HTML

hiper

A hipermarketek és a kereskedelem csodálatos világa. Nézzünk a dolgok mélyére! Hogyan működik a hiper? Ha van ötleted, témád, vagy posztot szeretnél írni a témával kapcsolatban, akkor küldj e-mailt a következő címre: droli99@gmail.com

Utolsó kommentek

  • Szabina Petroczki: Üdvözlöm! Azt szeretném kérdezni hogy mit tegyek a következő dologban?Ma vásároltam egy játékautót... (2018.05.10. 15:34) Ha nem jó az ajándék...
  • bogarász: Kedves Droli! Kicsit kései a hozzászólásom, de ma pont így jártam. csak más termékkel. Már a tábl... (2012.02.11. 15:36) Sajt, Penny Market, botrány
  • Attila__: A www.gyerunkvasarolni.hu weboldalon gyerekjáték végiglapozni a legfrissebb akciós újságokat és ka... (2011.12.15. 21:03) Akciós újságban csak magyarul!
  • flippant: Árufeltöltőnek hol lehet jelentkezni? Milyen végzettség kell hozzá? Könnyű árufeltöltőként elhelye... (2011.12.12. 17:50) Dolgozzunk hiperben! Az árufeltöltő feladatai
  • Rézszakáll: És a karalábéra tesznek érzékelőt?? Mert, hát a karalábé, és a zsömle, stb. könnyen pakolható csip... (2011.06.26. 13:06) Önkiszolgáló pénztár
  • Utolsó 20

Azok a csodálatos vásárlók...

2009.06.12. 08:41 Droli

Ismét Vega posztját olvashatjátok. Bevallom, én végigröhögtem az egészet, szenzációs!

Árufeltöltőként rengeteg időt töltök az eladótérben (napi 4-5 órát), így volt alkalmam megfigyelni, hogy milyenek is a tipikus vásárlói szokások. Ezekből szemezgetek alant.

Multipack
Ez az egyik legbonyolultabb dolog, amit valahogy az emberek évtizedek alatt sem tanultak meg "használni". A multipack lényege, hogy egy adott termékből nagyobb mennyiségben vásárolj, így olcsóbban kijön darabárra számítva ez a motyó. Mert tegyük fel hogy van egy 59 Ft-os joghurt, amiből ha megveszed a 8 darabos multipackot, akkor ez esetben darabja 49 Ft-ra jön ki. Ehhez egyetlenegy szabályt kell csak betartani: NE BONTSD SZÉT BAZDMEG!
Hogy miért ne? Mert külön kódon futnak a multipackok és a vonalkód nincs minden egyes darabon elhelyezve. Tehát ha széttöröd a nyolcas joghurtot és azt a felét viszed el, amin nincs rajta a vonalkód, akkor az bizony ottmarad a kasszánál. Ez még a jobbik eset, mert mivan ha azt a felét viszed el, amin meg ott van a kód? Hát akkor meg nyolcat fizetsz és négyet viszel. Jó étvágyat kívánok.
Ezzel egyébként nem csak magadat vered át, de felesleges munkát adsz az áruháznak is, mert a széttört darabokat a kollegák összegyűjtik, rendszerezik, és visszaküldik a gyárnak, ami ezután meg kompenzál.
Felesleges energiapazarlás, mert ahol van 8 darabos multipack, ott nagy valószínűséggel van 4 darabos meg "egyedülálló" is, kb egy polccal feljebb. Erre mondta egy kollegám, hogy a vásárló azt nézi ami repül, és nem azt ami mászik. Hányszor, de hányszor láttam már, hogy a polc aljába elhelyezett raklapon ott van az üdítő zsugorfóliában, vagy a tartós tej zárt kartonokban és az idiótája ott szerencsétlenkedik ezek kibontásával, miközben az orra elött az első polcon ott van darabosan is. Nem nagy kunszt: aki csak egyet-kettőt akar venni az leveszi a polcról, aki pedig nagyobb mennyiségben az meg leveszi a raklapról.

Agyamputáltak
Jön a nő és széttöri a nyolcas pakkot. Rendes vagyok odamegyek szólni, hogy ez így nem lesz jó mert a kasszánál majd nem tudja kifizetni, tessék választani másikat most már. Erre megfog egy másik nyolcas pakkot és azt is kettétöri. Végülis nekem mindegy...
Egy másik vásárló meg érdekesen értelmezte a kapszulás kávétejszín mivoltát. Odajön megkérdezni, hogy mind a 10 darab 79 Ft vagy csak 1? Ahhoz asszem jópár gyurcsányferenc kell, hogy 10gramm kávétejszín 79 Ft-ba kerüljön.


Szemetelünk, szemetelünk

Itt most nem csak arra kell gondolni, hogy valaki megeszik egy túrórudit és eldugja a papírját valahol. Ezt még meg is értem, én is szeretem a pirospöttyöst. Azt viszont már kevésbé nyelem le, hogy egy hétvége alkalmával szó szerint szét van hordva az egész áruház. Elég csak a főutcára kitenni valamit raklapostól, és perceken belül rajta lesz egy thomas a gőzmozdony zenélő mesekönyv (heti egyszer biztos találkozom vele. ez olyan megfejthetetlen dolog, mint hogy az összes hányásban van répa), mentolos koton, 1 csomag zsemle, 2 pár gyerekzokni, és természetesen a másik szintén főutcára kihelyezett akciós termékből is egy vagonnal. Aki igazán élelmes az nem is kolbászol órákat a hiperben, csak megnézi hogy mit hajigáltak össze a többiek és leválogatja azt ami kell.
A másik klasszikus, hogy egy kis válogatás után belenézünk a bevásárlókocsiba és rájövünk, hogy a mentolos koton mégsem kell. Kivesszük és letesszük oda ahol éppen állunk. Ez általában még azon az osztályon szokott megtörténni, ahol a koton megtalálható (ezért rohadtul idegesítő egyébként). Jön a Józsi, leveszi a gumit, megy 2 métert és akkor jut eszébe, hogy ma este sörözni fog a srácokkal, tehát esélytelen hogy részegen hazaérve gerincrevágja az asszonyt. Meg úgy egyébként is milyen dolog már esőkabátban fürödni. Visszamenni 2 métert és a helyére tenni a terméket esélytelen. Így fog 10 miatyánkat septibe elmondani az az öregasszony, aki fogkrém válogatás közben egy csomag kotonnal találja szembe magát. A viccet félretéve ez tényleg nagyon idegesítő, főleg akkor amikor valaki felkapja a 20%-os tejfölt és meglátja a 12%-ost hogy az inkább kell neki. 20%-ost letesz 12%-oshoz, 12%-os elvesz, miközben a kettő kurvára egymás mellett van. Ne mondja nekem hogy nem emlékezett honnan vette le. Ennek a hardcore változata ha leveszi a majd 400 Ft-os tejfölt és leteszi mondjuk egy sokkal olcsóbb tejföl helyére (azok éppen elfogytak), mert ott üres a polc tehát elfér. Ide a bökőt ha valaki az olcsóság reményében nem fogja onnan levenni később...

A másik ilyen pakolászós dolog, amikor valaki a kihúzott raklapon levő terméket basztatja. Biztos van egy ilyen logika, hogy amit most hoztak a raktárból az frissebb, olcsóbb, sőt még tán finomabb is! Én már odáig jutottam, hogy egy kalap szart is kihúzhatok, ha az raklapon van, elveszik. A múltkor az egyik polcszervizesünk húzott ki egy komplett raklap vajkrémet, de közben valamelyik ismerőse leszólította. Kb. 2 percet beszélgetett, de közben már valaki levett egy vajkrémet és 2 méterrel arrébb már le is tette a kefírekhez. Mohás kavicson ülő spóraszem legyek, ha ezt megértem. Ez még tán nem is olyan nagy gond egyébként, a probléma abból van, ha valaki olyanhoz nyúl, amihez nagyon nem kéne. Merthogy a raklapon nem feltétlen csak friss áru van. Polctöltés közben oda kerülnek az éppen talált sérült és lejárt termékek is. Nem egyszer volt olyan hogy a polcon találtam ilyen cuccot, letettem a raklapra az egyik motyóra, aztán mire újra visszafordultam már nem volt ott. Hát ehhez is jóétvágyat kívánok. Remélem a sorozatos hasmenések közepette átgondolta a kedves vásárló hogy legközelebb mibe nyúlkál bele.

Aztán ott vannak a szégyenlős vevők is. Ők is mindig később jönnek rá ha valamit mégsem akarnak megvenni, de inkább elrejtik valahol, mintsem visszatennék a helyére azt a szart. Ebbe az a poén, hogy nagyobb melóval jár elrejteni, mint a helyére visszatenni. Inkább felemel több kartonnyi roll-ba helyezett terméket, behajítja hátulra és visszateszi az imént felemelt motyót. Aztán eltelik pár nap és te csak azt érzed hogy valaminek a szaga szó szerint marja a szemed, minekután rájössz hogy valaki eldugott 2 kiló csirkefarhátat a margarinok mögé. Szépen utat nyitsz neki és megkéred hogy lesz szives kimászni onnan, mert az idő elteltével már a saját lábán is képes eljutni a kukához.

