Az önkiszolgáló pénztárgépről volt egy nagyon jó cikk az Origón. Röviden összefoglalva: nyugaton már alkalmazzák ezeket, de Magyarországon nem merik, mert egyrészt nagyon drága a telepítése, másrészt meg – most hogyan is fogalmazzak finoman – a vásárlók szétlopnák az áruházat. Bevallom, én nem tartom akkora nagy durranásnak az önkiszolgáló pénztárt. Van szerencsém naponta találkozni ilyennel, ezért van némi személyes tapasztalatom is, erről írnék egy keveset.
Írországban a Tescoban láttam ilyet; úgy képzeljétek el, hogy két pénztárnyi helyen telepítenek 4-6 ilyen önkiszolgáló pénztárgépet, ami tulajdonképpen egy monitor, egy szkenner, és különböző „nyílások”: blokk-kiadó nyílás, pénzbedobó nyílás, kártyabefogadó-nyílás, stb. A pénztárak végén áll a pénztáros kislány, aki a saját monitorján figyeli, ki mit szkennelt el éppen, és szükség esetén segít. Így munkaerő szempontjából jól jár az áruház: egy pénztáros kezel 4-6 pénztárgépet egyszerre, tehát kivált 3-5 embert. A többi szempontból viszont... lássuk:
Néhányan állítják, hogy azért jó az önkiszolgáló kassza, mert gyorsabb. Hát, annak minden bizonnyal, aki már látott kasszát. De a többség csak tanácstalanul forgatja az árut, keresi a vonalkódot, és próbálja a szkenner felé irányítani, kevés sikerrel. Hiába, a pénztáros munka is egy szakma, egy jó pénztáros átlag 15 vagy több terméket szkennel és csomagol percenként, és a visszajáró pénzt is vissza tudná adni csukott szemmel. Hozzáteszem, ezek az önkiszolgáló pénztárak elég részletesen írják, mikor mit kell tenni, hová kell tenni a pénzt vagy a kártyát, szóval ebből a szempontból nem nehéz kezelni. Nagyon hasznosan tud akkor működni, ha nagy tömegben, mikor hosszú sorok vannak, nem „amatőrök” foglalják le, hanem olyanok, aki már gyakorlottak ezen gép használatában, mert akkor olyan, mintha 5-6 pénztárral több lenne nyitva.
Magyarországon azért nem fogják bevezetni, mert biztonsági szempontból kevésbé vagyunk megbízhatóak. Valljuk be őszintén, honfitársaink jó része nem szkennelne el mindent, az ellenőrző kislány meg egyszerre nehezen tud követni 4 pénztárat, hogy ki hol éppen mit szkennelt, és mit rakott szkennelés nélkül a táskájába. Ezt nálam sokkal szebben megfogalmazták az áruházak szóvivői, be is teszem ide, gyönyörködjetek benne :-)
"Külföldön a Tesco áruházakban is vannak ilyenek, de az más közeg, más kultúra, más versenykörnyezet" - közölte a Tesco szóvivője, Hackl Mónika, azt azonban nem akarta részletezni, hogy miben más a magyar vásárló, mint a külföldi. Az Auchan szóvivője, Gillemot Katalin arra hivatkozott, hogy a hipermarketjeikben a vásárlók szeretik a pénztárosok kedvességét, és azt is, hogy bezacskózzák nekik az árut, ezt a szolgáltatást pedig nem akarják elveszteni.
Óvatosan fogalmazott Laber Zsuzsa, a Spar szóvivője is. Azt mondta, nem áll szándékukban megbántani a magyar vásárlókat, akiknek túlnyomó része becsületes, de a válsággal együtt megszaporodtak náluk a bolti lopások, amelyek száma az alacsony életszínvonal és a munkanélküliség miatt amúgy is magas. Szerinte még nem jött el az ideje, hogy az önkiszolgáló kasszákat bevezessék itthon, mert bár nagyon "modern és innovatív eszköz", de még nem világos, hogy "a kereskedőnek nem lenne-e kárára".
Szóval ebből sem lesz semmi.
Utolsó kommentek