HTML

hiper

A hipermarketek és a kereskedelem csodálatos világa. Nézzünk a dolgok mélyére! Hogyan működik a hiper? Ha van ötleted, témád, vagy posztot szeretnél írni a témával kapcsolatban, akkor küldj e-mailt a következő címre: droli99@gmail.com

Utolsó kommentek

  • Szabina Petroczki: Üdvözlöm! Azt szeretném kérdezni hogy mit tegyek a következő dologban?Ma vásároltam egy játékautót... (2018.05.10. 15:34) Ha nem jó az ajándék...
  • bogarász: Kedves Droli! Kicsit kései a hozzászólásom, de ma pont így jártam. csak más termékkel. Már a tábl... (2012.02.11. 15:36) Sajt, Penny Market, botrány
  • Attila__: A www.gyerunkvasarolni.hu weboldalon gyerekjáték végiglapozni a legfrissebb akciós újságokat és ka... (2011.12.15. 21:03) Akciós újságban csak magyarul!
  • flippant: Árufeltöltőnek hol lehet jelentkezni? Milyen végzettség kell hozzá? Könnyű árufeltöltőként elhelye... (2011.12.12. 17:50) Dolgozzunk hiperben! Az árufeltöltő feladatai
  • Rézszakáll: És a karalábéra tesznek érzékelőt?? Mert, hát a karalábé, és a zsömle, stb. könnyen pakolható csip... (2011.06.26. 13:06) Önkiszolgáló pénztár
  • Utolsó 20

A pénztárosok feladatai 2. rész

2009.03.12. 18:45 Droli

Az előző részben láthattuk, mennyire összetett a pénztáros feladata; most elárulok néhány „titkot”, hogy hogyan ellenőrzik ezek betartását!

 

Lássuk először is a legfontosabb követelményt, amit egy pénztárostól elvárnak: legyen pontos, de úgy, hogy gyorsan, hatékonyan dolgozzon! Ezt különböző mutatókkal lehet mérni: például számolják, hogy hány terméket szkennel el egy perc alatt, vagy hány vásárlót „csinál meg” egy óra alatt. Erre használják a termék/perc mutatót, illetve a vásárló/óra mutatót. Egy pénztáros átlagosan 1 perc alatt körülbelül 12 terméket szkennel el, s ebben benne van a könnyen szkennelhető ceruzaelem, a 12 darabos ásványvíz, mely rohadt nehéz, a kifli, melynek meg kell keresni a kódját, illetve az a spéci melltartó, amin kód sincs, s a pénztárügyeletesnek 10 percébe került, míg megtalálta. A vásárló/óra mutatóban is benne van a kifliért beugró anyuka ugyanúgy, mint a nagybevásárlást végző család. Ez a mutató annyiban lényeges, hogy lehet mérni a pénztáros fejlődését, ha például a kezdő pénztáros a 9 termék/percről 11 termék/percre fejlődik, akkor lehet látni, hogy tanulékony, s igyekszik; ellenben ha a már egy éve ott lévő pénztáros még mindig 10 termék/perccel szkennel (mint egy éve), akkor el kell gondolkodni azon, hogy mi lehet a baj. Ha az egész kasszasor összesített termék/percét nézzük, s azt látjuk, hogy feljavult 12-ről 13-ra, akkor ez azt jelenti, hogy a kassza gyorsabb lett kb. 8%-kal, azaz ennyit spórolunk a várakozó emberek idejéből, ne adj isten ennyivel kevesebb pénztáros is elég ugyanazon feladat ugyanolyan szintű ellátására – tehát ha elmegy gyesre a pénztárosok 8%-a, nem kell helyettük felvenni senkit. Ez költségcsökkenéssel jár, amit pedig be lehet építeni az árakba is. (Persze, ahogy Droli elképzeli; ez a mai hipernek azt jelenti, hogy nyugodtan elküldheti vagy áthelyezheti árufeltöltőnek a kasszások 8%-át.)