Ebben a témában azért utoljára megemlíteném a klasszikus szemetelést is. Még az elején kijelentem, hogy abban az áruházban ahol dolgozom, ott bizony van szemetes szinte minden sorban.
Szóval akkor eljő a hétvége, amikoris kóstoltatásokat tartanak jóseggű/jómellű fiatal lánykák. Ezen termékeket általában valamiféle tartóban adják, amiket szigorúan csak a szemetestől számított 3 méteren belül a polcra tudnak csak letenni a kedves vásárlók. Mintha efféle utasítás így rá lenne írva a kis műanyag pohárkákra. Nem ritka az sem, hogy valaki az elhasznált rágóját ragasztja fel a polcra, de a legdurvább eset tavaly karácsonykor történt. Kilósan árultuk a szaloncukrot, tehát szükség volt egy emberre, aki egész nap ott ült egy mérleg mögött és árazta a különféle tipusú és mennyiségű karácsonyi édességeket. Jött egy vevő, aki azt gondolta hogy az összes típusú szaloncukor ugyanannyiba kerül. A mérleges csaj szólt neki, hogy lesz szives szétválogatni, mert a zselésnek és a mentolos-marcipános-karamellás-alpesicsokisnak kilója azért nem ugyanannyi. Emberünk szét is válogatta, ahogy az a nagy könyvben meg van írva, csak aztán amikor rátette a mérlegre a motyót, akkor konkrétan telibeokádta a mérleges lánykát. Mint később kiderült, az "úriember" elötte gondosan végigkóstolgatta a kínálatot....


Gyengénlátók

Ebbe a kategóriába sajnos a legtöbb ember beletartozik. Tolják a kocsit, nézik a polcot, közben meg símán haladnak előre. Egy szétdarabolt hullát is letehetek az útjukba, csak akkor vennék észre ha már ráléptek, vagy még tán utána se. A rekordot eddig egy hölgy tartja, aki nagyon érdeklődött az élő halak iránt. Történt ugyanis hogy nagyon lefogyott az akciós tartós tejünk, ennek okán pedig kihúztam belőle egy raklapnyit. Mivel nagyon sok dolgom volt (ilyenkor 6-7 melót csinálok szimultán), ezért nem tettem be egyből a helyére, hanem csak otthagytam polcvégen egy olyan helyen ahol a legkevesebb vásárlót zavarja. Pár perc elteltével visszatértem, hogy no most aztán uccu neki. Ekkor láttam meg Őkelmét, aki a telipakolt bevásárlókocsijával célbavett, közben pedig az akváriumban nyomorgó szerencsétlen pontyokat stírölte. Egyáltalán nem túlzok, ha azt mondom, hogy az asszonyka 15 métert tett meg úgy, hogy közben nem nézett előre. Az útja végét a komplett raklapnyi (700 liter) tej jelentette. Szó nélkül nekiment ennek a statikus elemnek, minekután zavarodott nevetgélésbe kezdett és továbbment.
Egy másik hölgynek is tejjel gyűlt meg a gondja, amikor is éppen üres kartonokat meg sérült termékeket halásztam össze az osztályról. Annyi szemét összegyűlt a raklapomon, hogy azok egybentartásához egy csapat profi jenga játékos is kevés lett volna. Ezen a bizonyos raklapon volt még egy doboz olyan tej is, ami az alján eresztett, tehát gondosan elhelyeztem a lap sarkában fejjel lefelé. Valamit piszmogtam még az egyik polcon, de már hallom hogy valaki "jajveszékel". Egy kedves vásárló volt szíves nem észrevenni a majd 2 méter magas szardombot (ami már percek óta ott állt mellettem) és sikeresen nekiment, hogy elrontsa a játékomat. Természetesen a sérült tej is leborult, annak tartalma pedig szivárgott a szélrózsa minden irányába. A hölgyemény természetesen szóvá tette, hogy mit keresett ez a tej itten, és most nézzem meg mán folyik mindenfele! Megkérdeztem tőle, hogy jobb lett volna a polcon hagyni esetleg, de választ sajnos nem kaptam. A hülye persze én vagyok, meg az egész áruház.
A kartonokról jut eszembe egy másik tényleg kedves vásárlónk. Volt a földön egy félbeszakított kartondarab (keletkezésének oka mind a mai napig rejtély), amit a drágám sikeresen elütött a kocsijával és tolt maga elött. Gondoltam 1-2 méter után észreveszi, de legalábbis meghallja hogy porszem került a gépezetbe. Nem így történt, tehát elkezdtem követni és hívtam egy-két közeli kollegát kollektív együttröhögésre. Úgy 50 méterrel és pár sorral késöbb már vásárlók is kezdtek gyűlni mögöttünk széles mosollyal az arcukon. Aztán sajnos észre lett véve a dolog, de az addig összegyült seregletnek ez volt a csúcspont. Csak úgy kíváncsiságból megkérdeztem a hölgyet hogy tényleg nem látta a kartont és az sem tűnt fel neki, hogy a fél áruház ott kuncog mögötte? Állítása szerint tényleg nem.

Finnyások

Róluk már volt szó, de külön kategóriát érdemelnek az "okosan" válogatók is. Ők a szavidő (szavatossági idő) vadászok, akik csak az esetek kb 20%-ban járnak jól, és ettől persze kurva okosnak hiszik magukat. 2 nap plusz szavatosságért ölni tudnának, attól függetlenül, hogy tényleg szükségük volna arra a két nap előnyre vagy sem. Nem árulok el nagy titkot: frissárú osztályokon hátulra, nehezen elérhető helyekre teszik a jobb szavidős motyókat (FIFO elv).
Ezek kiválogatása sajnos az idült hipermarket szindrómásoknál ész nélkül megy. Ottvan a tej a polcon, még jó két hétig legalább (ESL technológiával tartósított), de az állatja már dúrja szét az egészet hogy benyúljon leghátulra plusz 3 nap szavidőért. Az agyam akkor durran el, amikor látom hogy csak 2 litert vesz belőle. Márpedig a legtöbb ilyen agyamputált 4 liternél sose vesz többet és persze még aznap megisszák mindet. Látnotok kellene amikor gondosan beforgatom hátulra a jó szavidőt (természetesen úgy hogy ne látszódjon rajta a dátum) és csak az első 2-3 sor rosszabb. Jön először a "megmentő" aki levesz pár literrel a rosszabból, így utat nyitva a kánaán felé. Az első sorokból egy darab nem fogy el, viszont azon a kicsike résen keresztül belülről kör alakban tűnik el a cucc attól függően hogy kinek milyen hosszú a karja. Ismétlem: ezt akkor is így csinálják, ha az első sorokban levő tej is sokáig jó.
A másik ilyen vadászó technika a kartonemelgetés. Egyesek súlyemelőket megszégyenítő módon végzik eme tevékenységet. Símán felemel 10-15 kilónyi joghurtot, hogy legalulról szedje ki a "frissebb, olcsóbb, finomabb, jobb" darabokat. A legjobb amikor mindegyik joghurt ugyanaddig jó, de ha már megdolgozott érte juszt is a legalsó kartonból pakol kifele. Amiket felemelt és arrébb is rakott hogy ne kelljen kézben tartogatni, azok természetesen nem kerülnek vissza a helyükre.
Volt egy jópofa fazon, akin már tényleg csak röhögni tudtam. Pár hónappal ezelött tele volt a raktár tojással, tehát raklapokból építettünk a főutcára egy szigetet hogy arra kitesszük őket. Ezen tojások mindegyike egy szállítmánnyal érkezett, tehát a szavidő mindegyiken egyezett. Pár nappal később fogtam magam, vittem erre a szigetre egy kis utánpótlást, hogy szépen nézzen már ki. Odajön a fazon és nézegeti ahogy pakolok. Rutinosan odaszóltam neki hogy felesleges stírölni, mindegyik ugyanaddig jó, a különbség csak annyi hogy amit most hoztam az még hideg. "Akkor abból kérnék mégis, hisz az csak hidegebb!"

