Jajj, ne menjünk a hiperbe! Annyit kell várni a pénztárnál! - bizony, ez gyakori érv, s a hiperek is nagyon jól tudják, hogy a pénztárnál való várakozás idejét csökkenteni kell. De hogyan lehet elérni ezt?
A pénztár tervezésénél mindig felhasználják az aznapi forgalmi tervet, melyet az igazgatóság ad meg az elmúlt évi adatok, s az idei várható szezonális hatások alapján. Itt persze vannak nehézségek: pl. ma Valentin van, de szombatra esik, tavaly pedig csütörtökre esett, szóval idén nem lehet a tavalyi Valentin forgalmával tervezni, helyesebb a tavaly februári 2. szombatot nézni. s némileg ráhagyni a Valentin miatt. Ha ez megvan, akkor a pénztármenedzserek - szintén az elmúlt évi adatok alapján - ezt lebontják negyedórákra, azaz melyik negyedórában mekkora forgalom volt. Ekkor kapnak egy oszlopdiagrammot, melynek X tengelyén az időpontok vannak, Y tengelyén a forgalom, tehát meg lehet állapítani, hogy pl. 10.15-10.30 között kb. 340 ezer Ft forgalom várható. Ehhez már csak azt kell tudni, hogy egy pénztáros egy negyedóra alatt kb. mekkora forgalmat képes leszkennelni, s egyszerű logikával megkapjuk, hogy adott időszakban mennyi pénztárosnak kell a kasszában tartózkodnia. Egyszerű matek :-)
Igen ám, de a törpök élete nemcsak játék és mese! A hipereké meg pláne nem! Mert az egy nagyszerű dolog, hogy van egy elméleti forgalmi diagrammunk, azonban az élet produkál érdekes dolgokat, például mi van, ha egy gyengébb órára beözönlik egy busznyi turista? Nos, ezért tart a pénztár lent menedzseri ügyeletet, akik figyelik a pénztárnál várakozókat és az áruházban tartózkodó vásárlók (illetve inkább vásárlókocsik) számát. Amikor azt látod, hogy egy főnökszerű valaki megy a főfolyosón, s nézeget jobbra balra, s mintha mozogna a szája, nos, ő nem őrült (talán...), valószínűleg ő az ügyeletes pénztármenedzser, aki azt számolja, hány bevásárlókocsi van az áruházban. Azt szokták mondani, hogy az a jó, ha minden 10 bevásárlókocsira jut egy nyitott pénztár; ha ennél kevesebb, akkor feleslegesen ülnek benn a kasszások (ilyenkor kell kiadni a szüneteket), ha több, akkor meg segítséget kell hívni: pl. osztályos dolgozók, vezetők, nyomás a kasszába!
Másik fontos dolog, hogy hová kell ültetni a kasszásokat? Egy hiper kasszasora rettenetesen hosszú, s a vásárló nem szeret egyik végéről a másikra átgyalogolni, mert csak ott van nyitott kassza: ezért az első kasszást a kasszasor egyik végére ültetik, a másodikat a másik végére, a harmadikat középre, s így tovább, persze beleszámolva, hogy alighanem a kasszasor élelmiszer felőli végén mindig többen akarnak fizetni.
A következő részben konkrétan a kasszások életével ismerkedhetünk meg, ami nem kevésbé izgalmas, mint egy árufeltöltő élete.
Utolsó kommentek