 

Írtam arról is, hogy a kasszások a biztonsági rendszer fontos elemei, mivel nekik megvan a lehetőségük arra, hogy egyenként átvizsgáljanak mindent, amit a vásárló a kocsiba tesz. Ennek ellenőrzésére találták ki az un. csapdakocsikat, ami azt jelenti, hogy a biztonsági szolgálat összeállít egy kocsit, tele áruval, kiszámolják ennek a kocsinak az értékét, ezt átviszik a kasszán, blokkot kapnak róla, összevetik az eredetileg számolt értékkel, s máris megvan, az áru hány %-át lehet ellopni. Persze a kocsik nem egyszerűen vannak összeállítva, a termékeket elrejtik ide-oda, pont úgy, ahogy a vásárlói tapasztalatok mutatják (például a tollat berakják az újság közé, a parfümöt a műanyag dobozba, stb.). Ez egyben jó oktatás a pénztárosnak is, hiszen helyben meg lehet mutatni, mit nem vett észre, s mire kell figyelnie legközelebb.

 

A pénztárosok fontos feladata a vevő udvarias fogadása is: köszönés, mosoly, megköszönjük a pénzt, elköszönünk a vevőtől – ezek mind olyan apró dolgok, melyek jó benyomást tesznek a vásárlóban, ezáltal segítik az áruház jó imidzsének kialakulását – teljesen ingyen, nem kell reklámokra költeni ilyen ügyben. Ezt a vásárlók szokták mérni, szóval ha kapunk egy ilyen kérdőívet, mely ezekről érdeklődik, akkor az pont arra szolgál, hogy felmérjék, ez mennyire hatékony.

 

S ne felejtsük el a pontosságot sem, mint mutatót, azaz, hogy a kasszás pontosan adja-e le a beszedendő összeget, azaz nem téved, vagy eltérések vannak.

 

A fenti mutatók számszerűen és objektívan mutatják a pénztáros teljesítményét: ha például valaki hatékonysági tesztje 18 termék/perc és 30 vásárló/óra, vásárlófogadása 100%-os (mert köszön, mosolyog, stb.), pontos, nincs eltérése, de csapdakocsija csak 70%-os, akkor ennél a pénztárosnál arra kell helyezni a hangsúlyt, hogy kicsit lassítson annak érdekében, hogy mindent elszkenneljen, s ilyen jellegű képzéseket kell neki beiktatni; a rendszer ugyanígy alkalmas dinamikus mérésekre is, azaz, hogy mennyit fejlődött a pénztáros: ha az előbbi példában azt látjuk, hogy a pénztárosunk egy hónap múlva már 99%-os csapdakocsit csinál, s termék/perce sem csökken, akkor elmondhatjuk, hogy sikeres volt a képzés; ha maradnak a régi mutatók, akkor más jellegű biztonsági képzést kell alkalmaznunk. A rendszer segít kiszűrni az alkalmatlan munkaerőt is; aki minden mutatóban tartósan a vállalati átlag alatt van, annak más munkakört kell felajánlani, vagy meg kell tőle válni; de ugyanígy segít a kiváló munkaerő objektív megtalálásában, neki pedig fizetésemelést, előrelépést lehet ajánlani.

 

2 komment

Címkék: pénz vásárló pénztár hiper kassza pénztárblokk

A bejegyzés trackback címe:

https://hiper.blog.hu/api/trackback/id/tr4998533

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

nanena · http://nanena.blog.hu 2009.03.12. 20:44:04

Én csak vásárlói szemmel tudom nézni egy pénztáros munkáját. Nekem a legfontosabb kritériumok.
1. Ne legyen hosszú sor, max. hárman álljanak előttem.
2. Legyen kellemes a kinézete.
3. Legyen kedves, udvarias és gyors.

Teve10 2009.06.11. 19:59:53

"neki pedig fizetésemelést, előrelépést lehet ajánlani"

Sajnos csak "lehet"...fizetésemelést talán.....előrelépést soha....
Arra viszont tényleg kiváncsi lennék, h miért nem neveznek ki senkit az auchanokban? Inkább felvesznek egy zöldfülüt aki semmit nemtud az egészről, mint hogy kineveznének valakit....
süti beállítások módosítása