Itt folyton átpakolnak mindent!
Utoljára kitérnék erre a sokszor elhangzó mondatra is. Ha ön nem talál valamit, az nem azért van mert már megint átrakták valahova, hanem mert ön úgy vásárol mint az imént tárgyalt gyengénlátók. Nem tájékozódik, csak megy azt nézi a polcot. Egyébkénti s az azonos méretű áruházak névtől függetlenül kisértetiesen hasonlítanak egymásra (ha nem többemeletes persze). A legnagyobbak egyik sarkába szinte mindig műszaki cikkek vannak, a másik végébe meg a pia, a pékség és a hentesek is valamelyik fal mellett lesznek és nem az áruház közepén (az előállítás és feldolgozás miatt). Ezt folytathatnám még, de így is rengeteget írtam már:)
De akkor nézzük bizonyításképpen, hogy miért bamba ön, és miért nincs átpakolva az amit keres. Az áruház osztályokra van bontva, az osztályok pedig főosztályokba vannak sorolva, ezek pedig helyileg egymás után következnek és nem szétszórva. Vegyük a frissárú főosztályt, mint megingathatatlan érvpéldát. Itt általában olyan termékek találhatóak, amelyek hűtést igényelnek. A raktár rengeteg kisebb hűtőhelységből áll, ezek pedig méretük miatt nem alkalmasak tartós élelmiszer vagy nonfood tárolására (ezeket ugyanis fel lehet halmozni, de a tejtermék lejár, a zöldség pedig megrohad így folyamatosan cserélődik a készlet). Arról nem is beszélve hogy micsoda melóval járna azt a rengeteg hűtőventillátort átszerelni máshova. Ebből kiindulva könnyen kitalálható, hogy az eladótérben levő hűtéssel ellátott polcokat sem fogják az áruház másik végébe hurcolni csak azért, hogy önt átverjék.
Nagyon ritkán (körülbelül 4-5 évente) előfordulhatnak kisebb változások, de azok is csak főosztályon belül. Például előfordulhat hogy 1-2 évig a virslik a sajtok sorában vannak, de aztán átkerülnek a csomagolt termékekhez kb 2 (!) sorral arrébb. Nem nagy változtatás és egyébként is nagyon ritka. Ennyi azt hiszem belefér.
Viszont az amit önök szoktak állítani az ritka nagy baromság, már elnézést. Majd minden héten/hónapban leveszik a polcokról a termékeket rekeszekbe (mibe másba ugye), a polcokat szétszerelik darabokra, ezeket átráncigálják máshova, az áramellátásukat szintén ezek után hurcolva, az elbaszott hütöérteket beállítják újra (nem mindegyik hütö ugyanolyan hideg ám), ezek miatt azt a területet is át kell alakítani ahova átkerül az osztály (emiatt borul az áruház összes polcrendezése), e miatt az árufeltöltők majd kilométereken át húzzák a raklapnyi tejeket mert a raktár értelemszerűen maradt a helyén, és ugye most már ne is folytassam. Sőt odaáig megyek, hogy 1 osztályon belül is igen statikus az elrendezés. Nem kevés idejébe kerül egy osztályos kollegának megjegyezni, hogy mi hol van (nekem 4 hónapomba került), ezért hát nem is fogja folyton szanaszét pakolgatni a termékeket, hogy aztán a büdös életbe még ő maga se tudja megtalálni.
Szóval megint csak azt tudom mondani, hogy a hipermarket nem a sarki fűszeres, és vásárolni pedig tudni kell. Én drukkolok önöknek!

 

63 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://hiper.blog.hu/api/trackback/id/tr591168278

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

VonBraun 2009.06.12. 09:50:03

Szemetelünk, szemetelünknél: septibe=sebtibe'.

Kihagytad azt a rendkívül intelligens vásárló-fajtát, aki a sorok között meglát valami érdekeset, és azt úgy veszi szemügyre, hogy a bevásárlókocsiját keresztbe fordítja a polcok között, nehogy a többi nép el tudjon haladni mellette, majd így szemléli meg a kiválasztott terméket, amit persze az esetek többségében nem vesz meg. Ennek egy alfaja az anyuka, aki a gyermekét a bevásárlókocsinak erre a célra rendszeresített ülőkéjébe helyezi, majd amikor egy másik vásárló a kocsi óvatos arréb gurításának szándékával közelít, akkor a gyermek éktelen nagy ordításba kezd a közeledő idegen láttán, és még neked kell elmagyarázni, hogy nem, nem bántottad az ivadékot, csak nem tudsz itt továbbhaladni a fényes jövő felé.

lepattanó korong 2009.06.12. 10:05:09

Azt a csúcslogisztikus vásárlótipust is igencsak szeretem, amelyik a pénztárnál nem vissza a kocsiba pakolgat, hanem egyből a szatyorba helyezi a cuccost, ezzel elbaszván egy csomó időt, míg szépen élére nem állítja a dolgokat.

Mille38 2009.06.12. 10:07:18

Úgy érzem, előre kell bocsátanom, hogy első diplomámat kereskedelmi üzemgazdászként szereztem, így nem állok távol a szakmától. Másrészt viszont nagycsaládosként évek óta hivatásszerűen bevásárolok (=főállású anya munkaköri leírásának részlete), úgyhogy bár a bejegyzés írójának tényleg olvasmányos a stílusa, nem értek vele egyet mindenben.
1. A szavatossági idő figyelése, a címkék elolvasása az ún. "tudatos vásárló" szokása.
2. A tojásos úriembernek igaza volt. Az az áru, ahol nem szakadt meg a hűtőlánc, kétségkívül jobb minőségű, mint ami már egyszer felmelegedett. Ez a mirelit árunál egyenlő a kidobandóval, de a tojásnál sem érdektelen körülmény. (Nyáron két hűtőtáskával szoktam vásárolni, amibe a lehető leggyorsabban pakolok a parkolóban. Sajnos kevés helyen tolerálják, hgoy már az üzletben is a hűtőtáskámba vásároljak.)
3. Mivel ritkábban vásárolok, de akkor sokat - tegnap 40ezer forintot hagytam egy hipermarketben csak élelmiszerre), hadd döntsem el, hogy a következő egy-két hétre biztonsággal iható marad-e a tej, figyelembe véve, hgoy kis családom nem folyamatosan fogyasztja, hanem kampányszerűen, lehet, hogy egy hét múlva egy nap alatt fogyaszt el négy litert, de addig semmit.
4. A szemetelést elutasítom, ebben egyetértünk.
5. A boltban fogyasztást szintén, hiszen lopás.
6. Átpakolás: inkább arról lehet szó, hogy az egyik áruház "balos", a másik "jobbos", némelyik alternatív. Konkrétan a fogarasi úti Tesco mondjuk balos (balról megy be a vásárló, kezdi a műszaki cikkel és jobbra haladva éri el a pékséget), a csömöri Auchan meg alternatív, jobbos most nem jut eszembe. És egy idő után, aki gyakran vásárol, esetleg eltéved az információÖZÖNben, amelyik az áruházban fogadja.
7. Említettem, hogy ritkábban vásárolok, de olyankor sokat, ez viszont értelemszerűen sok ideig tart. Egy heti bevásárlás olykor két óra járkálás az üzletben - eléggé lefáraszt, néha egészen kimerít. Már rég nem szórakozás, hanem kemény munka, ahol gondolkodni, értékelni, összehasonlítani, dönteni, számolni kell folyamatosan, számos szempontot egyeztetni (ki mit szeret, mi kapható éppen, mi éri meg), egy kétoldalas bevásárlólista elemeit begyűjteni egy csomó lődörgő ember és néha pokoli zaj (állítólag zene) zavaró társaságában. Nem fenékig tejfel vásárlónak sem lenni a hipermarketekben.
8. Őszintén szólva, az utóbbi két-három évben átszoktam a kisebb boltokba, aminek nem csekély mértékben a barátságosabb kiszolgálás az oka. És hogy nem gúnyolódnak rajtam.
HOsszú lett, köszönöm, ha valaki elolvasta. M.

mackofej 2009.06.12. 10:24:49

Mille38nak igaza van, de én így péntek délelőtt nagyon jókat röhögtem...magamon is:-)(szavidővadász). Majd ha nyugdíjas leszek én is írok ilyeneket az ügyfeleimről (egy közszolga)

viktor134 2009.06.12. 10:25:10

a fillérbaszók kimaradtak. :D

francnak vesz vki saját márkás ásványvizet? ezzel az erővel ihatná a csapvizet is. :D

Szalacsi_Dezső 2009.06.12. 10:31:22

A Munkaterror blogban, ugyanezek az emberek meg panaszkodnak multikra, hogy milyen egy kizsákmányooló és vevőátbaszó szemét banda. Na most akkor igazodjon el valaki rajtuk.
És én is nézem a szavatosságot, pláne ha az első sorban másnap lejáró joghurt van.
És igenis átrtendezik az áruházakat, erről már többször írt a Zindex is. Tudatos marketing politika áll emögött, mert tudják, hogy az emberek megszokásból vásárolnak jól bevált útvonalakon, így bizonyos helyekre sosem mennek, ergo az ottani árukból nem vesznek. na ezért átrendezik, hogy fogyasszon már abból is a konzumidiótája.
És az miért van, hogyha bármit kérdezni akarok egy helyi erőtől: Egy: soha nincs a környéken egy sem. Kettő: nem tud válaszolni. Három: közli, hogy ő nem ezen az osztályon dolgozik és nem hív osztályos kollégát oda. Akkor meg csak nem lóg? ha nem a saját osztályán van.
Jó lenne fejbe vésni azt az alapvető kereskedelmi szabályt, miszerint a vevő az úr, mert belőle élünk és a vevőnek van mindig igaza, mert belőle élünk.

