HTML

hiper

A hipermarketek és a kereskedelem csodálatos világa. Nézzünk a dolgok mélyére! Hogyan működik a hiper? Ha van ötleted, témád, vagy posztot szeretnél írni a témával kapcsolatban, akkor küldj e-mailt a következő címre: droli99@gmail.com

Utolsó kommentek

  • Szabina Petroczki: Üdvözlöm! Azt szeretném kérdezni hogy mit tegyek a következő dologban?Ma vásároltam egy játékautót... (2018.05.10. 15:34) Ha nem jó az ajándék...
  • bogarász: Kedves Droli! Kicsit kései a hozzászólásom, de ma pont így jártam. csak más termékkel. Már a tábl... (2012.02.11. 15:36) Sajt, Penny Market, botrány
  • Attila__: A www.gyerunkvasarolni.hu weboldalon gyerekjáték végiglapozni a legfrissebb akciós újságokat és ka... (2011.12.15. 21:03) Akciós újságban csak magyarul!
  • flippant: Árufeltöltőnek hol lehet jelentkezni? Milyen végzettség kell hozzá? Könnyű árufeltöltőként elhelye... (2011.12.12. 17:50) Dolgozzunk hiperben! Az árufeltöltő feladatai
  • Rézszakáll: És a karalábéra tesznek érzékelőt?? Mert, hát a karalábé, és a zsömle, stb. könnyen pakolható csip... (2011.06.26. 13:06) Önkiszolgáló pénztár
  • Utolsó 20

Amit nem kell átvenni külföldről...

2009.04.24. 10:55 Droli

Nos, most lássuk, mi is az, amit nem kellene eltanulni a „nyugattól”.

 

RRP: Az RRP a gyártó cég által ajánlott kereskedelmi eladási ár, azaz az az ár, amennyiért a vásárló megveheti a boltban a terméket. Angliában-Amerikában általános dolognak számít, hogy minden terméken feltüntetik, hogy mondjuk RRP: 100 euró, s a kereskedő kiírja alá: sale 50%, és hogy 50 euró (vadonatúj termékeknél is). Ezt persze lehet ragozni a végtelenségig, mert ha ezt a terméket mondjuk 10 euróért akarja adni a kereskedő, akkor máris 90% off lesz, a vevő meg örömmel megveszi, s mutogatja, hogy ő akkor most milyen sokat spórolt. Ezzel a dologgal két nagy baj van: egyrészt ez nem tekinthető valódi leárazásnak, hiszen az a termék valójában sosem került 100 euróba, ezáltal tévesen kelti a vásárlóban azt az érzetet, hogy ő most spórolt; másrészt pedig az RRP mindig valami szándékosan nagy ár, s a gyártó és a kereskedő is tudja, hogy annyiért soha az életbe nem lehetne eladni, de így könnyen lehet 30-50-90%-os kiárusításokat csinálni. Erre mondom én, hogy tegyük össze a kezünket, hogy erős fogyasztóvédelmünk van, s ezt a gyakorlatot kifejezetten büntetik, mint például tavaly decemberben a Hervis esetében.

 

Egységes akciók: Akármelyik boltba bemész, szinte biztos, hogy az akciók legalább 70%-ban átfedik egymást. Ez lenne a kapitalizmus, a szabadpiac, a konkurenciaharc, az erős verseny? Vagy szimpla lustaság lenne a helyi beszerzők részéről, hogy nem tárgyalnak, inkább csont nélkül elfogadják a szállítók ajánlatait? Magyarországon pont ez a szép, hogy minden hiper más, s más akciót találsz egy Auchanban, egy Coraban, vagy egy Tescoban, s ezáltal jóval több választási lehetőség van. Itt viszont mindig tudod, mi van, nemcsak termékszinten, hanem szezonszinten is: januárban mindenütt sale, februárban Valentin, március-áprilisban húsvét, utána holiday shop, júliusban ismét sale, augusztusban iskolakezdés, majd karácsony. Mindenhol kivétel nélkül, elég egyhangú program, s ritkán találni olyan egyedi akciókat, mint például anno Magyarországon az 1000 Ft alatti vásár, vagy akár egy jó kis barkácsvásár, melyet mindenki máskor tart.

