Erről a témáról már tavaly is szó volt, de akkor főleg a hibás termékek során követendő eljárást fejtettem ki; lássuk, mi a teendő, ha a termék nem hibás, egyszerűen csak szeretnénk visszavinni a hiperbe (mert nem jó a méret, mert már megkaptuk mástól is, stb.). A nem minőségi hibás termékeknél két dolgot kell szem előtt tartanunk: legyen meg a blokk (vagy számla), valamint a termék legyen kifogástalan, vagy legalábbis újra eladható állapotban. Ezen belül szeretném felhívni a figyelmet pár apróságra:
A blokk megléte három dolog miatt fontos: ez bizonyítja a vásárlás helyét, időpontját és a vételárat. A vásárlás helye azért fontos, mert sok terméket több hiperlánc is forgalmaz; például a Samsung tévéit megtalálhatjátok szinte az összes magyar üzletlánc kínálatában; blokk nélkül pedig nehezen tudod bizonyítani, hogy te azt pl. az Auchanban vetted. Ha megvan a blokk, akkor viszont lényegtelen, hogy melyik Auchanban: a hiperek többsége bármelyik, adott lánchoz tartozó áruházában visszaveszi a terméket, tehát a dunakeszi Auchan visszaveszi a miskolci Corában vásárolt ajándékot; persze nem árt előtte telefonon megkérdezni a vevőszolgálatot.
A vásárlás ideje azért fontos, mert minden hiperben van egy belső szabályzat, mely meghatározza, hány napon belül vásárolja vissza az adott terméket; ez lehet akár három munkanap is nagyon szigorú kereskedelmi egységeknél, de kiterjedhet akár fél-egy évig is indokolható esetben. Azért főszabályként elmondható, hogy a hiperek ebből nem csinálnak nagy problémát: ha valaki kb. egy hónapon belül visszaviszi a terméket, probléma nélkül visszaveszik, sőt, néhány áruház azon túl is, ha a termék kifogástalan állapotban van. De mint az elején jeleztem, ez áruházfüggő; ha március közepén akarjuk visszavinni a karácsonyi ajándékot, azt azért már érdemes telefonon megkérdezni.
A vételár értelemszerűen azért fontos, mert a vásárlás időpontjában érvényes vételárat kell visszakapni, nem a januári kiárusításos árat! Ezt természetesen nem „bemondásra” állapítják meg, ezt pénztárblokkal kell bizonyítani.
Van két kivétel, amikor blokk nélkül is visszavehetik a terméket: a saját márkás termékek esetében. Ha valaki vett egy Tesco gazdaságos fúrógépet, abban az esetben a vásárlás helye egyértelmű, hogy a Tesco, ezért a vevőszolgálat vezetője engedélyezheti a termék visszavételét. Persze ilyenkor elég alaposan megvizsgálják a termék állapotát, és a vételár az az ár lesz, ami a visszavétel időpontjában él; elég rosszul járhatunk, ha mi karácsony előtt drágán megvettük, de a januári visszavitelkor már féláron árulják a fúrógépünket. Másik eset, mikor blokk nélkül visszaveszik a terméket, az az, ha az ügyeletes vezető saját hatáskörében engedélyezi. Ez gyakorlatilag méltányosságot jelent, de erre nem szabad építeni; ez a helyzettől és a vezető jóindulatától/kedvétől függ.
A másik főszabály, hogy a termék legyen kifogástalan állapotban! Ez vonatkozik a csomagolásra is, mivel ezen termékek sok esetben visszakerülnek a polcra, és gondolom, senki nem szeret olyan dolgot venni, aminek a doboza már szét van cincálva, és mondjuk az olajsütőből még folyik az olaj... Jó tudni, hogy vannak olyan termékek, melyeket a hiper nem köteles visszavenni, még a kifogástalan állapot esetén sem: például friss, speciális tárolást igénylő élelmiszer, pláne több nap után (például hűtött termékek), CD-DVD-PC szoftverek (szerzői jogvédelem miatt), speciális zárral ellátott termékek (ahol a zárjegy a termék épségét, a csomag bontatlanságát garantálja), fehérneműk-zoknik (higiéniai okokból), vagy a kifejezetten a vevőnek készített egyedi termékek (például olyan póló, melyre rányomták a vásárló nevét meg arcképét). Azonban itt is dönthet másként az ügyeletes vezető: ha például a PC szoftvert még eredeti, fóliázott állapotban hozzák vissza, akkor a vezető visszaveheti azt (visszaveheti, de nem köteles visszavenni!). Másik eset, amikor a vezető saját hatáskörében visszaveszi a nem kifogástalan állapotban lévő terméket, mert mondjuk vissza tudja küldeni a szállítónak; de ez megint szubjektív döntés lesz, s erre nem lehet alapozni.
Ha a termék minőségi hibás, akkor lásd az erről szóló írást: Ha nem jó az ajándék...
Boldog karácsonyt kívánok minden kedves olvasómnak!
Utolsó kommentek