Before · http://azbeszt.blog.hu 2009.06.12. 10:34:12

Ez egy nagyon vicces kis írás, nyilván rengeteg igazságtartalommal. Ettől függetlenül például az átpakolós rész nem igaz, bár ezt is üzlete válogatja, de van olyan áruház, ahol rendszeresen variálják a termékeket. Nyilván nem a húst, vagy a tejet, de más cuccokat igen.
Azon pedig nem csodálkoznék, hogy az emberek a frissebb terméket választják, még akkor is, ha azonnali fogyasztásra vásárolják őket. Nyissál fel egy joghurtot, ami lejárat vége felé van, meg egy frisset. Vagy ha annyira szereted, egy pirospöttyöset. Ég és föld, ízben, állagban, mindenben. Arról nem is beszélve, hogy mára már meglehetősen közhelyszerűen közismert, hogy az áruházak a vevőkön keresztül szeretnek megszabadulni a lejárt, vagy a lejárathoz nagyon közeli termékektől, így az ember egyszerűen rászokott, hogy minden egyes darabnak külön meg kell nézni a szavatosságát. Különben csak otthon veszed észre, hogy a hétvégére vett felvágott másnap lejár, vagy a frissen vett vajad már két hete is savanyú és penészes volt.

budapestjovoje.freeblog.hu (törölt) · http://budapestjovoje.freeblog.hu/ 2009.06.12. 10:37:39

Az a legnagyobb bajom a hiperekkel, hogy 5 kilométerre van a kenyér a tejtől - emiatt nem is járok hiperbe túl gyakran. Így aztán nem csoda, hogy egy csomó cucc a "főutcai" raklapokon végzi - a fenének van kedve visszamenni 2 kilométert, amikor a sok mászkálás, meg a városszélre kimászás miatt így is több órás programmá nő egy bevásárlás.

A multipack bontogatás viszont tényleg olyan dolog, amit meg kellene már tanulni. Talán ha jó nagy betűkkel alá lenne írva, hogy "NE BONTSA MEG A CSOMAGOT!", akkor elkezdene működni. Vagy ha a 8-as csomag joghurt nem csak egybe lenne forrasztva, hanem mondjuk egy nejlonzacsiba is bele lenne rakva, vagy át lenne kötve egy kis fogantyúval vagy ilyesmi - hogy egyértelműbb legyen az egybecsomagoltság.

isotope: én is rögtön szatyorba pakolok. Megy, nem tartom fel vele a sort. Az viszont érdekes, hogy a kártyalehúzó hogy fel tudja tartani. Itthon 20 mp, mire reagál, Németországban meg 3 mp. Vajh miért?

A Lesből Támadó Ruhaszárítókötél · http://www.planetside.blog.hu 2009.06.12. 10:38:38

Most vagyok itt először, lehet volt már erről poszt, vagy komment, de ha nem, hát annál jobb.

Az miért van, hogy a pénztárak előtt az emberek a negyed köbméteres bevárálókocsit hosszában tartják maguk előtt, és nem fordítják maguk előtt keresztbe?

Rövidebb lenne a sor - mármint méterben, nem időben :) - és talán nem válna minden, a kasszasorra lefutó utca zsákutcává... :)

OkoskaTo:rp 2009.06.12. 10:39:50

Nekem is tetszettek, amiket írtál.

Ellenben az átpakolás lehet, hogy nálatok így megy, de kb. az összes többi helyen tényleg legalább félévente átrendezik az áruházat. Egyszerű oka van: Ha a vásárló már fejből tudja, mit és hol talál, akkor az áruház elég nagy részét képes kihagyni, és nem tudnak rásózni mindenféle vackot impulzíve.

Egykori kedvenc áruházam akkor vágta el magát, amikor a kartonos tejeket (amik nehezek és sok helyet foglalnak) az áruház közepéről, a tejes hűtőpultok mellől elrakták majdnem a legvégébe, a teák mellé.

psarga 2009.06.12. 10:41:02

Ok nélkül senkin se gúnyolódnak.

manovsky 2009.06.12. 10:54:58

A hiperekben az a jó, hogy az ember büntetlenül telepakolhatja a kocsit, végighurcolászhatja az áruházon, aztán otthagyja és kimegy, hiszen nem vette meg :))

Bit Rot 2009.06.12. 10:55:05

@budapestjovoje.freeblog.hu:
"Az a legnagyobb bajom a hiperekkel, hogy 5 kilométerre van a kenyér a tejtől"

Ez nem gond, mert a kenyér olyan szar, hogy azt megvenni sem érdemes. 24 órán belül betonkeménnyé válik.

Más: a szavatossági idő nézegetése jogos!
Aki pl. havonta egyszer megy hiperbe, az jó, ha úgy vásárol, hogy ne kelljen gyakran visszatérnie.

scv 2009.06.12. 10:57:32

Én magamra ismertem az egyik bekezdésben: szeretem magamnak kiválasztani a legfrisebb árut, még ha ahhoz be is kell nyúlnom a polc végére.
Ezt mindenki tudja már hogy a frisebb áru van hátul. Tehát ha az árufeltöltő a frisebbet rakja hátra, hát akkor igenis fel fogják túrni az egész polcot. Megoldás rakd ki a frisett előre, hogy ne kelljen nyúlkálni.

rattacha 2009.06.12. 11:01:32

Öööö.. Na, akkor őszintén.

1. Az esetek döntő többségében nem veszem le az elöl lévő terméket. Nem mászok hátra, jó nekem a 2. vagy 3. is. Oka nincs, hülye szokás. Szav. időre nem vadászok

2. A szemetelők nyeljenek kaktuszt és hasonlót is ürítsenek. Nem csak a személyzetnek, a vevőnek is szopás.

3. A vakok, gyengénlátók, vasánapi hiperesek kerülendők. Személy szerint mindig ugyanoda járok, tekintve, hogy közelebb a hiper, mint egy sarki bolt. Kívülről fújva a sorokat, ismerve a menekülési útvonalakat /autó és lakásfelújítás sorok/ könnyen kerülhetők.

4. Kedvesem furcsa szokása :D : Sokat dolgozott pultban /mikor milyenben/ és ha kicsit tovább nézelődöm egy sornál, akkor elkezd rendet rakni. A félig üres kartonokon feltölti a sorokat, elrendezi. A nagyon üresekkel feltölti őket és az üres kartonokat ráteszi a többire. A kasszánál sorba álláskor az impulzusvásárlásra ingerlő termékekkel ugyanezt elvégzi. :D

A stílus remek. És tetszik a téma is :D

Droli · https://soundcloud.com/drolimusic 2009.06.12. 11:06:23

Gratulálok Vegának a címlaphoz! :-)))))

Az átpakoláshoz annyit tennék hozzá, hogy általában három oka van:

1. Szezonális termékek esetében gyakori, pl. dinnye, kerti hinta, medence, strandpapucs. Ha vége a nyárnak, akkor a maradék megy a raktárba, s helyére jönnek az új szezonális termékek. Ez általában a "bejáratokat" érinti, de a normál sorokon belül is elő szokott fordulni.

2. Új választék, új termék érkezése (ami nem feltétlenül szezonális): pl. új sörmárka jön be, mindenféle kiszerelésű sörökkel, ilyenkor szintén kezdődik a pakolászás, mert helyet kell neki csinálni; ha viszont a régiek helyét is meg akarják tartani, akkor jönnek az olyan trükkök, minthogy "arrébb tolunk" egy sort, s ezzel is helyet csinálunk az új terméknek.

3. A "vezetői hülyeség" (innen is látszik, hogy én annyira nem értek egyet ezzel a dologgal :-): mikor a kedves vezető unatkozik, vagy éppen szeretne valamit mutatni a HR és az igazgató felé, ami jól dokumentálható (s lehet mutogatni később, mikor kinevezésre kerül a sor :-). Ilyenkor van az, hogy egész osztályok cserélnek helyet, s a kedves vásárló meg csak kapkodja a fejét. Az ilyen cserék alatt persze árutöltés szinte alig van, zaj és kosz van, s hozadéka? Saját tapasztalatból mondom, hogy nincs. Kivéve persze az olyan eseteket, amikor eleve rosszul van "felépítve" az áruház, pl. kulcsosztályokat eldugnak a sarokba, középen meg abszolút érdektelen osztályok vannak (ilyet is láttam már).

Amúgy egyetértek Vegával, olyan túl sok átrendezés azért nincs, az alapstruktúrák (nevezhetjük főosztálynak, szektornak) ritkán mozognak, inkább az osztályokon belül vannak variációk.