 

Pallet over”, helyette ketrecek (cage): ez mondjuk egy technikai dolog... erősen elterjedt az a szemlélet, hogy nem raklapon kell szállítani a termékeket, hanem összecsukható fém ketrecekben, mert ezzel nem zavarja az árufeltöltő annyira a vásárlókat és nem zárja le úgy a sort. Ezzel több nagy baj is van: a ketrec rendkívül zajos, s reggeli áruszállításkor garantáltan felverik vele az utcát; jóval gazdaságosabb a raklap, legalább 4-5 ketrec tartalma elfér rajta, viszont kisebb helyet is foglal el; a ketrecek gyakran rozsdásodnak, s alig lehet mozgatni-összehajtogatni őket, ráadásul jóval nehezebb 10 egymásba hajtogatott ketrecet arrébb rakni, mint mondjuk 10 egymásra pakolt raklapot (meg jóval nagyobb helyet foglal). Mindezek ellenére mindenhol ketreceket látok, s csak ritkán használnak raklapokat – ki érti ezt?

 

Nem tiszta feladatkörök, mindenki csinál mindent: Magyarországon egyértelműen elkülönített az árufeltöltő, áruátvevő, pénztáros, vevőszolgálatos takarító, vezető, stb. szerepe, s habár a különböző területek gyakran besegítenek egymásnak (például az árufeltöltő nagy sor esetén beül a kasszába, vagy a pénztáros segít árut tölteni, ha nincsenek annyian), de ez nem ölt olyan méreteket, mint „nyugaton”. Itt az a gyakorlat a jellemző, amit az Aldiban-Lidlben is meg lehet figyelni: az árufeltöltő tölt, majd rohan a kasszához, majd vissza tölteni; a vezető rendel, közben cseppet kasszázik, majd tölt, majd ismét rendel: kicsit fejetlen az egész, s semmiképpen nem hatékony, mivel egy-egy munkafolyamatot félbe kell szakítani egy másik kedvéért. Igaz, ez a módszer költséghatékony lehet, hiszen kevesebb ember is elég az áruházba, de egyrészt az alkalmazottnak ez jelentős feszültséget okoz (pl. egy vezető kiadja neki, hogy cserélje le a sorvéget, elkezdi, de beáll a sor, rohan a kasszába, majd kb. egy óra múlva vissza a félbehagyott gondolavéghez – közben előkerül újra a vezető, s megkérdi, hogy miért nem sikerült egy óra alatt megcsinálni azt a sorvéget? Véleményem szerint nagyon fontos, hogy a hiperben mindenkinek világos feladat- és felelősségi köre legyen, az adott területet tartsa rendbe, s prémiumot is kaphasson ez alapján; ha mindenki jól csinálja a rábízott területet, s felelősen kezeli, akkor ez azon túl, hogy pluszmotiváció az alkalmazottnak, nem is kell oda besegíteni, csak extrém esetben.

 

4 komment

Címkék: szezon termék ár vásárló alkalmazott hiper rrp kassza

A bejegyzés trackback címe:

https://hiper.blog.hu/api/trackback/id/tr731078983

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Vegaaa 2009.04.24. 22:15:46

RRP-hez:
hát ez a fajta gyártó-kereskedö "kartel" nálunk tényleg nem játszik, de a kereskedö azért vicceskedik néha:) van egy kihelyezésed, kérsz rá plakátot, amire kellene egy régi ár áthúzva meg egy új akciós ár simán. na a poén ugye ottvan hogy melyik régi ár legyen áthúzva? (van hogy hetente változik az ára az adott cuccnak). nyilván a valaha legmagasabb árat teteted rá. na igy lehet az hogy a Bivalybasznádi juhtúró a múlt héten 200FT volt, most pedig akciósan 250FT. merthogy 1 hónapja meg 339FT volt és hát ahhoz képest most tényleg akciós:)

