ajándékozottnak. Ilyenkor őrizzük meg a blokkot mi magunk, s hívjuk fel a megajándékozott figyelmét, hogy ha a termékkel problémája lenne, akkor mi fogjuk a problémát orvosolni.

Vitás esetekben - ha úgy érezzük valóban igazunk van - érdemes beírni a vásárlók könyvébe, amire (a közhiedelemmel ellentétben, mármint hogy nem is olvassák) a hipermarket illetékese válaszolni fog. Ha felügyeleti szervhez szeretnénk fordulni, akkor szintén kérjük el a felügyeleti szerv címét és telefonszámát (a legtöbb hiperben nem kell kérni, ki van írva a vevőszolgálaton).

És mindenkinek nagyon boldog karácsonyt!

 

8 komment

Címkék: garancia ajándék termék vevőszolgálat hellókarácsony hiper téves vásárlás jótállás

A bejegyzés trackback címe:

https://hiper.blog.hu/api/trackback/id/tr97840725

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Droli · https://soundcloud.com/drolimusic 2008.12.26. 13:09:47

A fenti poszt címlapos lett az Indexen hellokaracsony.blog.hu/2008/12/26/ha_nem_jo_az_ajandek_1 (A hellókarácsony blog) cím alatt.

hatja 2008.12.26. 21:46:33

egyébként a téves vásárlásra van egyáltalán valami törvény, vagy tényleg csak jófejségből veszünk vissza valamit, avagy sem? és mi a helyzet az olyan 72 órás cuccal amit a beszállító nem hajlandó visszavinni (szervíze van, de azzal a vevő nem akar bajlódni ha visszadobhatja a multinak). ilyenkor meg lehet tagadni a visszavételt?

üdv!

Droli · https://soundcloud.com/drolimusic 2008.12.26. 22:37:05

A téves vásárlásra nincs törvény, s a kereskedő ilyen címen nem köteles visszavenni vagy cserélni a terméket. De szerencsére a hiperek gyakorlata engedékenyebb.

Még egy nagyon jó cikk a témában:
www.fogyasztok.hu/cikk/20081226/fogyasztovedelem_karacsony_ajandek_visszavitel_es_csere_unnep_utan/

▓▓▓▓▓☻ ©╞╕ چ ذ җ € η ☻ ▓▓▓▓▓ · http://blog.hu/user/45354/tab/activity/mindate/2007-07-23T16:48:05+02:00 2009.01.07. 17:13:32

Annyit még hozzáfűznék, hogy 3 napon túl is lehet a terméket a vásárlás helyére visszavinni (hibás termék/hibás teljesítés esetén is), ugyanis megkérhetjük az értékesítőt, hogy szervizeltesse a terméket. Tehát beszarik a botmixer, nem forog a penge. Visszaviszem a "bótba" (ahogy néhányan nevezik :D), majd jegyzőkönyv és tessék értesíteni, ha készen van a cucc! Köszi

Droli · https://soundcloud.com/drolimusic 2009.01.08. 00:52:58

@chicken, a 'Kérem, Szilyt ne!' lobbi alapítója: Ez így van, csak nem ajánlom, mivel jóval tovább tart, mintha az ember saját maga szervízeltetné... (anno gondolkodtam rajta, hogy beleírom, de tapasztalataimból kiindulva nem merem ajánlani senkinek).

▓▓▓▓▓☻ ©╞╕ چ ذ җ € η ☻ ▓▓▓▓▓ · http://blog.hu/user/45354/tab/activity/mindate/2007-07-23T16:48:05+02:00 2009.01.08. 07:06:03

@Droli:
Botmixernél üljenek rajta... :) Amúgy tényleg tovább tart, mert általában nincs ember, akit elküldhetnek ügyintézni, de nagy áruházaknál jobban van dokumentálva az árumozgás, így ha szarnak rá 1 hónapig és nem vitték el, simán lehet bizonyítani, hogy nem törekedtek a 15 napon belüli javításra, lehet reklamálni, hogy akkor kesbekk. :D Ez nálam kijárt út arra, hogy vagy hamar legyen javítva, vagy kapjam vissza a zs-t.

horvath.boglarka 2009.06.19. 12:50:38

Hello!

Az alábbi dologban szeretnék segítséget kérni.
Vásároltak nálam egy elektromos hálózatról és elemről is működtethető terméket. Az üzletben a vásárlás előtt a vevő kipróbálta,működött,megvette. Aznap visszahozta, hogy nem jó, nem működik és kéri vissza a vételárat. Mivel a termék nem hibás felajánlottam neki, hogy az összeget levásárolhatja. Vissza kell -e olyankor adni a pénzt, ha a termék nem hibás és esetleg csak nem tetszik a vásárlónak?

Vegaaa 2009.06.19. 15:41:28

nem feltétlen KELL, de ha kisebb dologról van szó, a vásárló ráadásul nagyon öntudatos, akkor érdemes. főleg ha ez a dolog ugye 72 órán belül történik. a vételárat egyébként jóesetben otthagyja úgyis. nemtudom melyik boltról van szó, de ha nagyobb méretű, akkor ez esetben az általam vázolt verzió nem kell hogy problémát okozzon. nekem pl. rengeteg ismerősöm van az egyik müszaki cikkeket árusító áruházlánc egyik tagjánál, tudnék mesélni. lehet hogy fogok is, készüljetek;)
süti beállítások módosítása