Andie 2009.06.12. 11:09:51

Tulképpen mindent leirtatok előttem, különösen Mille foglalta össze egészen öszintén a dolgokat.
A vevő, mint nevében is bennevan, megveszi az árut. Érte rakják ki, neki van szépen sorbaállitva, hisz majd megveszi (vásárol!!), és fizet (pénz jön a házhoz!). Tehát belőle élnek a multik és a kereskedők.
Namármost, ennél fogva, ha a vevö a 150 darab joghurtból a 139. és 145. darabot akarja megVENNI, akkor azt veszi. És ezért sem leszólni, sem figyelmezetni, sem gúnyolódni nem szabad, és nem érdemes rajta. Sőt, ha kéri, asszisztálni kell, mosolyogva, megköszönve a vásárlást. Ez már kevés helyen divik.
A trükkösen lejáró szavatosságú termék előrehuzigatása meg mindenhol divat. Hüjének nézik a T. vásárlót ugyibár. Aki nemfigyel, mint én a minap, mer siettem, megveszi a 4-es joghurt multipackot (egyból 3-at), és csak otthon néz másnap, hogy miért kásás a teteje - hát mer aznap járt le. Kutya jóljárt 12 db joghurttal, bár szivem szerint visszavittem volna.
Visszatérve a gúnyolódásra: nem szabad szó nélkül hagyni. Kis tanulatlan, polcpakolásra is alig alkalmas suhancok nehogymá gúnyolódjanak rajtad. Velem sürün nem teszik hál'istennek, de volt már, aki unámatos pofával adta a fagyit/ válaszolt a kérdésemre (hol a kinai polc, stb). Ekkor megkérdeztem tőle, hogy ne haragudjon, de miért is van ő itt voltaképpen? Ja, hogy a vevőket kiszolgálni, amit szemmel láthatóan ő nem képes 100%-ban ellátni. Nem gond ez, de akkor ha lehet, a fönökével beszélnék.
A másik kedvencem - bár nem multi - a nemönkiszolgáló zöldséges. Ki van rakva a kirakatáru, gyönyörü ropogós, fekete cseresznye, tüzpiros eper, csillivilli kisuvickolt alma 1-1 ládában. Azt mikor elkezdem szedni, rámrivall, hogy majd ő. Aztán elkezdi rakni a polc alól a satnya, sápadt, fonnyadt, néha rohadt cuccot. Na ilyenkor szoktam még kicsit mélázni, majd megköszönöm és nemkérem.
A múltkor 2 láda meggy volt egymás mellett (elérhetetlen távolságban, a pult belső oldalán). Az egyikből szemmel láthatóan alig fogyott, pedig sokkal szebb volt mint amaz, ami már félig volt. Mondom a csajnak, én amabból kérek, ha lehet. Persze, de ez sokkal finomabb. Nembaj, nekem amaz szimpatikusabb. Abból adott.
És kifizetem a 800 ft-ot a cseresznyéért, de akkor ha úgy tetszik, hadd válogassam már szemenként össze!

tyberius 2009.06.12. 11:12:08

Az átpakolás létező dolog, tanúsíthatom. Két évig éltem a tétényi úti tesco közvetlen szomszédságában (tétényi úti kollégium rulez), ezért a napi bevásárlásomat ott intéztem, időnként dolgoztam is ott diákmunkásként, így pontosan tudtam, mi hol van, és bizony észrevettem, ha egy csomó termék arrébb került egy-két polccal (nyilván nem zöldségessor-műszakiosztály viszonylatban kell gondolkodni, hanem olyasmiben, hogy a konzervek helyére édesség került, az édesség helyére cukor, a cukor helyére meg konzerv). Nem túl gyakran, de csinálják.
A többi felsorolt viselkedésmintát viszont vásárlóként és dolgozóként is volt alkalmam megtapasztalni, és alátámaszthatom, tényleg ilyen hülyék vagyunk mi, emberek :)

Öltönyös Rabszolga · http://oltonyosrabszolga.freeblog.hu 2009.06.12. 11:21:06

Zseniális, olvasni fogom a Blogot. Egyrészt érdekel is a téma, dolgoznék is hiperben, hamár én is ilyesmit tanultam, másrészt imádok is vásárolni, mert a 2 órás kemény összahasonlító vásárlás számomra nem nyűg, hanem izgalom, verseny, élmény. Megtalálom-e az azonos minőségű, 20%-al olcsóbb, ám kevesebb polcpénzt fizetett gyártó termékét?:) Jókat nevettem olykor magamon is, tejnél nem, de tejfölnél szavidővadász vagyok, egyértelműen:) Ám itt is van értelme, tejfölök 2-3 hétre gyártódnak, és én 2-3-4 hetente vásárolok, és az utolsó napon sem szeretem kidobni.

Azért persze nemcsak a vevők birkák-buták-agyeltávolítottak:) A hiperek sem szentek, hidd el, egészen tuti megkeresem, hogy azt a terméket tartom-e kézben, ami kis cetlin van kirakva a polcon, néha mégsem sikerül a rendszerben átállítani az árát. Értem, hogy a pénztáros nem tehet semmit(-viccces szintén látni embereket magukból kielve ordítania pénztárossal, noha ő tényleg nem tehet róla-), de az árazós kolega esetleg a cetli nyomtatásakor árat is változtathat a rendszerben. Persze nem szándékos, csak tengerben él és nem érdekli semmi, szarik rája. De ha levonnánk a fizujából, rögtön kínosan ügyelne rá.

Nagy kérdés, tényleg érdekel a válasz. Múltkor vettünk egy karton tejet, de sajna a 12 dobozból kb 9 dobozban valami gusztustalanul büdös fehér trutyi volt, de biztosan nem friss tej. Mit tehetek? Ha küzdeni akarnék az ezeröccá forintomért munkaórákat, benzint és idegeséget nem kímélve, hogy a bánatba tudnám elmagyarázni, hogy azt a kartont igenis itt vettem, 1 napja és nem 10 hónapja, nem én tároltam szakszerűtlenül, nem én fecskendeztem beléjük a megromlasztó szérumot, hanem bizonykérem azt így vittem haza a boltból, kérem vissza pénzemet. NNa?:)

Dulifuliokoska 2009.06.12. 11:24:28

@isotope: Én is zacsiba pakolok:) Ugyanis ha egy havi bevásárlást intézek, szükséges, hogy legalább nagyjából szét legyenek válogatva a cuccok. Pl. Domestos + darálthús ne egymáson hemperegjen.

Gery.Greyhound · http://greyhound.blog.hu 2009.06.12. 11:25:23

Multipack: miért van az, hogy a köcsög Danone a banános joghurtot - ami a kedvencem - nem adja külön, hanem csak az erdei gyümölcsössel - amit rühellek - multipakkban? Hát én EZÉRT töröm szét azt a szart. Kis boltokban, ahol nincs vonalkódos rendszer, beválós.

Kihúzott raklap: a közeli Matchban valamiért az a szokás, hogy az ásványvíz csak egyesével van a polcokon. Ha én többet akarok venni, akkor nem fogok öt darabot külön összefogni, hanem ha kell, lebányászom a raklapról a 6*1,5 literes kiszerelést.

"Az állatja már dúrja szét az egészet hogy benyúljon leghátulra plusz 3 nap szavidőért": egykori bolti dolgozóként én is ismerem a FIFO elvet, úgyhogy tudom, hogy a frissebb van hátul. Agyontartósított, tejnek nevezett szart nem veszek, a frissből viszont nagyon nem mindegy hogy amit ma veszek, azt meg kell innom holnapig, vagy még a hétfő reggeli kávéba is tudok tenni belőle :)

coucou 2009.06.12. 11:31:40

aki ilyen szórakoztatóan ír, az miért árufeltöltő? :)

amúgy a Fábry ugrik be: "A hiperekben pont annyi pénztár van nyitva, hogy te mindig szopsz."

Csige 2009.06.12. 11:33:03

Sok mindenben igazad van, de vásárlóként nem mindennel értek egyet. Mondjuk nekem van agyam, azt használom is, nem csak arra, hogy a fejem egyensúlyozzon a nyakamon...
Ha lehetne egyetlen kérésem, amit a közelünkben található multi teljesítene, akkor azt kívánnám, hogy a szavatossági időt NE a polc belseje felé fordítva pakoljanak a jóemberek náluk! Nagyon fájna, ha rögtön láthatnám a dátumot? Úgyis megnézem a termék megvásárlása előtt! Akkor nem mindegy nekik, hogy előtte végigtapizom az egész rakományt, s utána leveszem a legfrissebbet (mert igen, mindenki azt veszi, akár szarrágó, akár nem!), vagy csak azt kell megfognom, ami majd a kosaramba kerül?
Én alapvetően békés ember vagyok, nagy boci szemekkel, de aki előttem keresztbe fordítja a kocsiját, hogy IQ-vesztett állapotban csorgathassa valamire a nyálát a polcon, azt szeretem verbálisan inzultálni. Erélyesen és hangosan. És ebben igazam van.
Szép napot!

Vegaaa 2009.06.12. 11:36:52

köszi a kommenteket. ez a téma egyébként túl nagy ahhoz, hogy minden aspektusát érintve olvasható mennyiséget írjon róla valaki, ezért inkább vettem bulvárosra a figurát és írtam a "leghülyébbekről".

természetesen azzal nincsen baj ha valaki letesz egy focilabdát az italokhoz, mert a két osztály tényleg kilóméterekre van egymástól, de mint írtam 90%-ban nem ez a jellemző (adott osztály termékei adott osztályon vannak szétpakolászva).
azzal sincsen baj, ha valami az első sorban már holnap lejár, ezért te benyúlsz leghátulra, de mint írtam ez akkor is így történik ha az első sorban levő cucc 2457-ben jár majd csak le (a fifo elvet meg nem lehet kikerülni, mert úgyis lesz egy leghátsó sor)
az átpakolást sajnos nem fogadom el, mert mint írtam ezzel borul az áruház ÖSSZES polcrendezése, ebbe pedig beletartozik a friss is. szezonális osztályok kialakításakor történnek a legnagyobb átrendezések, de azok sem öltenek olyan méretet, hogy te aztán totál ne találj meg semmit (ez ráadásul kurva ritkán fordul elő). ha mégis történnek egyéb átrendezések (jártam már párszáz hiperben, de tény hogy nem az összesben), azok sem azért történnek hogy téged átbasszanak direkt. ha valaki mégis bizton tudja ezt állítani példával alátámasztva, akkor állok elébe.
nemhiszem hogy én ilyen szuperember lennék, aki ha veszprémben, ha pesten, ha nagykanizsán, ha szegeden vásárol, valahogy elsőre megtalál mindent. pedig ez így van, ennek oka pedig egész másban keresendő.

