HTML

hiper

A hipermarketek és a kereskedelem csodálatos világa. Nézzünk a dolgok mélyére! Hogyan működik a hiper? Ha van ötleted, témád, vagy posztot szeretnél írni a témával kapcsolatban, akkor küldj e-mailt a következő címre: droli99@gmail.com

Utolsó kommentek

  • Szabina Petroczki: Üdvözlöm! Azt szeretném kérdezni hogy mit tegyek a következő dologban?Ma vásároltam egy játékautót... (2018.05.10. 15:34) Ha nem jó az ajándék...
  • bogarász: Kedves Droli! Kicsit kései a hozzászólásom, de ma pont így jártam. csak más termékkel. Már a tábl... (2012.02.11. 15:36) Sajt, Penny Market, botrány
  • Attila__: A www.gyerunkvasarolni.hu weboldalon gyerekjáték végiglapozni a legfrissebb akciós újságokat és ka... (2011.12.15. 21:03) Akciós újságban csak magyarul!
  • flippant: Árufeltöltőnek hol lehet jelentkezni? Milyen végzettség kell hozzá? Könnyű árufeltöltőként elhelye... (2011.12.12. 17:50) Dolgozzunk hiperben! Az árufeltöltő feladatai
  • Rézszakáll: És a karalábéra tesznek érzékelőt?? Mert, hát a karalábé, és a zsömle, stb. könnyen pakolható csip... (2011.06.26. 13:06) Önkiszolgáló pénztár
  • Utolsó 20

Szállítói problémák

2009.05.21. 09:59 Droli

Fogadjátok sok szeretettel Vega levelét, mely arról szól, hogy a lejárt szavatosságú termék illetve az akciós termék hiánya sokszor a beszállító hibája...

Szóval most összességében a miért nincs kint és a hogy került lejárt szavatosságú termék a polcra kérdésekre válaszolnék. Ezek mind olyan esetek lesznek, amikhez az áruháznak semmi köze, nem az ö hibájából fordult elő.
Elsőként egy olyan esetet hozok fel, amiért majdnem el is bocsájtottak. Adott egy nagy magyar cég - nevezzük D-nek - ami jó minőségű, megfizethető, közkedvelt termékeket széles választékban állít elő. Ebből adódik hogy nem kevés mennyiséget szoktunk tőlük rendelni, a probléma pedig főleg e miatt van. Nem számít ritka esetnek ha 7-8 komplett raklapnyi motyót hoznak, amit az áruátvételesnek nem kevés idejébe kerül átnézni, megszámolni, szavatossági időket ellenőrizni (az már csak hab a tortán, hogy a gyárban sokszor olyan logikátlanul teszik egymásra a különböző termékeket, hogy egyfajta memória- és kirakósjáték fúziójával van dolga az átvételesnek. Közben pedig kinn áll a néha több száz méteres kamionsor az áruház előtt bebocsájtásra várva).

Most akkor nézzünk egy példaraklapot: van rajta zöld, kék, sárga, piros, fekete, fehér, barna nevezetű termék. Mindegyiknek más a szavatossága és a mennyisége, szinte véletlenszerűen ide-oda vannak rakosgatva, sokszor egymás hegyén-hátán. Az átvételes mindegyikből kirángat egy mintadarabot és elhiszi hogy az összes többi ugyanolyan (sérülésmentes, jó szavatossági idő, nem hiányos csomagolás). Nincs más választása, mert különben egész nap ennek az egy cégnek a termékeivel kellene bíbelődnie.
Szóval tegyük fel hogy most éppen a zöld nevezetű terméket vizsgálja, amiből jött 13 kartonnyi nem kevés mennyiség és alapból úgy lett hozva, hogy rá lett pakolva a kisebb mennyiségű piros és barna nevezetű termék. Ezeket idő hiányában nem pakolja le, hanem egyszerűen kitép egy zöld mintadarabot az egyik kartonból és elhiszi hogy rendben van az összes többi is. Most jön a képbe az árufeltöltő, aki odamegy ezért a cumóért és viszi ki az eladótérbe. Mivel gyorsan fogyó áruról van szó (ezért is lett belőle sok rendelve) ezért a töltő kolléga kartonostól kiteszi az összeset, de nyilván nem tudja mind a 13-at egyszerre bepakolni, ezért csak először a felső ötöt, aztán a középső ötöt, aztán a legalsó hármat pakolja. Ő is elhiszi hogy mindegyik kartonban levő zöld terméknek ugyanaz a megfelelő szavatossága van, de közben előfordulhat hogy hát bizony nem! Nagyon furfangos D nevű cég lehet hogy kicsit többet gyártott az egyik sorozatból, így be van ragadva tegyük fel a május 5-ig jó zöld termékekkel, de közben már gyártják a május 21-ig jókat. Tehát fogja ezt a 13 kartonnyi zöld cuccot és valahol a hatodik-hetedik karton magasságába berejt egyet-kettőt a május 5-ig jó sorozatból, a többi 21-ig jó.
Az áruátvételes nem veszi észre mert nincs lehetősége annyit vizsgálódni, az árufeltöltőnek sincs ideje az áruátvételes munkáját ellenőrizni és pont ott fogta közre a 4-5 kartont hogy a május 5-ig jó sorozatból való kartonok pont közéjük estek. Aztán pedig csak telik az idő és mire annyi elfogy ebből a bizonyos zöld termékből hogy a május 5-ig jó sorozat a felszínre kerül, akkor már kérlek szépen lehet hogy május 10-et mutat a naptár.

