Először is tisztázzunk egy dolgot: az Auchan nem fog parkolót építeni a dunakeszi láp helyére – erről nyilatkozott nemrég Jean Paul Filliat vezérigazgató. Tehát az ilyen „bojkottáljuk az Auchant, mert felszámolja a lápot” körlevelek, felhívások okafogyottá váltak. Eddig tartott a poszt „pozitív” része. Másrészt meg kell említenünk, hogy az Auchan „image”-e óriási veszteséget könyvelhetett el az elmúlt hónapokban, melyet nehéz lesz helyrehozni. Hirdethetnek akármennyit az Indexen, nyomhatják bármennyire a hiperárakat, ha egyszer az embereknek az Auchan szóról még ma is a dunakeszi láp jut eszébe.
Pedig az Auchanra nem volt jellemző ez az arrogáns magatartás, amit a lápügyben tanúsított. Régebben kifejezetten csendes hiperláncnak számított, mely elég ritkán élt a reklám lehetőségével, és inkább az árakkal és az akciós újságokkal próbálta felhívni magára az emberek figyelmét. Pedig régebben is voltak „nehéz ügyek”: az albertfalvai és budaörsi áruházuk mocsárra épült, illetve az óbudai áruház fontos régészeti lelőhelyen feküdt, de itt még igyekeztek maximálisan együttműködni a hatóságokkal és a környékbeliekkel; és emiatt „szívtak is eleget”, mert például az óbudai áruház jelentős késéssel épült meg! Ennek szöges ellentéte volt a dunakeszi láp ügyében tanúsított magatartás: nem vették figyelembe a dunakeszi lakosok tiltakozását, ráadásul bevillantottak egy - khm, fogalmazzunk úgy, hogy „valamilyen okból”... - nem reális képet adó hatósági szakvéleményt, utána, meg mikor már az interneten széles körben elterjedt az ügy, és mindenki Auchanon köszörülte a nyelvét, még mindig védték a védhetetlent. Pedig az elején még vissza lehetett volna táncolni – lehetett volna azt sugallni, hogy csak „tanulmányozták” a parkoló bővítésének lehetőségét, és ezt a lehetőséget is megvizsgálták, de miután látták, hogy ott láp van, elvetették; esetleg mikor kitört az „internetes forradalom”, akkor is lehetett volna gyorsan közölni, hogy a nyilvánvaló tények miatt inkább más lehetőséget keresnek a bővítésre – de nem tették, kötötték az ebet a karóhoz, és közben megutáltatták magukat olyan emberekkel is, akik azt sem tudják, mi az az Auchan. És a vége ugyanaz lett: nem lesz parkoló, de az Auchan „elvesztette szüzességét”.
Egyértelmű, hogy kommunikációs csődről van szó, ami nem is csoda, mert az Auchannak egyszerűen nincs profi kommunikációs csapata! Nem kívánok név szerint foglalkozni az Auchan nevében nyilatkozókkal, inkább jelezném, hogy a Tesconál régebben kommunikációs igazgató volt a híradós Hardy Mihály is, vagy a későbbi kormányszóvivő Dancs Emese is – hiába, ezt a profikra kell bízni, mert egy hiperben rengeteg „ügy” lehetséges, és ezt valahogy kommunikálni kell az amúgy multiellenes magyar embereknek. Erre költeni kell, mert a későbbi károk többe kerülhetnek, és nagyon sok image-reklámot kell nyomni ahhoz, hogy az emberekben a kép változzon. És itt is igaz a mondás: olcsóbb a megelőzés, mint a gyógyítás.
Mindenesetre ez a lápügy remek példája annak, hogy hogyan tudja egy maroknyi ember maga mellé állítani az országot „webkettes” eszközökkel. Intő jel volt ez a hipereknek, hogy inkább működjenek együtt a környezetükkel és az ott élő emberekkel, mert ellenkező esetben nagy presztízsveszteséget szenvedhetnek el. A civil érdekérvényesítés ebben az esetben jelesre vizsgázott.
Az Auchan meg egyesre.
Utolsó kommentek