DArchAngel 2009.06.12. 11:36:54

Szerintem hiperbe eleve úgy érdemes venni, hogy legalább megközelítőleg pontosan tudod, mit akarsz, illetve, hogy melyik osztályt nézed végig. Célirányosan, gyorsan összeszeded, amit akarsz, és kész. Így legalább te nem álldogálsz az útban, mint a birkák. Mert engem legjobban azok a népek idegesítenek, akik se lát, se hall Töhötömként nettó leguanózzák, hogy rajtuk kívül még más is merészkedik lenni abban a marha nagy boltban.
A neveletlen kölkök dettó. Kíváncsi lennék, ha egyszer nem vész fékeznék és elcsapnám a kis aranyost, mennyire lennék geczi?
Szintén kölök. Másik kedvencem, amikor a kosárban üldögél olyan 6-10 éves gyerek. Az minek? És a bónusz kérdés 20 deka penészes sajtért: mi a jó szagú fenéért lenget állandóan valamit?
De ami legjobban felháborít: az üzletben fogyasztás, valamint ennek engedélyezése a gyereknek. Ez - akárhogyan nézem - lopás. Jó, hogy nem zabálja meg a rúd szalámit, aztán ráül a mérlegre, és bemondja, hogy még 562 gramm szalámi, kedves, mert annyival vagyok nehezebb. Eszem megáll.

Sir Nyű 2009.06.12. 11:38:50

Es tegyuk hozza, kifejezetten vevoellenes g*ciseg hatraforgatni a datumot. Ha elol lenne, nem kene turni. De a draga arufeltoltok cizellalt agyaba ez nem fer.
Es igen, csak erositeni tudom: ha az egesz hiperrol nem a vevoatbaszas jutna legeloszor az ember eszebe, lehet, hogy mas viselkedesmintakat talalnatok az aruhazban. De a tenyleg agyamputaltakon kivul mindenki gyanakodva megy be oda, es errol csak az ilyen szopatos praktikak tehetnek.

Koky_ 2009.06.12. 11:53:55

@Szalacsi Dezső: Na ez igen! A vevő az "úr". Ez már rég lejárt lemez. Kicsit unalmas.

Koky_ 2009.06.12. 11:56:39

Gratulálok az íráshoz, végre nem csak a vásárlók panaszírásait lehet olvasni :)És tök igaz, én azért megyek inkább hajnalban vásárolni, hogy kikerüljem az ilyen vásárlókat. Vagy a korai vevőkről is van sztori?? :))

Mária 2009.06.12. 11:57:06

Sírva röhögök :)))

Ha tud valaki szabad polcfeltöltő állást a salgótarjáni Tescoban, legyen szíves és ajánljon be engem a nyárra, mert szeretnék ilyeneket látni én is :)

Cserébe kitenném a Tesco logót a blogomra addig, amíg náluk vagyok gyakorlaton :)

lovacska30 2009.06.12. 11:57:46

hat sok az igazsag abban ami fönt elhangzott, (es nagyon hasonlit a stilus is a tecso könyvekhez, azis nagyon vicces, aki megnem olvasta ajanlom szives figyelmebe).
A szavatossagi idöröl h csak annyit h ha hosszabb idöre vasarolunk azert nem mindegy, ha csak egy kakaot veszek es tudom h mar hazaig sem birom ki mert mar az uton megiszom nem szoktam nagyon nezegetni,ha masnap jar le akkor is mindegy hisz 1 oran belül elfogy.. amugy en azt tapasztaltam h rengeteg termek van ami szavatossagi idön tul is ugyan olyan jo es ez ervenyes akar tejtermekre is.. volt mar h tejet ittam otthon majd elgondolkodtam h mar reg vettem es meg mindig jo, mar napok ota lejart-pedig higgyetek el h nagyon finnyas vagyok ra, hamarabb kiszurom mint barki akit eddig ismertem-na ilyenkor szoktam elgondolkodni, h mit is arulnak tej helyett, hisz a tejnek svanyodnia kene ugye (rohadni semmikepp..-az az amikor keserü a szaga es a ize is ha esteleg kostolna vki)
Andie- egyetertek h ök vannak ertünk es mi hordjuk oda a penzünket amiböl ök elnek, DE ne felejtsük el h ök is emberek ugyan olyanok mint mi jo es rossz napokkal, keves penzert dolgozzak magukat hülyere. En nem erzem magam kiralylanynak h mindenki az óhajomat lesse es hajbokoljon, szerencsesnek gondolom magam abbol a szempontbol, h eddig meg ha vkivel normalisan beszeltem az normalisan allt hozzam. Persze vannaok olyan dolgozok is akik belefaradtak es belefasultak ebbe az egsz robotba, en is azt gondolom h nekik at kellene gondolniuk h milyen mas munkalehetöségük lenne, mert senkinek sem jo ha utaljak amit csinalnak, de attol meg nemhinnem h az a helyes ha a vasralok pökhendien kioktatjak öket, van eleg bajuk miert kell meg megalazni, fenyegetni öket?

Koky_ 2009.06.12. 12:01:49

Az kimaradt, hogy a pénztárnál kipakolja az ember a cókmókot a gumira, mögötte meg már 2 perc elteltével liheg a nyakába a türelmetlen következő vásárló, mutatva ezzel azt, hogy kvára feltartja a sort azzal, hogy válaszol a pénztáros kérdésére, miszerint gyűjti-e a pontokat :)) Múltkor egy vörös fejű koleszterintúltengéses pasas 10 centire a nyakamtól morgott, meg lihegett, azt hittem szívinfarktust fog kapni, pedig csak így akarta kimutatni, hogy MIATTAM vár már 2 perce!

Andie 2009.06.12. 12:13:12

@Koky_: Ennek az ellenverziója, hogy kirakja a 3 sört, 5 kiflit és 2 túrórudit a szalagra (egymástól 50 centire), aztán egy lépést nem megy előrébb, ott áll a szalag innenső végén, az áru már rég beütve a pénztárgépbe, én meg ott várok 40ezer ftnyi teli kosárral az üres szalagnál.

@lovacska30: Nem kell a seggem kinyalni, soha nem vártam el egy alapvetően önkiszolgáló hipermarketben. De ha ő egyébként azért áll ott napi 12 órát, hogy fagyit áruljon, még ha óránként 100 ft-ért is (valszleg másra nem alkalmas), akkoris végezze a munkáját úgy, ahogy az a könyvben meg van irva. Ne érezzem már úgy, hogy a lófaszba kiván, és legszivesebben beleköpne a fagyimba / kajámba / akármibe. Én sem tehetem meg, hogy bár rossz napom van, de mikor valaki betelefonál a bankba, hogy leállt a szerverünk, akkor elküldöm az annyába, hogy maj minnyá megnézem geci, fáj a fejem, meg a rohadt kvék 5x lefagyott.

DennisMoore 2009.06.12. 12:15:58

Epp a minap szivtam meg az aldiban egy multipack-vasarlasi kiserletemet, a 4 darab osszecsomagolt yoghurt amit kiszurtam a penztarnal derult ki, hogy amugy nyolcas multipack. A doboz tetejerol vettem le , 4 volt egyben, jol nezett ki es kesz.A penztaroscsaj viszont akkora taplo volt mikor kioktatott, hogy ezt nem lehet igy meg mittodomen, hogy azt hittem felrobbanok a duhtol.
Szettorte valaki, aztan gondolom ugy kerult vissza a helyere, nem figyeltem, elvettem, kesz.
De amit en a penztarnal kaptam...
Vendeglatos vagyok 12 eve, naponta talalkozok akkora barmokkal mint az allat, de sose engednek meg ilyen hangot magamnak mint amit a penztaros levagott amiert nem figyeltem elegge...
Szolgaltatasbol elek.En akartam, nem kenyszeritett senki ra.Nem olyan nagy ugy udvariasnak lenni.Plane, ha valaki csak azert `bunko`, mert nem vagja egybol, hogy mit hogy kellene csinalni.
Persze egy szupermarket leszarja ha elbukik egy vasarlot, nem ugy, mint egy kisvendeglo...
Ezert utalom a szupermarketeket tobbek kozott.