Ez a kedves cég más dolgokat is lenyelet az áruházzal, mert tudja hogy az ő termékeit egyszerűen nem fogja senki se kilistázni, egyszerűen rendelni és árulni kell, mert az emberek keresik. Ez a más dolog abban szokott még megnyilvánulni, hogy nem sokat gyárt az egyik sorozatból, hanem éppen keveset. Annyira nincs tekintettel a megrendelőre hogy odaszóljon: bocsi ezt nem tudom teljesíteni. Szinte minden alkalommal előfordul, hogy valamit egyszerűen csak nem hoznak ki, de nem küldöd vissza az egész szállítmányt, mert örülsz hogy legalább kihoztak valamit. Ez általában akkor szokott előfordulni, amikor egy új ízt akarnak a piacra bevezetni és nem tudják hogy mennyit érdemes belőle előre legyártani. Akkor nagyon ciki, ha az új ízesítés bejött az embereknek és vörös fejjel ordibálnak a vevőszolin vagy az árufeltöltővel: "nem igaz hogy egy ekkora áruházban nincsen!".
A bajt még akkor is tudja tetőzni ha rendes akar lenni. Rendelek 15-féle terméket, kihoznak belőle 10-et, de garantálják hogy másnapra hozzák a hiányzó 5 tételt. Aztán másnap megjelenik a kamion 3 tétellel, tehát 2 még mindig hiányzik. Jó mi?
És hidd el, ez a helyzet tök általános.

Most nézzünk egy másik példát, ami inkább bénaságra utal. Vegyünk egy M nevű céget, aminek az egyik termékét beleteszem az akciós katalógusba. Annak rendje és módja szerint sokat berendelek belőle, de azért kérek tőlük mást is, mert hát nem az akciós katalógusból áll az áruház. Szóval akkor rendelek tőle 150 darab akcióban szereplő cuccot és 50 darab egyéb cuccot. Erre beállít a kamion 150 darab egyéb cuccal és 50 darab akciós cuccal. A gyártó cég az ország másik végében van és csak hetente egyszer szállít hozzám a másik alvégre. Sajnos így lett megint igaz, hogy egy ekkora áruházban bizony nincsen az akciós motyóból.

Aztán az is előfordulhat, hogy a marketinges ront el valamit. Beleteszem az akciós katalógusba a Z nevű cég egyik friss tejét. Jön a dekoros és lefényképezi ugyanezen cég tartós tejét és az kerül a katalógusba. A kettő nem ugyanaz, főleg ha a frissből rendelek 200 litert, a tartósból meg csak 20-at.

Olyan is van, hogy a sofőrön múlik a dolog. Általában az évek során kialakul egyfajta szállítási rend és egyes cégek egyes kamionjai napról-napra, hétről-hétre mindig ugyanazon időpontban jelennek meg. Ez nagyon meghatározza a rendelési mennyiséget. Mert ha tudom, hogy U nevezetű cég minden nap hajnali hatkor megjelenik a motyóval, akkor viszonylag bátran kezelhetem a termékeit, esetleg pont hogy olyan szintre optimalizálom a rendelést, hogy adott termék minden este pont zárás előtt fogyjon el, de már másnap hajnalba nyitás előtt megjön. Így nem ragadok be vele, nem kell akcióznom. De mi van akkor ha annak rendje és módja szerint előző este elfogy a termék, másnap hajnalba pedig nem ér ide a kamion? Hát akkor lesz megint vörös a fejed kedves vásárló, mert nincs amiért bejöttél.

Bocs ha hosszú lett, de viccen kívül ez még mindig nem minden. Csak annyit kérnék a vásárlóktól hogy a hipermarketeket ne úgy kezeljék mint a sarki fűszerest. Itt mindenki függ mindenkitől és a méretből adódóan bürokratikus rendszernek KELL működnie. Köszönöm.

 

6 komment

Címkék: áru akció termék beszállító hiper

A bejegyzés trackback címe:

https://hiper.blog.hu/api/trackback/id/tr41130156

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Smacika 2009.05.21. 11:32:12

Azért tanultál a zegyetemen, vagy a főiskolán olyan sokat, hogy jó logisztikus váljék belőled.
Ha ez nem megy, akkor pályát kell váltani.
Gondolom, nem keveset keres egy ilyen beosztással bíró munkás, ezért elvárható tőle, hogy nagyon pengén vágja a dolgát.