a ketreces dolgot tökre nemértem. mi csak raklapokat használunk, de a tescoban sürün látni ketrecezést. hát szerintem böven nagyobb helyet foglal és nehezebb is vele közlekedni (a használhatóságát is firtatnám). egyetlen elönyét látom: nem nyúlkálnak bele. velem nem egyszer elöfordult hogy a sérült, esetleg lejárt terméket leszedtem a polcról és rátettem a lapomra vmelyik termékre. aztán bíbelödtem még kicsit a polcon és mire visszafordultam már nem volt ott... aztán meg ugye jön a telefon a kasszából hogy WTF.

Nem tiszta feladatkörök:
te sem jártál sok áruházban látom:)
amit leirtál azt úgy hivják hogy áruházi alkalmazott. itthon is minden kisebb méretü áruházban szinte csak ilyet látni a tesco-tol a coop-ig. merthogy a forgalom egyszerüen nem indokolja hogy mindenre külön ember legyen. nekik amúgy SOKKAL magasabb is a fizetésük mint egy egyszerü kasszásnak, töltőnek.

Droli · https://soundcloud.com/drolimusic 2009.04.24. 22:45:15

@Vegaaa: a Tesco tudom, hogy így csinálja (kint is), a kisáruházaknál nincs sok választás, az Aldi meg a Lidl is így működik, de a többiek elvileg még nem. Végül is jogos a felvetésed, mert ha belegondolok, ezeken kívül nem sok áruházlánc maradt :-) De legalább Magyarországon van kivétel :-)

A ketrecet meg ne akard megtudni, milyen szörnyű, különösen ha egyik kereke rosdás, meg nem tudod összehajtani, mert tiszta rozsda. Ezekről beszélek amúgy: www.palletower.com/nestable_roll_pallets.htm ,nos, képzeld el ezeket szétrohadva :-)

Vegaaa 2009.04.25. 21:02:57

az én áruházam idén 10 éves és nem kevés olyan béka van amit még nyitáskor vettek. el tudod képzelni amikor tényleg nincs más és azzal kell 700 liter tejet kihuzni... eleve alig emel (kb 1500000-szer kell huzigatni mire 2 centire elemelkedik a földtöl), van hogy csak az egyik oldala emel (ilyenkor kanyarban borul az egész), a kerekébe meg szószerint nyolcas van és minden egyes kerékfordulásnál ki akarja rántani a kezedböl az egészet. elöfordult már hogy fogtam és nekibasztam a békát a falnak és leültem a raklapra várni a fönököm (merthogy a karbantartást hiába hivom fel, szarnak az egészre) akinek kérdésére elárultam hogy ha nincs béka nincs munka. széttárta a karját és továbbment. durván fél óra és két szál cigi elszivása után átbattyogtam a tartós raktárba és ugy tarháltam egy használható békát a kollegáktól.
áruházban dolgozni tipikusan "oldd meg bazeee" kategória:)

bse88ja 2009.06.02. 02:35:15

Roll cage-eknél szerintem nem a rozsdásodás a probléma, abból nem sok van, szerintem sokkal nagyobb baj a kerekek deformálódása (nem megfelelő bánásmód, túlterhelés miatt). Ilyenkor van, hogy kezelhetetlenek, arra mennek amerre akarnak, vagy egyáltalán nem is forognak a kerekek, csak csúsznak... Na amikor egy ilyen rc-t tele tejjel kell az eladótérbe kihurcolni, akkor magamban elég sok ember felmenőjét emlegetem... (UK tapasztalat, fresh, narancs alapon fehér szöveges áruházlánc).
süti beállítások módosítása