Cukorpofa 2009.06.12. 12:35:57

Ami nagyon tud idegesíteni a sunyi multiknál, az az akciós termékek meghirdetése, majd az üzletben nem szerepeltetése. Interspar-ban rendszeresen előfordul, hogy adott akciós termék az akció napján már nem kapható (persze, kifogyott a készlet), de az is, hogy a hangosba bemondják, xy-termék akciós és az ember ha érdeklődik valamelyik eladónál, akkor lebeszélik róla, hogy ebben az áruházban ez nem kapható, vagy elfogyott, stbstb... akkor mi a faszér' kell bemondani? Pl. akcióznak egy adott kék sajtot, ami persze csak a mesében létezik, helyette az akciós újságban található fotóhoz megszólalásig hasonló, csak nevében eltérő termék a polcon, háromszoros áron. Fasza.
Az áru össze-vissza rakodása, helyének cserélgetése kimondottan bosszantó tud lenni, állandóan kérdezgetni kell, merre található.
Ásványvizeknél, söröknél megfigyelhető, hogy adott termék egyik hétről a másikra eltűnik a polcokról, vagy csak korlátozott számban van kirakva, hogy a többi szart is vigyék a népek... persze nem viszik, visszáruzni kéne az egész miskulanciát, de lusták rá. Ha zsugorral hordod a szentkirályit, tutti hogy csak bontottat raknak ki, három zsugornál már vidám dolog 18 üveg ásványvizet pakolgatni...persze a saját márkás szarból ott a zsugoros kiszerelés...érdekes.
Rendszeresek a lejárt szavatosságú termékek a polcokon, aki már szívta meg, az mindig meg fogja nézni és kikeresi a legfrissebbet, ezt a trükköt már nem lehet többet neki elsütni.

Lasombra 2009.06.12. 12:40:58

nos, én életemben vagy ötször voltam hiperben, pedig van pár a környéken, nem igazán szeretem őket, úgyhogy kis súlya lesz a szavamnak. azt azonban mindenképp leszögezhetjük, hogy nem az eladók, vagy nem a vásárlók a hülyék, hanem az emberek általában. az embert meg megtalálhatjuk a pult mindkét oldalán. szóval kár átmutogatni. bőven van példa itt is, ott is.

azért egy személyes kedvenc, ez gondolom multira is érvényes, nemcsak kisebb boltra. amikor a pénztárhoz érek, és rápakolok a szalagra (nem szétszórva, viszonylag ideális helykihasználással, ennek a kigondolásával is elütve valamennyi időt, amíg várnom kell), akkor mögöttem - az általában nyugdíjas - vásárló már úgy áll, hogy a kocsijában alig van cucc, mindent a kezében tartva, a nyakába akasztva, a kötényébe csavarva vár, jelezve, hogy pakolna ki ő is. amint a szalag haladt 5 centit (nem kültői túlzás, ez itt szó szerint értendő) már odaékel valamit, aminek a tetejére keresztbe fektetve egy másik terméket nagyobb felülethez jut, amire ugye megint lehet pakolni... stb.
szerinte ezzel hamarabb sorra kerül? vagy én rosszabbul érzem magam, hogy feltartom? (nem tartom fel, én is a soromra várok) amint a kasszához ér, úgyis elkezd pofázni a pénztárossal, és én már kint leszek a bolt előtt, mire eljön, de addig küzdött, sietett, tolt, ékelt.
szóval nagyon durván nyomják. :)

Koky_ 2009.06.12. 12:42:19

Vannak emberek, akik ha már hiperben vásárolnak, jól lealázzák az ott dolgozókat, néha emberszámba sem veszik, pedig milyen jól jönnek akkor, ha a 30 centire előtte lévő terméket nem találja és a dolgozó segítségét kéri. Mégis mit várnak egy 20 Ft-os fagyi vásárlásánál? Tüzijátékot és vörös szőnyeget hostessekkel????

newtehen (egyszerű mint a faék - de működik) · http://avie.freeblog.hu/Files/tehen.jpg 2009.06.12. 13:01:14

Bizonybizony én is megnézem a szavatosságot a tejen. Nem tudom, lehet, hogy nem iszom meg aznap. Akkor hagy álljon már el. És szerintem minden ember, aki kapott már jó kis ételmérgezést, két ugyanolyan termék közül a frisset veszi el. Mert ez élelmiszer, romlik, nem kalapács.
Az emberek meg mindenhol ilyenek, nem csak a boltban. Írhatnánk még a buszon büdöset evőkről, a vonaton babot fejtőkről, vagy csirkét szállítókról. Ilyenek az emberek. :-(

avus · http://avus.blog.hu 2009.06.12. 13:04:44

"FIFO elv"

Csak elvi kérdés, mert valamit nem értek. A FIFO (first in first out) akkor működne, ha a tárolóhelyet egyik irányból töltenék, a másik irányból ürítenék. A pénztárnál ideálisan a FIFO elv működik. Viszont a legtöbb boltban a néni ugyanonnan tölti a cuccot, ahonnan én leemelem azt, az pedig így már LIFO tároláshoz hasonlít inkább.

seik 2009.06.12. 13:05:51

Én mindkét oldalon megtalálható vagyok, és azt mondom, hogy mindkét oldalnak a kurv@ anyját.
Igazam van?

avus · http://avus.blog.hu 2009.06.12. 13:11:44

@avus: Ja jó, közben kezdem talán kapizsgálni, hogy a FIFO itt inkább arra vonatkozik, hogy amit korábban megkap a bolt, attól próbál előbb megszabadulni, és nem a polcfeltöltés tényleges kivitelezésére vonatkozik :).

seik 2009.06.12. 13:13:25

@Koky_: köszi, megnyugtattál :)

Koky_ 2009.06.12. 13:22:17

Kíváncsian várom, milyen újdonságokat tudtok még hozzátenni a "FIFO"-hoz? :))))

greensheep · http://greensheep.hu 2009.06.12. 14:18:53

te a gayponthus Vegaaa vagy? a technocar?

Gery.Greyhound · http://greyhound.blog.hu 2009.06.12. 14:32:57

@DennisMoor: "egy szupermarket leszarja ha elbukik egy vasarlot, nem ugy, mint egy kisvendeglo..."

A dolgozó meg pláne. Benzinkutasként én is leszartam, minimálbérért nem járt mosoly és udvariasság annak aki tirpák módon jött oda :)

jasabel 2009.06.12. 15:19:49

Hát rég nevettem már ilyen jót!
Hozzáteszem mindkét félnek igaza van.
Ilyenek vagyunk mi emberek!

lovacska30 2009.06.12. 16:18:47

@Andie: alapvetöen egyet ertünk akkor csak nem ugy fogalmaztad meg.. nekem ebböl eleg hisztisnek tntel, de bocs ha felre ertettem.. h nem alkalmas masra azt nem tudjuk.. nekem az is eszembe jutott h ha nem lenne alkalmas lehet enm unna igy, mert fel sem fogna h milyen szar neki.. de abban igazad van h aki nem birja az embereket az ne valszzon olyan melot ahol emberekkel kell lennie egesz nap..

▓▓▓▓▓☻ ©╞╕ چ ذ җ € η ☻ ▓▓▓▓▓ · http://blog.hu/user/45354/tab/activity/mindate/2007-07-23T16:48:05+02:00 2009.06.12. 22:27:12

@Vegaaa:
Mai napi tapasztalat: Bp-13. Váci út Tesco, keresem a pezsgőtabikat. Ugyebár food, nem hűtendő, néztem először a konzervek környékén. Minden food részt körbejártam, idegbeteg lettem, elmentem vevőszolira, ahol megmondták, hogy az átlóban másik sarok. Tízezer méter, nem, nincs ott. Dolgozó a környékről: régen itt volt, de most - kapaszkodj - a hajfestékeknél a kozmetikán.
A tesco-ban igenis van osztálymozgatás időnként. Ilyenkor kisöprik a teljes készletet a polcokról, a gondolaközöket pedig keresztberagasztják egy a4-essel, hogy átalakítás, kösz a türelmet. JÓ? :)

Kurva jó poszt amúgy. Az áru pedig rövid u. (A vásárlónak az a jó áru, ami jó árú.)

▓▓▓▓▓☻ ©╞╕ چ ذ җ € η ☻ ▓▓▓▓▓ · http://blog.hu/user/45354/tab/activity/mindate/2007-07-23T16:48:05+02:00 2009.06.12. 22:35:00

A kasszakörüli vásárlói viselkedés külön posztot érdemelne amúgy... Ehh, mik mennek ott is... Ott még bejön a lóvé, a sorokkal, szatyorral, ügyrenddel kapcsolatban kialakult prekoncepciók...