GZoli 2009.05.21. 12:50:43

Meg rendes gyáraktól kell rendelni, pl: Brau Union, Dreher.:D
Nem fostalicska Danone, meg ilyesmi.

bunndda 2009.05.21. 13:40:15

Hasznos írás! Egyszerű vásárlóként nem is gondoltam még bele hogy mennyi ember lelkiismeretes munkája kell ahhoz hogy én az üzletben megkapjam a friss árut.

De meg lehet valaha is magyarázni a jogosságát annak hogy lejárt szavatosságú termékkel mérgezed a vásárlót?

"Kérlek értsd meg, gondjaink vannak a szállítóval!"
"Ők tehetnek arról hogy romlott árut vettél tőlünk, nem mi. Nincs elég emberünk."

Nem hagynék ott egy jó színvonalat nyújtó üzletet csak azért, mert valamelyik kedvenc márkámat nem forgalmazza fogyasztóvédelmi megfontolásokból. Inkább örülnék a részletes tájékoztatásnak és az egyenességnek. Szerintem ezzel nem vagyok egyedül.

Talán inkább eleve a színvonallal van a gond minden téren, ezért nem merik az üzletvezetők megkockáztatni egy szállító feketelistára tevését.

bunndda 2009.05.21. 14:52:16

Filóztam még egy kicsit a dolgon, mert a lejárt szavatosságú élelmiszerek forgalmazása a legfelháborítóbb dolog a rendszerváltozás utáni privatizáció után.

Tény, hogy amíg a vásárlók igénytelenek és nem gondolkodnak, addig bármit meg lehet etetni velük. A hiperek meg csak a profitra hajtanak, és bármennyire nem tetszik ez nekünk, nem várhatjuk hogy maguktól megváltozzanak. Megtehetnék, de nem fognak.

Most már rájöttem én is, hogy a Tudatos Vásárló megjelenése oldja csak meg a problémát.

Az igényesség pedig nem jelenti szükségképpen a termékek drágulását. Sokan ezzel érvelnek, de ez tévedés.

Vegaaa 2009.05.21. 22:28:32

@Smacika - Hétszünyű Kapanyányimonyók:
kérlek szépen én egy árufeltöltő vagyok és havi 70.000 a nettóm:) de egyébként is kifejtettem még az elején, hogy hiába kurvaanyázol a beszállítóval vagy a területi képviselővel (erre egyébként volt már példa), akkor is megszivatnak, mert megtehetik. a szavidők pedig megkötik a kezedet.

még egy furcsaságot igy a végére hozzátennék. vannak úgynevezett hiénák, akik minden reggel megjelennek az áruházban a leértékelt (rossz szavidős) termékekre vadászva. ők kb. fejből tudják hogy melyik termék hogy fogy, mikor fog lejárni, mikor lesz akciós. ezért hát egyik-másik fogja magát és a majdan akciós termékből levesz egy párat magának (hogy jusson) és elrejti őket valahova! minden nap odadugja ezeket az árleolvasó alá, és ha akciós akkor megveszi. na de mi történik ha nem lett olyan olcsó mint amire számított, vagy egyáltalán nem lett leértékelve? (mert például kevés volt az adott termékből és egyszerübb kidobni mint akciózással elkúrni az árrést). na ekkor fogja magát és visszateszi oda, ahonnan levette! ő azt hiszi hogy ezzel tök jó fej, mert nem széthajigálja valahol. de közben buta is, mert amit nem akciózunk le, azt nyitás elött inkább levesszük a polcról és kidobjuk, a listáról (ahol nyilvántartjuk a rossz szavidőket) meg kihúzzuk. másnap hajnalba jön egy másik kollega, látja hogy az adott termék ki van húzva, tehát rá se néz, de a hiéna meg visszatette. nem csak ezért butaság ez, hanem azért is mert a mennyiség nagyon beleszámít abba hogy valami akciós lesz e vagy sem. tehát ha a hiéna valaminek a 70%-át eldugja valahol, én a maradék 30%-ot nem akciózom mer inkább kihajítom, akkor mindketten rosszul jártunk.

▓▓▓▓▓☻ ©╞╕ چ ذ җ € η ☻ ▓▓▓▓▓ · http://blog.hu/user/45354/tab/activity/mindate/2007-07-23T16:48:05+02:00 2009.05.22. 17:32:44

@bunndda:
Volt pediglen nagy felháborodás meg hőbörgés, mikor a tesóék nem árulták a kókaitalt, mert összebalhéztak... Volt, aki akkor szokott le az említett láncról.
süti beállítások módosítása