Vegaaa 2009.06.13. 03:21:42

@▓▓▓▓▓☻ ©╞╕ چ ذ җ € η ☻ ▓▓▓▓▓: van egy tippem hogy abban az áruházban az édes & sós osztály (teafű, kávé, bolero italpor, macskanyelv, chips, keksz, csoki) a kozmetika mellett található. tehát éppen csak eggyel-kettővel került arrébb.
ha ez mégsem így lenne, akkor sem értem hogy a pezsgőtabletták átkerülésével mitöl kerülne át minden más is (kurvagyorsan általánosítottál). mert ha csak szimplán bepörgött a vegyi osztályvezető, attól még nem cserél gazdát cca. 500 termék, hanem csak 1, amit éppen kerestél.
és én az írásomban pont erre tértem ki. EGY! vagy max KÉT! termék lehet hogy arrébb kerül, de az hülyeség hogy folyton mindent átpakolnak, mert nem.
ez egyébként alap emberi tulajdonság: megtalálok 500 terméket a helyén, aztán csak EGYET nem, tehát itt folyton átpakolnak mindent. hát persze...:)

▓▓▓▓▓☻ ©╞╕ چ ذ җ € η ☻ ▓▓▓▓▓ · http://blog.hu/user/45354/tab/activity/mindate/2007-07-23T16:48:05+02:00 2009.06.13. 10:16:51

@Vegaaa:
A sortöréssel próbáltam elválasztani az értelmi szempontból máshová tartozó gondolatokat, így esett meg, hogy a tegnapi személyes esetemet követően jött egy másik, általános jellegű megjegyzés, ami azonban nem az előző bekezdés kiterjesztése.
Akkor most gyorsan lelövöm a poént, én dolgoztam Tesco-ban (többen is). És felelősségem tejles tudatában kijelentem, hogy _előfordul_, hogy komplett osztályokat költöztetnek el. Igaz nem a pékséget teszik a tejhűtő helyére, de pl. a nemzetközi kajás részt simán volt, hogy felcserélték a kozmetikával, van, hogy növelnek egy osztály méretet (pl. mikor bejött a cherokee) és elvesznek egy másikéból. Ezt a vásárló átrendezésnek észleli és hiába volt hetekig kommunikálva, hogy - a példánál maradva - a nemzetközi konyha a 27-es sorra került, azt szokták mantrázni, hogy nem olvasgatni jönnek, hanem vásárolni.

Vegaaa 2009.06.13. 15:00:26

@▓▓▓▓▓☻ ©╞╕ چ ذ җ € η ☻ ▓▓▓▓▓: igen, és ez is mind le volt írva a posztomban, hogy nagyon ritkán előfordulnak áthelyezések. de azért az nagyon durva hogy 1 éve dolgozok a frissen és minden nap legalább 5x (hétvégén 25x) megkapom hogy miért rakunk át folyton mindent, miközben ezen 1 év alatt 1 centint sem mozdult egyik polc sem.
a te példád is alátámasztja azt, hogy ha mégis pakolgatnak kicsit, az sem azért van mert az áruház direkt járatni akarja a vevőit, hanem egész egyszerűen kell a hely. ez egy áruházi dolgozónak tök logikus, de nem lehet elvárni egy vevőtől hogy ezt ugyanígy egyből levágja. ezért írom ezt le most már nem egyszer:)
a te példád is alátámasztja azt^2, hogy a vásárló nem akar tájékozódni, nem akar még csak egy két szóból álló információs táblát sem elolvasni (a sorok feletti kék táblákat nagyon kevesen olvassák, pedig azon rajta van hogy mit talál az adott sorban), ezen lustaságát pedig azzal takargatja hogy biztos az áruház szopatja az átrakásaival. ez utóbbinak mivel van egy kicsi alapja, ezért kurvanehéz ezt kommunikálni.

rH 2009.06.14. 17:16:19

kivancsian varom vegaaa mikor kezd el veres baltaval szaladgalni a hypermarketben.
mar latom magam az index vezercikket: "lefejezte aldozatat mert rossz helyre tette a 20%-os tejfolt"

▓▓▓▓▓☻ ©╞╕ چ ذ җ € η ☻ ▓▓▓▓▓ · http://blog.hu/user/45354/tab/activity/mindate/2007-07-23T16:48:05+02:00 2009.06.15. 17:02:42

@Vegaaa:
Na, akkor megvan a közös nevező :D

@rH:
Én azon csodálkozom, hogy még nem volt ilyen ámokfutás, ugyanis ami stresszt kap manapság egy áruházi dolgozó, nem lenne meglepő...
Csak meg kéne írni azt a kasszás posztot. :O

Szanakka 2009.06.21. 03:27:37

Kereskedő végzettségem van, dolgoztam "nagy" közértben, hiperben vásárolok kb. hetente egyszer (Tescoban rendszeresen nem találok dolgokat és nem rendezték át a nyitás óta :)), és most árufeltöltőként kezdem el a napokban a kenyérkeresést (nem Tecsóban, bár lehet mindegy).
Amit a vevők művelnek - mondom még a vevő szemszögéből, arra nem született még droid, aki a nap minden percében képes lenne mosolyogva reagálni - később még lehet kellemesen csalódom, ha a másik oldalról is mondhatok majd véleményt. (Nem, nem vagyok mazochista, csak így alakult az életem és nem vetem, nem vethetem meg a fizikai munkát, remélem ámokot sem én fogok futni. :))

Végigolvastam a blog összes eddigi témáját, jót mulattam.. egészen addig, amíg el nem értem a hozzászólások azon részéhez, ahol szinte kikérik maguknak egyesek a leírtakat. Szánalmas. Az önkritika teljes hiánya. „Mindenki hülye, csak én vagyok helikopter!”

Tudomásul kellene venni, hogy ha belépek egy hipermarketbe, akkor nem fognak úgy kezelni mint Diana hercegnőt, nem fogják miattam lezárni az osztályt, és bármily fájó is, de nem fogja árufeltöltők serege kikeresni nekem a legjobb szavatossági idejű akciós kefírt.. persze rendesen túlzás amit írok, de az említett olvasóknak is észre kellene venni, hogy az írás alapvetően humoros hangvételű!
Egy görbe tükör is ha úgy tetszik!

Ugyanezen emberek szidják a kollégájukat, főnöküket a munkahelyükön (persze, csak ha nincsenek jelen), morognak az Ő ügyfeleik miatt, vagy szeretnék elharapni a náluk reklamálók torkát, akik elvárják, hogy a tahóságaikat eltűrjék. Tehóság az alkalmazottal üvölteni és értelmetlen is ráadásul, meggyőződésem hogy normális hangon is elérem ugyanazt. Ha nem, akkor pedig nem megyek vissza vásárolni! Tőlem nem hallja senki a „már a múltkor is” kezdetű mondatot, mert nincs legközelebb. Van viszont konkurencia.
Nem számíthat egy guriga sajt, vagy bármi más annyit, hogy lealacsonyítsam magam. Eszek zsíros kenyeret – megtettem és a másik letaposása helyett megteszem bármikor.

A régebbi áru előre „elvet” már az átkosban is kiadták az akkor még eladónak nevezett dolgozónak, ezt jó lenne leszögezni! Nem tudom ’86-’87-ben létezett-e FIFO, szerintem itthon biztos nem. Egész egyszerűen logikus. Ne mondja nekem senki, hogy nem nézi a dátumot – mindenki nézi. De senki sem képzelheti, hogy ezt a gyakorlatot kiszúrásból alkalmazzák az élelmiszerüzletek. Logika. Nem két tejfölt kell pakolni a frigóban, mint nekem itthon. Tejet vettem keserűt és ihatatlant jövő hónapban lejárót is. Benne van a pakliban. Vissza lehet vinni!

Ami viszont viszonylag új jelenség, és már nem tudom megállni szó nélkül, az a „kasszánál sietők” viselkedése. Egészen addig ráért válogatni, keresztbe kocsival nézelődni, de ha mögém kerül a sorban akkor két másodperc után már belőlem veheti ki az apróját, hogy finoman fogalmazzak. Ha szólok érte – mert pöttyöt kellemetlen – akkor meg néz boci szemekkel - vagy mint a legutóbb – motyog valamit. Életkor független bunkóság.
Várom a kasszás posztot! :)

Vegaaa 2009.06.26. 23:19:26

@Szanakka: sajnos kb mindegy. pont a mai napon osztottak le, hogy ÉN direkt átbaszom ökelmét mert a friss tejeket folyton átpakolom. hiába közöltem az úrral hogy HÁROM ÉVE ugyanott találja a friss tejeket, ő akkoris jobban tudja!
de eddig a legjobb az volt, amikor egy újonnan behozott termék nem volt megtalálható. kapásból fennhangon jött oda a fazon hogy most azonnal hozzak ki neki ebböl. közöltem vele hogy mi rendeltük, de a cég nem hozta ki (valszeg azért mert még tesztelés alatt van). elkezdett kioktatni hogy biztos csak lusta vagyok és átverem, amire azért kicsit ingerülten megkérdeztem hogy én dolgozom itt évek óta vagy ő. aztán elment, de azért késöbb visszajött és a képembe vágta, hogy egy normális országban ezt biztos nem tehetnék meg ezzel az áruházzal. nyugodt hangon szép álmokat kivántam az úrnak, de szerintem nem értette ezt a magas labdát.

Win Elen 2009.06.27. 11:31:48

off

@▓▓▓▓▓☻ ©╞╕ چ ذ җ € η ☻ ▓▓▓▓▓: eddig a legjobb nick - avatar kombo :)

@Vegaaa: kar a netlabelert (most leltem ra)

Vegaaa 2009.06.27. 21:07:54

@Win Elen: sajnos nincs idöm már rá és egykét véletlen odabotladozón kivül tényleg csak a haverjaim olvasták. itthon olyannyira elterjedt ez a "dolog" hogy az érdeklödök simán megoldják emailben is. gondolkoztam angol verzióban is, de abból már rengeteg van. várok még úgy 20 évet aztán folytatom. megigérem:)
süti beállítások módosítása